A creche enquanto contexto possível de desenvolvimento da criança pequena
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38138Palavras-chave:
creche, adaptação, bebês, desenvolvimento e mediaçãoResumo
O artigo apresenta uma visão compacta da situac,ão atual das creches no Brasil. Compara-a com a de outros países, argumentando a favor da urgente necessidade de pesquisas neste campo. Apresenta um projeto, ainda em desenvolvimento, sobre os processos de adapta,cão de bebês e de suas famílias quando ingressam na creche, considerando-os como resultantes de múltiplos fatores (biológicos, psicossociais e históricos do bebe, da família e da creche). Ilustra com um dos subprojetos, cujo objetivo é investigar o papel mediador dos adulto~ (pais e educadoras de creche), em relação aos bebês, na apresentação das novas pessoas e situações.Referências
Ainsworth MDS, Blehar MC, Waters E, Wall S. Patterns of attachment. New Jersey, Lawrenee Erlbaun Associates, 1978.
Aries R. História social da criança e da família. Rio de Janeiro, Ed. Guanabara Koogan,1978.
Badinter E. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro, Ed. Nova Fronteira, 1985.
CRESAS Accueillir à lacrèche, à l’école. INRP, L’Harmattan,1991.
Fiorani A, Musatti T. L’inserimento delbambino al nido e il processo disocializzazione tra coetanei. In: Musatti T, Mantovani S. (ed.) Stare insieme ah nido: relazioni sociali e interventi educativi. Juvenilia, 1986.
Fox N, Fein GG. (ed.) Infant day care: the current debate. New Jersey, Norwood, 1990.
Mantovani S, Terzi N. L’inserimento. In: Bondoli A, Mantovani S. (ed.) Manuale critico dell’ asilo nido. Milano, Franco Angeli, 1987.
Oliveira ZMR, Rossetti-Ferreira MC. O valor da interação criança-criança em creches no desenvolvimento infantil. Cad. Pesq., 87:62-70, 1993.
Oliveira ZMR. et al. Creches: faz de conta & cia. Petrópolis Ed. Vozes, 1992.
Poster M. Teoria crítica da família. Rio de Janeiro, Ed. Zahar, 1979.
Pramling I, Lindahl M. Entering the world of day-care. Paper presented at lhe Vth European Conference on Child Development, Seville, Spain, 1992.
Rossetti-Ferreira MC. O apego e as reações da criança à separação da mãe: uma revisão bibliográfica. Cad Pesq., 48:3-19 1984.
Vitoria T, Rossetti-Ferreira MC. Processos de adaptação na creche. Cad Pesq.,86:55-64, 1993.
Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo, Ed. Martins Fontes, 1984.
Wallon H. Do acto ao pensamento. Porto Alegre, Ed. Porto Calia, 1966.
Werebe MJG, Nadel-Brulfert J. Henri Wallon. São Paulo, Ed. Ática, 1986.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis