Revisitando a função de reação fiscal no Brasil pós-Real: uma abordagem de mudanças de regime

Autores

  • Mário Jorge Cardoso de Mendonça Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada Autor
  • Cláudio Hamilton Matos dos Santos Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada Autor
  • Adolfo Sachsida Universidade Católica de Brasília Autor

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-41612009000400007

Palavras-chave:

Função de reação fiscal, mudança de regime, modelo de Markov-switching, sustentabilidade da dívida e meta fiscal

Resumo

Esse artigo estima a "função de reação fiscal" do setor público consolidado brasileiro após o Plano Real. Para lidar com a incerteza referente às possíveis mudanças de regime ocorridas nesse período, adotou-se o modelo de "Markov-Switching", no qual a probabilidade de mudança de regime é determinada endogenamente. Os resultados obtidos sugerem fortemente que a política fiscal no Brasil apresentou dois regimes distintos após o Plano Real, e o final do ano 2000 marca o período mais provável da transição entre esses dois regimes. O regime "pós-2000" caracteriza-se por uma baixa (ou mesmo nula) reação do superávit primário a variações na dívida líquida do setor público (DLSP). Em contraste, no regime anterior a 2000 (de maior volatilidade) a reação do superávit primário a variações na DLSP é bastante evidente. Observou-se, ainda, que em ambos os regimes o superávit primário parece responder positivamente a variações no produto e que em nenhum dos dois regimes o governo parece ter utilizado explicitamente a política fiscal como instrumento de controle da inflação.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

AGUIAR, M. T. Dominância fiscal e a regra de reação fiscal: uma análise empírica para

o Brasil. 2007. Dissertação (Mestrado) – FEA/USP. São Paulo.

BICALHO, A. Testes de sustentabilidade e ajuste fiscal no Brasil pós-Real. 2005. Dissertação

(Mestrado) – EPGE-FGV. Rio de Janeiro.

BLANCHARD, O.; GIAVAZZI, F. Improving the stability and growth pact through

a proper accounting of public investment. London, Centre for Economic Policy

Research, 2004. (Discussion Paper, n. 4220).

BLOUGH, S. Spurious regression with AR(1) correction and unit root pretest. John

Hopkins University, 1992. Mimeo.

BOHN, H. The sustainability of budget deficits with lump-sum and with incomebased

taxation. Journal of Money, Credit and Banking, v. 23 n. 3, p. 581-604,

BOHN, H. The behavior of U.S. public debt and deficits. The Quarterly Journal of Economics,

, p. 949-963, 1998.

CHI B, S. Calculating posterior distributions and modal estimates in Markov mixtures

models. Journal of Econometrics, 75, p. 79-97, 1996.

CLARID A, R.; GALI , J.; GER TLER , M. Monetary policy rule and macroeconomic

stability: evidence and some theory. Quarterly Review of Economics, CXV, p.147-

, 2000.

COOK, S. Spurious rejection by cointegration tests incorporating structural change

in the cointegrating relationship. Applied Economics Letters, 11, p. 879-884,

DAVIES, R.B. Hypothesis testing when a nuisance parameter is present only under

the alternative, Biometrika, 64, p.247–254, 1977.

DEMPSTER, A. P.; LAIRD, N. M.; RUBIN, D. B. Maximum likelihood from

incomplete data via the EM algorithm. Journal of Royal Statistical Society, 39,

p. 1-38, 1977.

ENGLE, R.; GRANGER, C. Cointegration and error correction: representation,

estimation and testing. Econometrica, 55, p.251-276, 1987.

FRANSES, P. H.; DIJK, D. V. Non-linear time series models in empirical finance. Cambridge

University Press, 2000.

GALI, J.; PEROTTI, R. Fiscal policy and monetary integration in Europe. Economic

Policy, v.18, n. 37, p. 533-572, 2003.

GARCIA, M.; RIGOBON, R. A risk management approach to emerging market’s sovereign

debt sustainability with an application to Brazilian data. NBER Working

Paper, n. 10336, 2004.

GIAMBIAGI, F. Do déficit de metas às metas de déficit: a política fiscal do governo Fernando

Henrique Cardoso 1995/2002. Rio de Janeiro: BNDES, 2002 (Texto para

Discussão, n. 93).

GIAMBIAGI, F. A política fiscal do governo Lula em perspectiva histórica: qual é o limite para o

aumento do gasto público? Rio de Janeiro: IPEA, 2006. (Texto para Discussão,

n. 1169).

GOLDFAJN, I. Are there reasons to doubt fiscal sustainability in Brazil? Banco Central

do Brasil, 2002. (Technical Note, n. 25).

GOLDFAJN, I.; GUARDIA, E. R. Fiscal rules and debt sustainability in Brazil. Banco Central

do Brasil, 2003. (Technical Note, n. 39).

GRANGER, C. W. J. Strategies for modelling non-linear relationships. Economic

Record, v. 69, p. 233-238, 1993.

GREGORY , A. W.; HANSEN, B. E. Residual-based tests for cointegration in models

with regime shifts. Journal of Econometrics, v. 70, n. 1, p. 99-126, 1996.

