Higher education: free tuition vs. quotas vs. targeted vouchers

Autores

  • Eduardo de Carvalho Andrade Insper Instituto de Ensino e Pesquisa

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-41612010000100002

Palavras-chave:

financiamento educacional, vouchers educacionais, eficiência, capital humano

Resumo

Este trabalho compara, do ponto de vista teórico, três sistemas universitários alternativos: o atual adotado pelo Brasil, no qual os alunos das universidades públicas, que são praticamente gratuitas, são escolhidos através de um processo seletivo; um sistema de quotas nas universidades públicas para beneficiar estudantes de baixa renda; e um sistema de vouchers direcionados para estudantes de baixa renda que podem ser utilizados nas universidades privadas ou públicas. A comparação destes três sistemas indica que o último é o mais eficiente, pois gera: (i) maior qualidade da mão de obra; (ii) alocação mais eficiente dos recursos; e (iii) maior mobilidade social.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Albrecht, D.; Ziderman, A. Funding mechanisms for higher education. World Bank Discussion Papers, 153, 1992.

Arcidiacono , P.; Nicholson, S. Peer effects in medical schools. Journal of Public Economics, 89, p.327-350, 2004.

Andrade , E. Growth, distribution, and school policy. 1998. (Doctoral Dissertation) - University of Chicago.

Andrade , E. Quotas in Brazilian public universities: good or bad idea? Revista Brasileira de Economia, out./dez. 2004.

Andrade , E.Targeted vouchers and its effects. 2009. (Mimeo).

Andrade , E.; Moita , R.; Silva , C. Peer effect and competition in higher education. 2009. (Mimeo).

Caucutt , E.; Kumar, K. Higher education subsidies and heterogeneity: a dynamic analysis. Journal of Economic Dynamic & Control, 27, p. 1459-1502, 2003.

Chen, Z.; West, E. Selective versus universal vouchers: modeling median voter preferences in education. American Economic Review, v. 90, n. 5, 2000.

Cunha, F.; Heckman, J.; Lochner, L. ; Masterov , D. Interpreting the evidence on life cycle skill formation. NBER Working Paper, 11331, 2006.

Cunha , F.; Heckman , J. The economics and psychology of inequality and human development. NBER Working Paper, 14695, 2009.

Dale , S.; Krueger , A. Estimating the payoff to attending a more selective college: an application of selection on observables and unobservables. NBER Working Paper, 7322, 1998.

Friedman, M. Capitalism and freedom. Chicago University Press, 1962.

Gallego, F.; Hernando, A. On the determinants and implications of school choice: semi-structural simulations for Chile. Economia; Fall, 2008.

Holzer, H.; Neumark, D. Assessing affirmative action. Journal of Economic Literature, September, v. 38, iss. 3, 2000.

Ladd, H. School vouchers: a critical view. Journal of Economic Perspectives, v. 16, n. 4, Fall, 2002.

Lopez -Acevedo , G.; Salinas , A. The distribution of Mexico's public spending on education. Policy Research Working Paper 2404, The World Bank, 2000.

Malledo, J.; San Segundo, M. La financiación de la enseñanza superior: un análisis comparado de la situación española. Papeles de Economia Española, n. 86, 2000.

McEwan , P.; Urquiola , M.; Vegas , E. School choice, stratification, and information on school performance: lessons from Chile. Economia, Spring, 2008.

Neal , D. How vouchers could change the market for education. Journal of Economic Perspectives, v. 16, n. 4, Fall, 2002.

Rozada , M.; Menendez , A. Public university in Argentina: subsidizing the rich? 2000. (Mimeo).

Sacerdote , B. Peer effects with random assignment: results from Darthmouth Roomates. Quarterly Journal of Economics, 116, p. 681-704, 2001.

Sandstrom, F.; Bergstrom, F. School vouchers in practice: competition will not hurt you. Journal of Public Economics, 89, 2005.

Stoke y, N. Free trade, factor returns, and factor accumulation. Journal of Economic Growth, v. 1, iss. 4, p. 421-447, December 1996.

Veloso , F.; Ferreira , S. A reforma da educação. In: Pinheiro, A.; Giambiagi , F. (Org.). Rompendo o marasmo - a retomada do desenvolvimento no Brasil . Editora Campus, 2006.

Zimmerman, D. Peer effects in academic outcomes: evidence from a natural experiment. The Review of Economics and Statistics, v. 85, n. 1, p. 9-23, 2003.

Downloads

Publicado

2010-03-01

Edição

Seção

Não definida