Visualizing the experience of flight

photojournalistic portraits and refugee migration

Autores

  • Maria Nilsson Stock­holm University. De­partment of Media Studies

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.171997

Palavras-chave:

Fotojornalismo, Retrato, Refugiados, Humanitarismo, Suécia

Resumo

Este artigo explora como o fotojornalismo trata a migração de refugiados na Suécia, um país que atualmente recebe um grande afluxo de solicitantes de asilo, em particular durante um aumento na migração global em 2015. Teoricamente informado pela literatura demandando uma narrativa visual compassiva com foco na experiência de refugiados, o foco específico está nas inscrições no concurso de fotografia sueca do ano. Imagens de crianças foram particularmente proeminentes entre os participantes do concurso, enfatizando a migração forçada nos anos examinados, apresentando uma oportunidade para explorar ainda mais a representação visual, além de considerar o retrato como um gênero fotojornalístico e estratégia visual. Um desenho de leitura atenta sobre semiótica e análise composicional foi realizado em imagens e motivações do júri por escrito. Os resultados mostraram uma estética humanitária, formalidade como ferramenta de contar histórias e tensão não resolvida entre mostrar e proteger jovens vítimas de trauma.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Maria Nilsson, Stock­holm University. De­partment of Media Studies

    PhD em Estudos da Comunicação, Universidade de Iowa, é Professora Associada no Departamento de Estudos de Mídia da Universidade de Estocolmo. Sua pesquisa se concentra em fotografia e fotojornalismo em vários contextos. Publicações recentes tratam de fotojornalismo e processos editoriais, notícias, fotografia e ética e fotojornalismo e testemunhas oculares de cidadãos.

Referências

ANDEN-PAPADOPOULOS, K. The Picture of the Year and its view of the world. In: BECKER, K.; EKEKRANTZ, J.; OLSSON, T. (org), Picturing politics: Visual and textual formations of modernity in the Swedish press. Estocolmo: JMK, Stockholms University, 2000, pp. 196-211.

ARETS BILD. Arets Bild. Stockholm: Årets Bild Sverige, AB, 2016.

ARETS BILD. Arets Bild. Stockholm: Årets Bild Sverige, AB, 2017.

BARTHES, R. Mythologies. Londres: Vintage,2009.

BECKER, K. The changing picture of/on the newspaper page. In: BECKER, K.; EKEKRANTZ, J.; OLSSON, T. (org), Picturing politics: Visual and textual formations of modernity in the Swedish press. Estocolmo: JMK, Stockholms University, 2000, pp. 146-173.

BLEIKER, R. et al. The visual dehumanization of refugees. Australian Journal of Political Science, vol. 48, n. 4, pp. 398-416, 11/dez/2013. DOI: https://doi.org/10.1080/10361146.2013.840769

BOCK, M. A. Together in the scrum: Practicing news photography for television, print, and broadband. Visual Communication Quarterly, vol. 15, n. 3, pp. 169-179, 11/ago/2008. DOI: https://doi.org/10.1080/15551390802235511

CHOULIARAKI, L.; STOLIC, T. Rethinking media responsibility in the refugee ‘crisis’: A visual typology of European news. Media, Culture & Society, vol. 39, n. 8, pp. 1162-1177, 04/set/2017. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443717726163

DENCIK, L.; ALLAN, S. In/visible conflicts: NGOs and the visual politics of humanitarian photography. Media, Culture & Society, vol. 39, n. 8, pp. 1178-1193, 18/ago/2017. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443717726865

FEHRENBACH, H.; RODOGNO, D. Humanitarian photography. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

FEHRENBACH, H.; RODOGNO, D. A horrific photo of a drowned Syrian child: Humanitarian photography and NGO media strategies in historical perspective. International Perspective of the Red Cross, vol. 97, n. 900, pp. 1121-1155. 04/08/2016. DOI: https://doi.org/10.1017/S1816383116000369

GREENWOOD, K.; SMITH, Z. C. How the world looks to us: International news in award-winning photographs from the Pictures of the Year, 1943-2003. Journalism Practice vol. 1, n. 1, pp. 82-101, 07/fev/2007. DOI: https://doi.org/10.1080/17512780601078886

KEDRA, J.; SOMMIER, M. Children in the visual coverage of the European refugee crisis: A case study of the World Press Photo 2016. Journal of Applied Journalism & Media Studies, vol. 7, n. 1, pp. 37-58, 01/mar/2018. DOI: https://doi.org/10.1386/ajms.7.1.37_1

LANGTON, L. Photojournalism and today’s news. Creating visual reality. Oxford e Malden: Wiley-Blackwell, 2009.

LINFIELD, S. The cruel radiance: Photography and political violence. Chicago e Londres: The University of Chicago Press, 2010.

LUTZ, C. A.; COLLINS, J. L. Reading National Geographic. Chicago: The University of Chicago Press, 1993.

MOELLER, S. D. Shooting war: Photography and the American experience of combat. Nova York: Basic Books, 1989.

MORTENSEN, M.; ALLAN, S.; PETERS, C. The iconic image in a digital age: Editorial mediations over the Alan Kurdi photographs. Nordicom Review, vol. 38, n. S2, pp. 71-86, 28/nov/2017. DOI: https://doi.org/10.1515/nor-2017-0415

MORTENSEN, M.; TRENZ, H-J. Media morality and visual icons in the age of social media: Alan Kurdi and the emergence of an impromptu public of moral spectatorship. Javnost/The Public, vol. 23, n. 4, pp. 343-362, 24/nov/2016. DOI: https://doi.org/10.1080/13183222.2016.1247331

NAIR, P. The razor’s edge: Image and corpo-reality at Europe’s borders. In: SHEEHAN, T. (org), Photography and Migration. New York: Routledge, 2018, pp. 83-99.

PROITZ, L. Visual social media and affectivity: The impact of the image of Alan Kurdi and young people’s response to the refugee crisis in Oslo and Sheffield. Information, Communication & Society, vol. 21, n. 4, pp. 548-563, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1290129

ROSE, G. Visual methodologies: An introduction to researching with visual materials. Londres: Sage, 2016, 4ª ed.

ROSENBLUM, N. A world history of photography. Nova York: Abbeville Press, 2008.

SONTAG, S. On photography. Nova York: Farrar, Straus and Giroux, 1977.

SONTAG, S. Regarding the pain of others. Nova York: Farrar, Straus and Giroux, 2003.

WOLTHERS, L. Seeing through Scandinavian exceptionalism: Tina Enghoff’s photography. Journal of European Studies vol. 47, n. 4, pp. 372-391, 2017. DOI: https://doi.org/10.1177/0047244117733896

YASCHUR, C. Shooting the shooter: How experience level affects photojournalistic coverage of a breaking news event. Visual Communication Quarterly, vol. 19, n. 3, pp. 160-176, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/15551393.2012.706575

ZARYCKA, M. (2016). Save the child: Photographed faces and affective transactions in NGO child sponsoring programs. European Journal of Women’s Studies, vol. 23, n. 1, pp. 28-42, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/1350506814568362

Downloads

Publicado

2020-07-10

Edição

Seção

DOSSIÊ

Como Citar

Visualizing the experience of flight: photojournalistic portraits and refugee migration. (2020). Novos Olhares, 9(1). https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.171997