Integrando conhecimentos para avançar na adaptação climática no nível local

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2021.35102.009

Resumo

Os problemas ambientais e sociais existentes no nível local desempenham papel importante na forma em que os efeitos das mudanças climáticas se manifestam. Embora os acordos internacionais e as estratégias nacionais sejam indispensáveis no enfrentamento dessas alterações, as especificidades de cada território requerem respostas de adaptação específicas. A adaptação climática é, assim, desafio particularmente urgente para os tomadores de decisão nos níveis municipal e regional, considerando, sobretudo, importantes lacunas no desenvolvimento de respostas locais, como ausência de dados e falta de vontade política ou recursos. Particularmente relevante é a capacidade de produzir informações que sejam facilmente convertidas em políticas de adaptação. Este artigo investiga a extensão em que três projetos de pesquisa contribuíram na produção de informações para promover adaptação. Os estudos de caso são analisados com o objetivo de identificar como, e em que medida, as interações entre diferentes conhecimentos contribuíram com o processo de adaptação local.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

ARMITAGE, D. et al. Co-management and the co-production of knowledge: Learning to adapt in Canada’s Arctic. Global Environmental Change, v.21, n.3, p.995-1004, 2011.

ARNOTT, J. C.; MOSER, S. C.; GOODRICH, K. A. Evaluation that counts: A review of climate change adaptation indicators & metrics using lessons from effective evaluation and science-practice interaction. Environmental Science & Policy, v.66, p.383-92, 2016.

BRILEY, L.; BROWN, D.; KALAFATIS, S. E. Overcoming barriers during the co-production of climate information for decision-making. Climate Risk Management, v.9, p.41-9, 2015.

DARELA-FILHO, J. P. et al. Socio-climatic hotspots in Brazil: how do changes driven by the new set of IPCC climatic projections affect their relevance for policy? Climatic Change, v.136, n.3-4, p.413-25, 2016.

DI GIULIO, G. M. et al. Bridging the gap between will and action on climate change adaptation in large cities in Brazil. Regional Environmental Change, p.1-12, 2019.

DILLING, L.; LEMOS, M. C. Creating usable science: Opportunities and constraints for climate knowledge use and their implications for science policy. Global Environmental Change, v.21, n.2, p.680-9, 2011.

HANNIGAN, J. Environmental sociology. London: Routledge, 2014.

HUBEAU, M. et al. A reflexive assessment of a regional initiative in the agri-food system to test whether and how it meets the premises of transdisciplinary research. Sustainability Science, v.13, n.4, p.1137-54, 2018.

IPCC – Cities. Global Research and Action Agenda on Cities and Climate Change Science. Extended version, Edmonton, 2018. Disponível em: <https://citiesipcc.org/>. Acesso em: 13 jul. 2019.

IUAV. Mantova resiliente. Verso il Piano di Adattamento Climatico - Linee Guida, 2018. Disponível em: <http://www.comune.mantova.gov.it/ALLEGATO%201%20Mantova%20Resiliente_verso%20il%20piano%20di%20adattamento%20climatico_linee%20Guida.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2019.

LANG, D. J. et al. Transdisciplinary research in sustainability science: practice, principles, and challenges. Sustainability Science, v.7, n.1, p.25-43, 2012.

LAPOLA, D. M. et al. Heat stress vulnerability and risk at the (super) local scale in six Brazilian capitals. Climatic Change, p.1-16, 2019.

LEMOS, M. C. et al. To co-produce or not to co-produce. Nature Sustainability, v.1, n.12, p.722, 2018.

MAUSER, W. et al. Transdisciplinary global change research: the co-creation of knowledge for sustainability. Current Opinion in Environmental Sustainability, v.5, n.3-4, p.420-31, 2013.

MEADOW, A. M. et al. Moving toward the deliberate coproduction of climate science knowledge. Weather, Climate, and Society, v.7, n.2, p.179-91, 2015.

MORGAN, E. A.; DI GIULIO, G. M. Science and evidence-based climate change policy: collaborative approaches to improve the science–policy interface. In: Communicating Climate Change Information for Decision-Making. Springer, Cham, 2018, p.13-28, 2018.

SERRAO-NEUMANN, S.; COX, M.; LOW CHOY, D. Bridging Adaptive Learning and Desired Natural Resource Management Outcomes: Insights from Australian Planners. Planning Practice & Research, v.34, n.2, p.149-67, 2019.

SERRAO-NEUMANN, S.; DI GIULIO, G.; LOW CHOY, D. When salient science is not enough to advance climate change adaptation: Lessons from Brazil and Australia. Environmental Science & Policy, v.109, p.73-82, 2020.

STEINER, G.; POSCH, A. Higher education for sustainability by means of transdisciplinary case studies: an innovative approach for solving complex, real-world problems. Journal of Cleaner Production, v.14, n.9-11, p.877-90, 2006. VIGLIO, J. E. et al. Narrativas científicas sobre petróleo e mudanças do clima e suas reverberações na política climática brasileira. Sociologias, v.21, n.51, p.124-58, 2019.

WAMSLER, C. Stakeholder involvement in strategic adaptation planning: Transdisciplinarity and co-production at stake? Environmental Science & Policy, v.75, p.148-57, 2017.

Downloads

Publicado

2021-09-01

Como Citar

Integrando conhecimentos para avançar na adaptação climática no nível local. (2021). Estudos Avançados, 35(102), 143-157. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2021.35102.009