Determinação dos superávits do governo central brasileiro: influência da política monetária na ótica de regressões de limiar

Autores

  • Bernardo Patta Schettini Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada Autor

Palavras-chave:

Superávits primários, dívida pública líquida, taxa de inflação, apropriação de juros, regressões de limiar.

Resumo

Este artigo estuda a política fiscal no Brasil levando em consideração a influência da
política monetária. A taxa de inflação do IPCA e os gastos com juros como razão do PIB
representam variáveis de estado na determinação da sequência de superávits primários
pelo Tesouro. Dessa forma, o modelo empírico de reação da política fiscal foi estimado
com o auxílio de regressões de limiar. Em face dos resultados encontrados, não surpreende
a tolerância do governo com superávits menores. Vale notar que cortes na taxa
SELIC possuem efeitos mistos, pois menores despesas de juros possibilitam reduzir os
superávits, porém mais inflação torna a política fiscal persistente. O inverso acontece
na situação em que o Banco Central reduz a liquidez da economia.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

AGUIAR, M. Dominância fiscal e a regra de reação fiscal: uma análise empírica para o Brasil. 57 p. Dissertação (Mestrado) – FEA/USP, São Paulo, 2007.

BACHA, E. O fisco e a inflação: uma interpretação do caso brasileiro. Revista de Economia Política, v. 14, n. 1, p. 5-17, 1994.

BÅRDSEN, G. Estimation of long run coefficients in error correction models. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, v. 51, n. 2, p. 345-350, 1989.

BAI, J. Estimating multiple breaks one at a time. Econometric Theory, v. 13, n. 3, p. 315-352, 1997.

BARRO, R. On the determination of public debt. Journal of Political Economy, v. 87, n. 5, p. 940-971, 1979.

BOHN, H. Are stationarity and cointegration restrictions really necessary for the intertemporal budget constraint? Journal of Monetary Economics, v. 54, n. 7, p. 1837–1847, 2007.

BOHN, H. The behavior of U.S. public debt and deficits. The Quarterly Journal of Economics, v. 113, n. 3, p. 949-963, 1998.

BOHN, H. the sustainability of budget deficits in a stochastic economy. Journal of Money, Credit, and Banking, v. 27, n. 1, p. 257-271, 1995.

BRÜGGEMANN, R.; LÜTKEPOHL, H. Lag selection in subset VAR models with an application to a

U.S. monetary system. In: FRIEDMANN, R.; KNÜPPEL, L.; LÜTKEPOHL, H. (eds.), Econometric

Studies: a festschrift in honour of Joachim Frohn. Münster: LIT Verlag, p. 107-128, 2001.

CANER, M.; HANSEN, B. Instrumental variable estimation of a threshold model. Econometric Theory, v. 40, p. 813-843, 2004.

CANZONERI, M.; CUMBY, R; DIBA, B. Is the price level determined by the needs of fiscal solvency? American Economic Review, v. 91, n. 5, p. 1221-1238, 2001.

CARRASCO, M. Misspecified structural change, threshold, and markov-switching models. Journal of Econometrics, v. 109, p. 239-273, 2002.

CHAN, K. Consistency and limiting distribution of the least square estimator of a threshold autoregressive model. The Annals of Statistics, v. 21, n.1, p. 520-533, 1993.

CORREA, A.; MINELLA, A. nonlinear mechanisms of the exchange rate pass-through: a Phillips Curve model with threshold for Brazil. Revista Brasileira de Economia, v. 64, n. 3, p. 231-243, 2010.

DAVIES, R. Hypothesis testing when a nuisance parameter is present only under the alternatives. Biometrika, v. 74, n. 1, 33-43, 1987.

De MELLO, L. Estimating a fiscal reaction function: the case of debt sustainability in Brazil.

Applied Economics, v. 40, n. 3, p. 271-284, 2008.

FAVERO, A.; GIAVAZZI, F. Inflation targeting and debt: lessons from Brazil. In: GIAVAZZI, F.;

GOLDFAJN, I.; HERRERA, F. (eds.) Inflation targeting, debt, and the Brazilian experience,

to 2003. Cambridge, MA: The MIT Press, p. 85-108, 2005.

GARCIA, M.; RIGOBON, R. A risk management approach to emerging market’s sovereign debt

sustainability with an application to Brazilian data. In: Giavazzi, F.; Goldfajn, I.; Herrera,

F. (eds.) Inflation targeting, debt, and the Brazilian experience, 1999 to 2003. Cambridge,

MA: The MIT Press, p. 163-188, 2005.

GIAMBIAGI, F. Do déficit de metas às metas de déficit: a política fiscal do período 1995-2002.

Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 32, n.1, p. 1-48, 2002.

GIAMBIAGI, F; RONCI, M. Fiscal policy and debt sustainability: Cardoso’s Brazil, 1995-2002. Washington, D.C.: IMF, 2004. 43 p. (Working paper, 04/156).

HAKKIO, C.; RUSH, M. Is the budget deficit “too large”? Economic Inquiry, v. 29, n.7, p. 429-

, 1991.

