The Spiral Process of a Draft Lesson

Authors

  • Claudete Daflon Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i36p20-51

Keywords:

lesson draft, spiral, decolonize, education, literature, university

Abstract

The present text constitutes a discussion about how, in the first half of 2023, the experience with first-year students of the Portuguese-Literatures degree night course at the University Federal Fluminense has been taking place, within the scope of the subject Brazilian Literature I: Literature and cultural identities in Brazil. At the intersection between practice and theory, the text presents itself in the convergence between the report, the essay, and the academic article with a view to incorporating the integrated movement to decolonizing educational experiences into its own manufacture. Based on notions such as performance and spiral time by Leda Maria Martins; sketch map and housing by Tim Ingold; and Édouard Glissant's relationship and wandering, perceived in interrelationship, I expose how it came about and I have been developing the work together with the class. In this sense, I present the proposal of a draft lesson characterized by a spiral methodology and which, built from the classroom dwelling, exists as a process marked by the necessary incompleteness, according to Paulo Freire, for the development of knowledge and transformation processes Social. Contrary to the dichotomous structures of Western thought, the draft lesson is based, therefore, on doing and experiencing in a cumulative and mobile, gregarious and non-step-by-step manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claudete Daflon, Universidade Federal Fluminense

    Professora Adjunta de Literatura Brasileira do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura da Universidade Federal Fluminense.

References

AUGÉ, Marc. Não-lugares: Introdução a uma antropologia da supermodernidade. Trad. Maria Lúcia Pereira. Campinas: Papirus, 1994.

BALLESTRIN, Luciana. (2013). América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira De Ciência Política, (11), 89–117. https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004

BARTRA, Roger. El salvaje en el espejo. México: Ediciones Era, 1992.

BELLUZZO, Ana Maria. (1996). A PROPÓSITO D’O BRASIL DOS VIAJANTES. Revista USP, (30), 6-19. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i30p6-19

BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

CHICANGANA-BAYONA, Yobenj Aucardo. Visões de terras, canibais e gentios prodigiosos. ArtCultura, [S. l.], v. 12, n. 21, p. 35-53, 2011. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/12139. Acesso em: 25 out. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57 ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Trad. Enilce do Carmo Albergaria Rocha. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

GLISSANT, Édouard. Poética da relação. Trad. Marcela Vieira e Eduardo Jorge de Oliveira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

GROS, Frédéric. Desobedecer. Trad. Célia Euvaldo. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

INGOLD, Tim. Linhas: uma breve história. Trad. Lucas Bernardes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo. Companhia das Letras, 2015.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MIGNOLO, Walter. Desobediencia Epistémica: Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2010.

NATALI, Marcos. A literatura em questão: sobre a responsabilidade da instituição literária. Campinas: Unicamp, 2020.

WALSH, Catherine E. Pedagogías decoloniales caminando y preguntando. Notas a Paulo Freire desde Abya Yala. Revista Entramados - Educación Y Sociedad. Año 1 Número 1, pp.17-31, 2014.

Published

2023-10-26

Funding data

How to Cite

Daflon, C. (2023). The Spiral Process of a Draft Lesson. Revista Criação & Crítica, 36, 20-51. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i36p20-51