HAKKIO, C.; RUSH, M. Is the budget deficit too large? Economic Inquiry, v. 29,

n. 7, p. 429-445, 1991.

HAMILTON, J. D. Time series analysis. Princeton University Press, 1994.

HAMILTON, J. D. A Quasi-Bayesian approach to estimating parameters for mixtures of normal

distributions. Journal of Business and Economic Statistics, v. 9, n. 1, p. 27-39,

HAMILTON, J. D. A new approach to the economic analysis of nonstationary time series and

the business cycle. Econometrica, v. 57, n. 2, p. 357-384, 1989.

HAMILTON, J. D.; FL AVIN, M. On the limitations of government borrowing: a framework for

empirical testing. American Economic Review, v. 76, p. 809-819, Sept. 1986.

HANSEN, B. E. The likelihood ratio test under nonstandard assumptions: testing

the Markov switching model of GDP. Journal of Applied Econometrics, v. 7, p.

S61-S82, 1992; erratum v. 11, p. 195-198, 1996.

ISSLER , J.; LIM A R. Public debt sustainability and endogenous seigniorage in

Brazil: time series evidence from 1947-92. Journal of Development Economics, v.

, n. 1, p. 131-147, 2000.

JOH ANSEN, S. Estimation and hypothesis testing of cointegration vectors in Gaussian

vector autoregressive models. Econometrica, v. 59, p. 1551-1580, 1991.

JOH ANSEN, S.; MOSCONI, R.; NIELSEN, B. Cointegration analysis in the presence of

structural breaks in the deterministic trend. Econometrics Journal, 3, p. 216-249,

KIM, C.; NELSON, C. State-space models with regime switching. MIT Press, 1999.

KOOP, G. Bayesian econometrics. John Wiley, 2003.

KROLZIG, H. Markov switching vector autoregressions. Modelling, statistical inference

and application to business cycle analysis. Berlin: Springer-Verlag, 1997.

LEY BOURNE, S.; NEWBOLD , P. Spurious rejections by cointegration tests induced

by structural breaks. Applied Economics, 35, p. 1117–1121, 2003.

LIMA, L. R.; SAMPAIO, R.; GAGLIANONE, W. Debt ceiling and fiscal sustainability

in Brazil: a quantile autoregression approach. Mimeo. Rio de Janeiro: EPGE/

FGV, 2006.

LUPORINI, V. Sustainability of the Brazillian fiscal policy and Central Bank independence.

Revista Brasileira de Economia, v. 54, n.2, p. 201-226, 2000.

LUTKEPOHL, H.; KRATZIG, M. Applied time series econometrics. Cambridge:

Cambridge University Press, 2004.

MANFRINI, S.; FREIRE, F. Meta de superávit primário fica em 4,25% do PIB, a

maior da história. Folha de São Paulo, 08/02/2003.

MELLO, L. Estimating a fiscal reaction function: the case of debt sustainability in

Brazil. Applied Economics, v. 40, p. 271-284, 2007.

NOH , J.; KIM , T. Behaviour of cointegration tests in the presence of structural breaks

in variance. Applied Economics Letters, 10, p. 999-1002, 2003.

ROCHA, F. Long-run limits on the Brazilian government debt. Revista Brasileira de

Economia, v. 4, p. 447-470, 1997.

ROCHA, F.; PICHETTI, P. Fiscal adjustment in Brazil. Revista Brasileira de Economia, v.

, n. 1, p. 239-252, jan/mar 2003.

SIMONASSI, A. Função de resposta fiscal, múltiplas quebras estruturais e a sustentabilidade

da dívida pública no Brasil. XXXV Encontro da ANPEC, Recife-PE,

SIMS, C. Hidden Markov Chain models. Lecture notes. Princeton University, 2005.

SIMS, C. Stability and instability in US monetary policy behavior. Princeton University,

(Discussion Paper).

SIMS, C. Drifts and breaks in monetary policy. Princeton University, 1999. (Discussion

Paper).

SIMS, C.; STOCK, J.; WATSON, M. Inference in linear time series models with some

unit roots. Econometrica, v. 58, n. 1, p. 161-182, 1990.

TAYLOR, J. B. Discretion versus policy rules in practice. Carnegie-Rochester Conference

Series on Public Policy, v. 39, p. 195-214, 1993.

TAYLOR, J. B. Reassessing discretionary fiscal policy. Journal of Economic Perspectives, v. 14,

p. 21-36, 2000.

THAMS, A. Fiscal policy rules in practice. SFB 649, 2007. (Discussion Paper n.16).

ZIVOT, E.; ANDREWS, D. Further evidence on the great crash, the oil-price shock

and the unit-root hypothesis. Journal of Business and Economic Statistics, v. 10,

n. 3, p. 251-270, 1992.

Downloads

Publicado

01-12-2009

Edição

Seção

Não definida

Como Citar

Mendonça, M. J. C. de, Santos, C. H. M. dos, & Sachsida, A. (2009). Revisitando a função de reação fiscal no Brasil pós-Real: uma abordagem de mudanças de regime . Estudos Econômicos (São Paulo), 39(4), 873-894. https://doi.org/10.1590/S0101-41612009000400007