Programas televisivos: relato de pre escolares
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38576Palavras-chave:
pré-escolares, programas televisivos, agressividade.Resumo
Há evidências de efeitos negativos da programação televisiva com cenas de violência no comportamento das crianças, sendo importante portanto, verificar o que elas estão relendo dos programas que assistem. Assim, investigou-se o ponto de vista do telespectador infantil sobre os programas televisivos. Para isso, utilizou-se um questionário e realizou-se entrevistasindividuais a 350 crianças com idade entre cinco e seis anos das classes sócio-econômica baixa (160) e classe média (190). Os resultados indicaram que os episódios agressivos estão entre os preferidos das crianças de ambos os sexos e grupos sociais e observou-se também que as crianças de classe baixa têm dificuldade de fazer relatos verbais. Este panorama demonstra que há necessidade de monitoramento dos adultos em relação à programação assistida pelas crianças e que talvez a metodologia utilizada possa ter favorecido as crianças de classe média em detrimento das de classe baixa.
Referências
Caparelli S. Televisao, programas infantis ea criança. In: Zilberman R. (org.). A produção cultural para a criança. 4ª ed. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1990.
Good Television Habits. Helping your child get ready for school. Texto disponível na Internet http:/ /www. ed.gov/pubs/parents/GetReadyForSchool/TVHabits.html [1998,may 14].
National Television Violence Study Summary of findings and recommendations. Mediascope, 1994/1995.
Moser G. A agressão. São Paulo, Ática, 1991.
Mussen PH, Conger JJ, Kagan J, Huston AC. Identidade e desenvolvimento social. In: Desenvolvimento e personalidade da criança. 2a ed. São Paulo, Harbra, 1998.
Santos LP. Preferência de crianças por programas televisivos. Belém, 1996. [Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal do Pará].
Seppa N. Children’s TV remains steeped in violence. American Psychological Association,1997. Disponível em: http://www.apa.org/ monitor/^Jun97/tv.html [1998,may 14].
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis