Inclusion of psychology in undergraduate dentistry courses: contribution to a humanized healthcare

Authors

  • Danielle Fernandes Lopes Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0002-6737-9284
  • Yuri de Lima Medeiros Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Luan Viana Faria Universidade Federal de Juiz de Fora
  • João Paulo Santana da Silva Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Fabiane Rossi dos Santos Grincenkov Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Gracieli Prado Elias Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2357-8041.clrd.2021.185307

Keywords:

Behavioral medicine, Humanization of assistance, Education dental, Curriculum

Abstract

Objective: Based on the evident need for classes on psychology in higher education curricula, we sought to understand its offer in undergraduate Dentistry courses in southeast Brazil, thus obtaining an overview on how undergraduate pedagogical projects in Dentistry include the discipline of Psychology. Method: This cross-sectional study analyzed the undergraduate programs, collecting the following variables: if the discipline is offered, nature of the curricular component (mandatory or elective), format (in-person or distance learning) and course load. Results: Our sample consisted of 176 faculties, of which we excluded 32 for not providing their respective curriculum. Results show that 98 (68.05%) higher education institutions (HEIs) offer a class on Psychology in their curriculum, with 78.44% of them being mandatory, 78.57% in-person, with maximum course load of 80 hours and minimum of 30 hours. Conclusion: Although the discipline of Psychology is offered by most HEIs, its inclusion should reach all institutions analyzed, since the field is of great relevance for humanizing dental care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Danielle Fernandes Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

  • Yuri de Lima Medeiros, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

  • Luan Viana Faria, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

  • João Paulo Santana da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

  • Fabiane Rossi dos Santos Grincenkov, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

  • Gracieli Prado Elias, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Departamento de Odontologia Social e Infantil da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

References

De Stefano R. Psychological Factors in Dental Patient Care: Odontophobia. Medicina (Kaunas). 2019;55(10):2-4. doi: https://doi.org/10.3390/medicina55100678.

Sirin Y, Humphris GM, Sencan S, Firat D. What is the most fearful intervention in ambulatory oral surgery? Analysis of an outpatient clinic. Int J Oral Maxillofac Surg. 2012;41(10):1284-90. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijom.2012.06.013.

Migliau G. Dental management of patients with cardiovascular disease. Minerva Stomatol. 2002;51(1-2):49-63.

Murrer RD, Francisco SS. Diagnóstico e Manejo da Ansiedade Odontológica pelos Cirurgiões-Dentistas. Interacao Psicol. 2015;19(1):37-46. doi: https://doi.org/10.5380/psi.v19i1.35561.

Werner H, Hakeberg M, Dahlström L, Eriksson M, Strandell A, Svanberg T, et al. Psychological Interventions for Poor Oral Health: A Systematic Review. J Dent Res. 2016;95(5):506-14. doi: https://doi.org/10.1177/0022034516628506.

Burghardt S, Koranyi S, Magnucki G, Strauss B, Rosendahl J. Non-pharmacological interventions for reducing mental distress in patients undergoing dental procedures: Systematic review and meta-analysis. J Dent. 2018;69:22-31. doi: https://doi.org/10.1016/j.jdent.2017.11.005.

Conselho Nacional de Educação (BR), Câmara de Educação Superior (BR). Parecer CNE/CES n.º 803/2018, de 5 de dezembro de 2018. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União. 5 dez 2018.

Moraes ABA, Pessotti I. Psicologia aplicada à odontologia. São Paulo: Sarvier; 1985.

Conselho Federal de Educação (BR). Resolução n.º 04/82. Diário Oficial da União. 1982.

Martin ASS, Chisini LA, Martelli S, Sartori LRM, Ramos EC, Demarco FF. Distribuição dos cursos de Odontologia e de cirurgiões-dentistas no Brasil: uma visão do mercado de trabalho. Rev ABENO. 2018;18(1):63-73. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.399

Ministério da Educação (BR). Cadastro e-MEC de Instituições e Cursos de Educação Superior [Internet]. Brasília; 2017 [citado 22 fev 2019]. Disponível em: www.emec.mec.gov.br.

Conselho Nacional de Educação (BR), Câmara de Educação Superior (BR). Parecer CES/CNE n.º 1.300/2001, de março de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. Diário Oficial da União. 4 mar 2002.

Organización Mundial de la Salud. Documentos básicos. 26 ed. Ginebra: OMS; 1976.

Ministério da Saúde (BR), Ministério da Educação (BR). A trajetória dos cursos de graduação na saúde de 1991–2004. Brasília: Inep; 2006.

Medeiros YL, Lopes DF, Faria LV, Soares MRPS, Silvério CCP. Ensino da Língua Brasileira de Sinais nos cursos de graduação em Odontologia do Sudeste brasileiro: um estudo transversal. Rev ABENO. 2020;20(1):113-20. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i1.933

Buss PM, Pellegrini Filho A. A saúde e seus determinantes sociais. Physis. 2007;17(1):77-93. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-73312007000100006

Baatsch B, Zimmer S, Recchia DR, Büssing A. Complementary and Alternative Therapies in Dentistry and Characteristics of Dentists Who Recommend Them. Complement Ther Med. 2017;35:64-9.

Martínez CC, Gómez MD, Oh MS. Use of Traditional Herbal Medicine as an Alternative in Dental Treatment in Mexican Dentistry: A Review. Pharm Biol. 2017;55(1):1992-8. doi: https://doi.org/10.1080/13880209.2017.1347188.

Silva SR. Incorporando novas ferramentas. Rev Assoc Paul Cir Dent. 2001;55(4):233-42.

Dallanora LJ, Feltrin PP, Inoue RT, Santos VA, Tanaka J. Avaliação no uso de acupuntura no tratamento de pacientes com bruxismo. Rev Gaucha Odontol. 2004;52(5):333-9.

Sertel S, Herrmann S, Greten HJ, Haxsen V, El-Bitar S, Simon CH, et al. Additional use of acupuncture to NSAID effectively reduces post-tonsillectomy pain. Eur Arch Otorhinolaryngol. 2009;266(6):919-25. doi: https://doi.org/10.1007/s00405-008-0851-1.

Ministério da Saúde (BR). Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares no SUS – PNPIC-SUS. Brasília; 2005.

Assis WC, Britto FR, Vieira LO, Santos ES, Boery RNSO, Duarte ACS. Novas formas de cuidado através das práticas integrativas no sistema único de saúde. Rev Bras Promoc Saude. 2018;31(2):1-6. doi: https://doi.org/10.5020/18061230.2018.7575.

Scandiuzzi-Francisco S, Souza H, Barros-Neto A, Hildebrando A, Chaves K, Murrer R, et al. Avaliação do status de ansiedade durante o atendimento odontológico. Rev Cubana Estomatol. 2019;56(1):33-41.

DiMatteo MR, DiNicola DD. Achieving Patient Compliance: The Psychology of the Medical Practitioner’s Role. New York: Pergamon; 1982.

Pitombeira DF, Xavier AS, Barroso REC, Oliveira PRS. Psicologia e a Formação para a Saúde: Experiências Formativas e Transformações Curriculares em Debate. Psicol Cinc Prof. 2016;36(2):280-91. doi: https://doi.org/10.1590/1982-3703001722014.

Faria LV, Oliveira GA, Grázzia MEP, Medeiros YL, Lopes DF, Leite ICG. O ensino de implantodontia nas graduações brasileiras de Odontologia: um estudo transversal. Rev Eletron Acervo Saude. 2020;12(4):e2672. doi: https://doi.org/10.25248/reas.e2672.2020

Lopes DF, Medeiros YL, Faria LV, Senra MRP. Odontologia para pacientes com necessidades especiais: como é a oferta dessa disciplina nas faculdades de odontologia do sudeste brasileiro? Arq Odontol. 2021;57:e03. doi: https://doi.org/10.7308/aodontol/2021.57.e03

Faria LV, Medeiros YL, Lopes DF, Vilela EM, Assis NMSP. Medical emergencies teaching in dentistry undergraduate courses in southeastern Brazil. Braz J Oral Sci. 2020;19:e209247. doi: https://doi.org/10.20396/bjos.v19i0.8659247

Faria LV, Medeiros YL, Lopes DF, Durso BC. DTM e dor orofacial: perspectivas curriculares das faculdades de Odontologia do Sudeste brasileiro. Hu Rev. 2020;46:1-7. doi: https://doi.org/10.34019/1982-8047.2020.v46.30348

Medeiros YL, Faria LV, Lopes DF, Oliveira IS, Fabri GMC. Inserção da Odontologia Hospitalar na grade curricular dos cursos de Odontologia do sudeste brasileiro. Rev Fac Odontol Porto Alegre. 2020;61(1):87-93. doi: https://doi.org/10.22456/2177-0018.101594

Medeiros YL, Faria LV, Lopes DF, Vilela EM. Prótese Bucomaxilofacial na educação superior em Odontologia: perspectivas curriculares. Rev Cir Traumatol Buco-Maxilo-Fac. 2020;20(4):6-11.

Faria LV, Pinheiro FA, Lopes DF, Medeiros YL, Silva RHA. Ensino da Odontologia Legal nos cursos de graduação em Odontologia: um estudo transversal da região sudeste brasileira. Rev Bras Odontol Leg. 2021;8(1):13-22. doi: https://doi.org/10.21117/rbol-v8n12021-304

Medeiros YL, Silva PVR, Lopes DF, Faria LV, Guimarães LDA. Oferta da disciplina de Estomatologia nos cursos de Odontologia do sudeste brasileiro. RFO UPF. 2020;25(1):26-31. doi: https://doi.org/10.5335/rfo.v25i1.10485

Published

2021-08-18

Issue

Section

Original Research