HANSEN, B. Inference in TAR models. Studies in nonlinear dynamics and econometrics, v. 2, n.

, p. 1-14, 1997.

HANSEN, B. Inference when a nuisance parameter is not identified under the null hypothesis. Econometrica, v. 62, n. 4, p. 413-430, 1996.

HANSEN, B. Sample splitting and threshold estimation. Econometrica, v. 68, n. 3, p. 575-603, 2000.

HANSEN, B. Threshold effects in non-dynamic panels: estimation, testing, and inference. Journal of Econometrics, v. 43, p. 345-368, 1999.

ISSLER, J.; LIMA, L. Public debt sustainability and endogenous seigniorage in Brazil: time-series

evidence from 1947–1992. Journal of Development Economics, v. 62, n. 1, p. 131-147, 2000.

KOOPMAN, S.; HARVEY, A.; DOORNIK, J.; SHEPHARD, N. Stamp 8.2: structural time series

analyser, modeler and predictor. London: Timberlake Consultants, 2009.

LEE, J.; STRAZICICH, M. Minimum LM unit root test with one structural break. Boone – North

Carolina: Appalachian State University – Department of Economics, 2004. 15 p. (Working

paper, 04-17).

LEE, J.; STRAZICICH, M. Minimum LM unit root test with two structural breaks. The Review of Economics and Statistics, v. 84, n. 4, p. 1082-89, 2003.

LIMA, L.; GAGLIANONE, W.; SAMPAIO, R. Debt ceiling and fiscal sustainability in Brazil: a

quantile autoregression approach. Journal of Development Economics, v. 86, n. 2, p. 313–335,

LIMA, L.; SIMONASSI, A. Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira.

Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 35, n. 2, p. 327-244, 2005.

LUPORINI, V. The behavior of the Brazilian federal domestic debt. Economia Aplicada, v. 6, n.

, p. 713-733, 2002.

LUPORINI, V. Sustainability of Brazilian fiscal policy, once again: corrective policy response over time. XL Encontro Nacional de Economia, Porto de Galinhas, Pernambuco. 18 p. Trabalho apresentado na reunião anual da ANPEC, 2012.

LUPORINI, V. Sustainability of the Brazilian fiscal policy and Central Bank independence. Revista Brasileira de Economia, v. 54, n. 2, p. 201-226, 2000.

MENDONÇA, M.; SANTOS, C.; SACHSIDA, A. Revisitando a função de reação fiscal no Brasil pós-

-Real: uma abordagem de mudanças de regime. Estudos Econômicos, v. 39, n. 4, p. 873-894, 2009.

QUINTOS, C. Sustainability of the deficit process with structural shifts. Journal of Business and Economic Statistics, v. 13, n. 4, p. 409-417, 1995.

ROCHA, F. Is there any rationale to the Brazilian fiscal policy? Revista Brasileira de Economia, v. 55, n. 3, p. 315-331, 2001.

ROCHA, F. Long-run limits on the Brazilian government debt. Revista Brasileira de Economia, v. 51, n. 4, p. 447-470, 1997.

ROCHA, F. Política fiscal através do ciclo e operação dos estabilizadores fiscais. Revista Economia, v. 10, n. 3, 483-499, 2009.

ROCHA, F; Paschoalotto, E. Teoria fiscal do nível de preços: um teste para a economia brasileira no período 1966-2000. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 34, n. 3, p. 419-435, 2004.

SALGADO, M.; GARCIA, M.; MEDEIROS, M. Monetary policy during Brazil’s Real Plan: estimating the Central Bank’s reaction function. Revista Brasileira de Economia, v. 59, n. 1, p. 61-79, 2005.

SCHETTINI, B.; GOUVÊA, R.; ORAIR, R. GOBETTI, S. Resultado estrutural e impulso fiscal: uma

aplicação para as administrações públicas no Brasil – 1997-2010. Pesquisa e Planejamento

Econômico, v. 41, n. 2, p. 233-285, 2011.

SCHMIDT, P.; PHILLIPS, P. LM tests for a unit root in the presence of deterministic trends. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, v. 54, n. 3, p. 257-287, 1992.

TREHAN, B,; WALSH, C. Testing intertemporal budget constraints: theory and applications to U. S. Federal budget and current account deficits. Journal of Money, Credit and Banking, v. 23, n. 2, p. 206-223, 1991.

ZIVOT, E.; ANDREWS, D. Further evidence on the Great Cash, the Oil-Price Shock and the Unit Root Hypothesis. Journal of Business and Economic Statistics, v. 10, n. 3, p. 251-270, 1992.

WYPLOSZ, C. Institutions for debt sustainability in Brazil. In: Giavazzi, F.; Goldfajn, I.; Herrera, F. (eds.) Inflation targeting, debt, and the Brazilian experience, 1999 to 2003. Cambridge, MA: The MIT Press, p. 193-222, 2005.

Downloads

Publicado

30-06-2014

Edição

Seção

Artigo

Como Citar

Schettini, B. P. (2014). Determinação dos superávits do governo central brasileiro: influência da política monetária na ótica de regressões de limiar. Estudos Econômicos (São Paulo), 44(2), 241-275. https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/46961