VARIABLE PRODUCTION COSTS VERSUS SALES PRICES OF COFFEE IN THE SECOND YEAR OF GROWTH

Authors

  • Sérgio Lemos Duarte FundaçãoPresidente Antônio Carlos (UNIPAC)
  • Carlos Antônio Pereira Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC)
  • Marcelo Tavares Universidade Federal de Uberlândia
  • Ernando Antônio dos Reis Faculdade de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.5700/rege447

Keywords:

Co ee, Agribusiness, Cost.

Abstract

The second year of co ee growth is characterized by replanting to replace plants that did not developsatisfactorily. The objective of this study was to investigate how this activity a ected the sales prices. TheAgrianual, the yearbook of Brazilian agriculture, provided the costs and sales prices used for the period1999 to 2008. For cost variables the Kolmogorov-Smirnov (Lilliefors) test was applied to verify normality ofthe data. Then the Spearman correlation coe icient and Pearson correlation coe icient were calculated toanalyze whether they were correlated linearly. Further the coe icient of determination was calculated, thatdefines how much of a cost variable is explained by the variable sales price.  Finally, a linear regressionequation verified the dependence between variables, together with a standard error of estimate. Resultsshowed that in the second year of growth with replanting and the twelve cost variables a similar behavior could be drawn for nine cost variables with the sales price. Therefore inputs may be given to the ruralproducer for budget planning and a method for cost analyses.

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Author Biographies

  • Sérgio Lemos Duarte, FundaçãoPresidente Antônio Carlos (UNIPAC)

    Coordenador do Curso de Ciências Contábeis e Professor Assistente I da FundaçãoPresidente Antônio Carlos (UNIPAC) – Uberlândia-MG, Brasil.

    Mestre em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia. MBA emFinanças e Estratégias Empresariais pela FAGEN/UFU.

    Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia

  • Carlos Antônio Pereira, Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC)

    Professor na Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) e na Faculdade Católica de Uberlândia – Uberlândia-MG, Brasil

    Mestrando em Administração Stricto Sensu, área de Controladoria e Finanças, pela Universidade Federal de Uberlândia.

    Pós-Graduado Latu Sensu MBA em Finançase Planejamento Empresarial pelo Instituto de Economia da Universidade Federal de Uberlândia.

    Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

  • Marcelo Tavares, Universidade Federal de Uberlândia

    Professor Associado I da Universidade Federal de Uberlândia – UberlândiaMG, Brasil

    Doutor em Agronomia (Genética e Melhoramento de Plantas) pela Escola Superiorde Agricultura Luiz de Queiroz.

    Mestre em Agronomia (Genética e Melhoramentode Plantas) pela Universidade Federal de Lavras.

    Graduado em Agronomia pelaUniversidade Federal de Lavras

  • Ernando Antônio dos Reis, Faculdade de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia

    Professor Assistente e Diretor da Faculdade de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia – Uberlândia-MG, Brasil

    Mestre em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo.

    Doutorem Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo.

    Graduado emCiências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia

Issue

Section

Produção e Operações

How to Cite

VARIABLE PRODUCTION COSTS VERSUS SALES PRICES OF COFFEE IN THE SECOND YEAR OF GROWTH. (2013). REGE Revista De Gestão, 18(4), 675-690. https://doi.org/10.5700/rege447