Knowledge affects in epistemology:

choice and subjectivity in Communication research

Keywords: epistemology, otherness, subjectivity

Abstract

This essay outlines some aspects of subjectivity and otherness in Communication Research. It argues that, in Communication Research, subjectivity is the prime research condition, and the relationship with the otherness preceds any epistemological action. Historically, from a Positivist point of view, subjectivity is an obstacle for scientific research, as it would be the place for affects and emotions that disturbs the rational evaluation of anything. However, distinguished epistemologists such as Bachelard and Morin have argued that subjectivity is a condition of scientific knowledge, as there is no ‘objective’ knowledge outside the conditions of knowing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Mauro Sa Martino, Faculdade Cásper Líbero

Jornalista e Professor na graduação e pós-graduação em Comunicação na Contemporaneidade da Faculdade Cásper Líbero. Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP. Foi pesquisador-bolsista na Universidade de East Anglia, Inglaterra. Autor dos livros "Teoria da Comunicação" (Vozes, 2009) e "Comunicação & Identidade" (Paulus, 2010), entre outros.

Angela Cristina Salgueiro Marques, Universidade Federal de Minas Gerais
Doutora em Comunicação pela UFMG. Professora do PPG em Comunicação da UFMG.
Published
2018-08-29
How to Cite
Martino, L., & Marques, A. (2018). Knowledge affects in epistemology:. MATRIZes, 12(2), 217-234. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i2p%p
Section
Em Pauta/Agenda