Shelter educators: conceptions on development and care practices in play situation

Autores

  • Laiane Da Silva Corrêa Universidade Federal do Pará
  • Lília Iêda Chaves Cavalcante Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.69506

Palavras-chave:

conceptions on development, care practices, educators, institutional care, play

Resumo

Recent researches have pointed out the need of studying collective children care environments with an emphasis on the educator’s role and its continued interaction with the physical and social environment, its care practice and its psychology. The aim of the present study was to investigate the conceptions about child development and the educators’ care practices of a child care institution. Took part in this study 100 educators responsible for the daily care of children refereed to a children care institution who answered the Knowledge of Infant Development Inventory. According to their performance on child development 10 educators were selected to be observed in their daily care routine of children, especially in play situation. The results show that most professionals are women (99%), 35 years old or older, who have children, finished high school and have at least 24 months of experience as educator. Besides, it was verified that 66% of the educators answered correctly an average of 66 questions. The personal and family experience as mother or father and educator was demonstrated to be a significant variable for the greater the amount of children and the experience, the grater the level of knowledge on the subject. It was also observed that the level of knowledge on the subject is an equally relevant variable for the quality in the interactions and care offered to the children. It is concluded that in the presence of both conditions the children are benefited for they tend to be more stimulated, oriented and taught in a play environment, such care practices are essential in the promotion of development.

Biografia do Autor

  • Laiane Da Silva Corrêa, Universidade Federal do Pará

    Psicóloga e Mestre em Teoria e Pesquisa do Comportamento pela Universidade Federal do Pará. Bolsista de Mestrado pela CAPES.

  • Lília Iêda Chaves Cavalcante, Universidade Federal do Pará
    Professora/Orientadora do Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento, Universidade Federal do Pará.

Referências

Harkness S., Super CM. Parental ethnoteories in action. In: Sigel IE, McGillicuddy-DeLisi AV, Goodnow, JJ (Orgs.), Parental belief systems: The psychological consequences for children. Hillsdale: Lawrence Erlbaum, 1992. p. 373-391.

Harkness S., Super CM. The developmental niche: a theoretical framework for analyzing the household production of health. Soc Sci Med. 1994, 38 (2): 217-26.

Harkness S., Super CM. Parents’ cultural belief systems: their origins, expressions and consequences: Introduction. New York, US: The Gilford Press, 1996. p. 1-23.

Kobarg APR, Vieira ML. Crenças e Práticas de Mães sobre o Desenvolvimento Infantil nos Contextos Rural e Urbano. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2008, 21(3): 401-408.

Ribas RCJr., Seidl de Moura ML, Bornstein MH. Cognições maternas acerca da maternidade e do desenvolvimento humano: uma contribuição ao estudo da psicologia parental. Rev. Bras. Crescimento Desenvolv. Humano. 2007, 17 (1), 104-113.

Silva AK, Vieira ML, Seidl de Moura ML, Ribas RC Jr. Conhecimento de mães primíparas sobre desenvolvimento infantil: um estudo em Itajaí, SC. Rev. Bras. Cresc. Desenv. Hum. 2005, 15 (3), 01-10.

Rogoff B. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 15-60.

Super CM. Environmental effects on motor development: The case of ‘African infant precocity’. Develop. Med. Child Neurol. 1976, 18, 561 -567.

Piccinini CA, Frizzo GB, Marin AH. Interações diádicas e triádicas em famíllias com crianças de um ano de idade. In: Piccinni CA, Seidl de Moura ML (Org.). Observando a interação pais – bebê – criança. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007. p. 176-211.

Melchiori LE, Biasoli-Alves ZMM. Crenças de educadoras de creche sobre temperamento e desenvolvimento de bebês. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2001, 17(3), 285-292.

Magalhães CMC, Costa LN, Cavalcante LIC. Percepção de educadores de abrigo: o seu trabalho e a criança institucionalizada. Rev. Bras. de Cresc. e Desenv. Hum. 2011, 21 21(3): 818-831.

Moré CLOO, Sperancetta A. Práticas de pais sociais em instituições de acolhimento de crianças e adolescentes. Psicologia & Sociedade. 2010, 22 (3): 519-528.

Cordazzo STD, Vieira ML. A brincadeira e suas implicações nos processos de aprendizagem e de desenvolvimento. Estudos e pesquisa em Psicologia. 2007, 7(1): 89-101.

Martins E, Szymansky H. Brincando de casinha: significado para crianças institucionalizadas. Estudos de Psicologia. 2004, 9 (1):177-187.

MacPhee D. Manual for the Knowledge of Infant Development Inventory. Manuscrito não-publicado, University of North Carolina, 1981. p. 1-8.

Seidl de Moura ML, Ribas RCJr, Piccinini CA., et al. Conhecimento sobre desenvolvimento infantil em mães primíparas de diferentes centros urbanos do Brasil. Estudos de Psicologia. 2004, 9 (3): 421-429.

Publicado

2013-12-30

Edição

Seção

Artigos Originais