In the mood, by the book:

the aesthetics of the chanchada genre through music and fashion

Keywords: Brazilian chanchada, film music, fashion

Abstract

This text intends to demonstrate how the process of nomadism and movence of art texts can interfere in the forms of sensitivity and, consequently, in the processes of aesthetic communication. To do so, we selected parody versions of 1950s films, in order to investigate: 1) how parody appropriation establishes a particular semantics, considering the transit between art and popular entertainment show; 2) how the new versions modify the status of the work and, therefore, its enjoyment. For this study, we chose elements of fashion and music languages. We conclude that besides the new forms of sensitivity, such works constitute cultural memory in the media culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloísa de Araújo Duarte Valente, Universidade Paulista

Professora titular do PPGCOM da UNIP, mestre e doutora em comunicaçao e semiótica (PUC-SP), com doutorado sanduíche na EHESS (Paris); pós-doutorado no CTR/ECA-USP.Áreas de atuação: semiótica da cultura e da mídia; música e cultura das mídias. Líder do Centro de Estudos em Música e Mídia- MusiMid.

áreas principais: música e cultura midiática, semiótica da cultura e da mídia, semiótica musical.

Solange Wajman, Universidade Paulista

É Professora titular no Programa de Comunicação em Cultura Midiática (UNIP). Doutora em Sociologia pela  Universidade Sorbonne (França), com pós-doutorado em Escola Superior de Teatro e Cinema (ESTC, Portugal) e  Estudos de Literatura na Universidade Federal Fluminense. É líder do Grupo de Pesquisa Moda, Comunicação e Cultura, registrado no CNPq. 

Published
2019-09-02
How to Cite
Valente, H., & Wajman, S. (2019). In the mood, by the book:. MATRIZes, 13(2), 203-224. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p203-224
Section
Em Pauta/Agenda