Self-experience of children with disabilities: from a precarious life to the courage of existence

Authors

  • Fabíola Fernanda do Patrocínio Alves Centro Universitário UNA
  • André Márcio Picanço Favacho Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349255083por

Keywords:

Disability, Childhood, Ethics, Experience, Courage of truth

Abstract

The present article aims to present an overview of a doctoral research in Education. The aim of the study was to analyze the experience of the self of two children with disabilities, who are students of two public schools in Belo Horizonte (one child is blind and the other has a physical disability, she is a wheelchair user). This is a research that takes as main reference the proposals of the philosopher Michel Foucault, especially the theoretical and methodological contributions of ethics. To fulfill the proposal of reporting the research, the article presents the most relevant methodological aspects; discusses childhood, disability and inclusion; debates the notions of ethics and experience in Foucault’s work and, finally, analyzes the ethical activity of the children, showing how they build an experience of self. As a conclusion, it tries to show that, although these children are inserted in a school field permeated by discursive and non-discursive practices that try to submit them to situations of normalization and rejection, they undertake an ethical work in favor of freedom. Despite their precarious lives, the children courageously face knowledge and power in order to produce drift lines that enable them to empower and affirm their existences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, André Pereira de. Parrêsia cínica em Michel Foucault. Itaca, Rio de Janeiro, p. 38-56, 2017.

ASPIS, Renata Lima. Ensino de filosofia e resistência e sub-versões. Polyphonía, Goiânia, v. 23, n. 2, jul./dez. 2012.

BARBOSA, Bianca Bayão; LIMA, Lílian de Souza. Inclusão excludente de crianças “anormais” em escolas regulares no contexto brasileiro. In: LOBO, Lília Ferreira; FRANCO, Débora Augusto. Infâncias em devir: ensaios e pesquisas. Rio de Janeiro: Garamond, 2018. p. 29-38.

BARBOSA, Manuel Gonçalves. Educação, vida precária e capacitação. Educação & Socidade, Campinas, v. 39, n. 144, p. 584-599, jul./set. 2018.

BUTLER, Judith. Vida precária. Contemporânea. Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, n. 1, p. 13-33, 2011.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida não é passível de luto? Tradução de Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CARVALHO, Alexandre Filordi de. Por uma ontologia política da (d)deficiência no governo da infância. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 25-48.

CORRÊA, Sergio Fernando Maciel. A coragem de um “Sujeito Ético”: o uso da parresía e da virtude da probidade intelectual em M. Foucault e F. Nietzsche. Peri, Florianópolis, v. 09, n. 02, p. 149-165, 2017.

DAVIDSON, Arnold I. Ética como ascese: Foucault, a história da ética e o pensamento antigo. In: GUTTING, Gary. Foucault. Tradução de André Oídes. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 159-187.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução de Mariana de Toledo Barbosa e Ovídio de Abreu Filho. São Paulo: N-1, 2018.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 24. ed. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 2006b.

FOUCAULT, Michel. Conversa com Michel Foucault. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos VI: repensar a política. Tradução de Ana Lúcia Paranhos Pessoa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010b. p. 289-347.

FOUCAULT, Michel. Gerir os ilegalismos. In: POL-DROIT, Roger. Michel Foucault: entrevistas. Tradução de Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. São Paulo: Graal, 2006c. p. 41-52.

FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do sujeito. 2. ed. Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2006a.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. 13. ed. Traduçãod de Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1984b.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III: o cuidado de si. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2014c.

FOUCAULT, Michel. O cuidado com a verdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos V: Ética, sexualidade, política. 2. ed. Tradução de Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a. p. 240-251.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: WWF Martins Fontes, 2010d.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução de Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010c. p. 273-295.

FOUCAULT, Michel. Sobre a genealogia da ética: uma visão do trabalho em andamento. In: ESCOBAR, Carlos Henrique de (org.) O dossier: últimas entrevistas Rio de Janeiro: Taurus, 1984a. p.41-70.

FOUCAULT, Michel. Sobre a genealogia da ética: um resumo do trabalho em curso. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Tradução de Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a. p. 214-237.

FOUCAULT, Michel. Subjetividade e verdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos X: filosofia, diagnóstico do presente e verdade. Tradução de Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b. p. 349-356.

GROS, Fredéric. O cuidado de si em Michel Foucault. In: VEIGA-NETO, Alfredo; RAGO, Margareth (org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 127-138.

MACHADO, Roberto. A alegria e o trágico. In: DIAS, Rosa; VANDERLEI, Sabina; BARROS, Tiago (org.). Leituras de Zaratustra. Rio de Janeiro: Mauad X/Faperj, 2011. p. 239-244.

MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2005.

PAGNI, Pedro Ângelo. A deficiência em sua radicalidade ontológica e suas implicações éticas para as políticas de inclusão escolar. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 63, p. 1443-1474, set./dez. 2017.

PELBART, Peter Pál. Como viver só. In: BIENAL DE SÃO PAULO 27., 2008, São Paulo. Catálogo da [...]. Rio de Janeiro: Cobogó, 2008. p. 266-276.

RAHME, Mônica Maria Farid. Laço social e educação: um estudo sobre os efeitos do encontro com o outro no contexto escolar. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014.

ROCHA, Zeferino. Esperança não é esperar, é caminhar: reflexões filosóficas sobre a esperança e suas ressonâncias na teoria e clínica psicanalíticas. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 255-273, 2007.

SOUSA, Joana Belarmino. O que percebemos quando não vemos? Fractal, Niterói, v. 21, n. 1, p. 179-184, maio/ago. 2009.

Published

2023-12-22

How to Cite

Self-experience of children with disabilities: from a precarious life to the courage of existence. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e255083. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349255083por