Pensar desde otro lugar, pensar lo impensable: hacia una pedagogía queer
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508142550Resumo
The recognition of diversity has assumed a crucial role with regards to education due to the social transformations that have been taking place in the so-called advanced democracies. Indeed, the multicultural context and the preeminence of the struggles for recognition of (sexual, gender, racial, cultural, religious, or other) differences are the two main characteristics of current social trends. However, the different implicit and insufficiently questioned conceptions of diversity delineate a controversial area of debate. With these considerations in mind, my aim in this article is, on the one hand, to make a critical reflection on the limits and challenges that sexual and gender diversity poses to the educational sphere, and to current politics; and, on the other, to analyze the valuable contributions drawn from feminist and queer theories and their importance to education in recent years. The article concludes with some notes on queer pedagogy and its challenges.Downloads
Não há dados estatísticos.
Downloads
Publicado
2015-12-01
Como Citar
Trujillo, G. (2015). Pensar desde otro lugar, pensar lo impensable: hacia una pedagogía queer. Educação E Pesquisa, 41(spe), 1527-1540. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508142550
Edição
Seção
Dossiê - Estranhos... Abjetos... Cobiçados... Construídos: corpos, desejos e educação
Licença
A publicação do artigo em Educação e Pesquisa implica, automaticamente, por parte do(s) autor(es) a cessão integral e exclusiva dos direitos autorais da primeira edição para a revista, sem quaisquer honorários.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para assumir contratos adicionais, independentes da revista, para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa, com as referências da mesma autoria e dos dados da publicação original.
As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista.