SATISFACTION AND USE CONTINUITY IN A VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT

Authors

  • Fernando Antonio de Melo Pereira
  • Anatália Saraiva Martins Ramos
  • Márcio Marreiro das Chagas

Keywords:

Technology Acceptance Model, User Satisfaction, Use Continuance Intention, Virtual Learning Environment, Moodle.

Abstract

This study seeks to investigate the influence of the constructs of Davis’s Technology Acceptance Model and the DeLone and McLean Information Systems Success Model in users’ satisfaction and in the consequent intention of continuing to use a virtual learning environment (VLE) in the context of e-learning services. The research was developed from a quantitative analytical approach, through an online survey on a sample of 192 students of an Administration course of a federal university in Brazilian Northeast – distance learning mode – which uses the Moodle VLE. The data analysis technique used the Structural Equation Analysis (ESA), operationalized by the maximum likelihood method in AMOS© Graphics software. The results showed that the perceived ease of use, the perceived usefulness and the information quality are satisfaction antecedents of the user with the e-learning service. Similarly, the satisfaction proved to be decisive in the intention of continuing to use the evaluated system. It was shown that the utility is stronger in determining satisfaction. All the hypotheses of the study were confirmed. Based on the results, we discuss the theoretical and practical implications of the structural model found by the search.

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Author Biographies

  • Fernando Antonio de Melo Pereira
    Doutorando em Administração na área de Métodos Quantitativos e Informática da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP) ̶São Paulo-SP, Brasil Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGA-UFRN) Bacharel em Administração pela mesma instituição
  • Anatália Saraiva Martins Ramos
    Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte ̶Natal-RN, Brasil Pós-doutora em Gestão pela Université Pierre Mendès-France (UPMF), França Mestre e doutora em Engenharia de Produção pela COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Márcio Marreiro das Chagas
    Coordenador da Graduação Tecnológica em Gestão de Turismo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (GESTUR-IFRN Canguaretama) ̶Canguaretama-RN, Brasil Professor do curso de Gestão de Turismo e Técnico Subsequente em Eventos do IFRN Canguaretama. Doutorando em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGA-UFRN) Mestre em Turismo pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo da UFRN (PPGTUR-UFRN). Bacharel em Turismo pela mesma instituição

Published

2015-08-20

Issue

Section

Tecnologia da Informação

How to Cite

SATISFACTION AND USE CONTINUITY IN A VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT. (2015). REGE Revista De Gestão, 22(1), 133-153. https://revistas.usp.br/rege/article/view/102628