Estudos Semióticos https://www.revistas.usp.br/esse <p>Publicação quadrimestral online do Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística Geral da FFLCH-USP, a revista <strong>Estudos Semióticos</strong> (ISSN 1980-4016) veicula, em acesso aberto, trabalhos da área de Semiótica, bem como dos campos limítrofes, dirigidos à comunidade dos pesquisadores. Podem ser propostos trabalhos que lidem com os signos, os textos, os discursos e as práticas sociais produtoras de sentido, desde que sejam inéditos e dialoguem com as teorias semióticas. Admitem-se trabalhos em português, francês, inglês, espanhol e italiano.</p> <p>Em cada temporada anual, a revista publica três números: um de tema livre e dois com dossiês temáticos. Eventualmente, pode ser publicada também uma edição extra no formato de um dossiê especial.</p> <p>No último evento de classificação do Qualis Periódicos da CAPES (2020), a revista foi classificada no estrato A3.</p> pt-BR <p>Os trabalhos publicados na revista Estudos Semióticos estão disponíveis sob Licença Creative Commons <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/" target="_blank" rel="noopener">CC BY-NC-SA 4.0</a>, a qual permite compartilhamento dos conteúdos publicados, desde que difundidos sem alteração ou adaptação e sem fins comerciais.</p> rev.esse@usp.br (Revista Estudos Semióticos) rev.esse@usp.br (Adriana Elisa Inácio) Qua, 20 Dez 2023 09:30:36 -0300 OJS 3.2.1.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 A semiótica e suas fontes: um olhar metassemiótico https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/220029 Lorenzo Cigana, Patricia Veronica Moreira, Estanislao Sofia Copyright (c) 2023 Lorenzo Cigana, Patricia Veronica Moreira, Estanislao Sofia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/220029 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 No ano de 1894, uma carta de Saussure a Meillet https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/214524 <p>A pretexto de contextualizar a propalada carta de Ferdinand de Saussure (1857-1913) a Antoine Meillet (1866-1936), em 1894, o texto revisita alguns temas da linguística saussuriana das últimas décadas do século XIX: a Linguística Indo-Europeia; o sistema vocálico do indo-europeu primitivo; os coeficientes sonânticos; a acentuação e a entonação do lituano; a insatisfação com o estado da arte linguística e a proposição, ainda incipiente, de uma Linguística Geral que fornecesse instrumentos conceptuais para a análise, descrição e explicação do milharal de dados que o século XX herdou dos seus antecessores. A conclusão aponta para o interesse em se rever os critérios de periodização das historiografias linguísticas tradicionais que, em geral, apontam o Curso de Linguística Geral (Saussure, 1916), como o grande shibboleth entre a Linguística Histórico-Comparativa e a Linguística Sincrônica ‘moderna’.</p> Cristina Altman Copyright (c) 2023 Cristina Altman https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/214524 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 Quatre questions sur la sémiotique : son histoire, sa place, ses bases épistémologiques https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/217860 <p>À l’occasion de la publication de Pratiques discursives du savoir. Le cas sémiotique (2022), les animateurs du présent dossier ont adressé à son auteur, Sémir Badir, quatre questions relatives à l’historiographie et l’épistémologie de la sémiotique. La première question aborde différentes manières de concevoir l’histoire de la sémiotique, soit autour d’un projet théorique, soit autour d’une notion, en cherchant à identifier son destinataire idéal. La deuxième question porte sur les liens entre les théories de Saussure, de Hjelmslev et de Greimas. Badir défend l’intérêt d’une approche discursive (plutôt que notionnelle ou théorique), consistant à mettre en évidence le contexte disciplinaire, la matérialité du discours ainsi que le domaine épistémique dans lesquels ces liens sont posés, s’affichent et se rendent actifs. Un troisième volet concerne l’évolution de la sémiotique postgreimassienne. L’existence d’un programme de recherche n’est pas douteuse. Mais, au lieu de conduire à des applications étendues, la sémiotique revient constamment vers ses propres fondements théoriques. On s’interroge finalement sur les rapports qu’entretient la sémiotique avec les disciplines voisines. Le programme de la sémiotique prétend avoir des répercussions sur l’organisation générale des sciences, mettant ainsi en évidence le statut épistémologique particulier, non disciplinarisé, de cette pratique discursive du savoir.</p> Sémir Badir, Lorenzo Cigana, Carolina Lindenberg Lemos, Estanislao Sofia Copyright (c) 2023 Sémir Badir, Lorenzo Cigana, Carolina Lindenberg Lemos, Estanislao Sofia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/217860 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 Is social semiotics a unitary research field? An introductory and comparative mapping of Argentinean, Brazilian, French, Italian and English-speaking semiotic approaches to social meaning-making https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/211881 <p>In the 1980s, researchers from different academic circles around the world started paying attention to the functioning of the social realm with a focus on signification and sense-making. Since then, they have shown particular interest in studying practices, interactions and spatiality, among other objects of study, as activities that convey social meaning and produce sense. This is how the field of social semiotics emerged within general semiotics. However, the emergence of this new research field occurred in a fragmented manner. Nowadays, English-speaking ‘social semiotics’ coexists with at least two French sociosémiotiques, with Argentinean sociosemiótica, with Italian sociosemiotica and with Brazilian sociossemiótica. This article examines these five accounts of social semiotics in a comparative manner with a focus on the theoretical and methodological references they use as their sources. Therefore, the article should function as an introductory roadmap for researchers within the social and human sciences interested in approaching contemporary social semiotics and sociosemiotic research.</p> Sebastián Moreno Barreneche Copyright (c) 2023 Sebastián Moreno Barreneche https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/211881 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 On the object of a functional semiology: towards a typology of indices https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/213099 <p>The article touches upon two problems that arose in the development of semiology in the second half of the twentieth century, namely: (1) the debate over the proper object of semiology: signification or communication? and (2) the problem of how a typology of indices (indications), which underlies the conception of the proper object of semiology, can be established. In order to tackle these problems, the article restricts itself to a treatment of the works by the main representatives of a functional semiology, to wit, Georges Mounin, Eric Buyssens and Luis Prieto. Especially the works of Prieto are used to unravel a typology of indices that ultimately allows to conceive the object of a specific semiology of signification and to clearly present its aims.</p> Eugenio Israel Chávez Barreto Copyright (c) 2023 Eugenio Israel Chávez Barreto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/213099 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 La semiotica tra scienza e filosofia. Una duplicità epistemologica strategica https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/214894 <p>La semiotica ha una posizione epistemologica complessa e delicata: ascritta al novero delle scienze del linguaggio, o talora alle scienze dell'informazione e della comunicazione, emerge spesso come una disciplina con accenti o pretese filosofiche, anche se per alcuni dovrebbe limitarsi a un ruolo ancillare, offrendosi come puro apporto metodologico per altre discipline. I contributi “sproporzionati” della semiotica – debordanti nei temi e troppo sofisticati e gergali nelle argomentazioni – possono suggerire l’idea di rinunciare infine all'istituzionalizzazione di una disciplina autonoma; d'altra parte, si ritiene che il compito di prendere in considerazione tutti i linguaggi e i loro usi intrecciati sarebbe di per sé eccessivo. Questa rinuncia favorirebbe il riconoscimento del semiotico come dominio antropologico delle mediazioni simboliche, un dominio che può essere affrontato da diverse prospettive disciplinari classiche, o almeno da quelle che sono in grado di specificare meglio il loro oggetto e i limiti delle loro pertinenze descrittive. In questo contributo, cerchiamo di proporre alcuni argomenti per muoversi in una direzione opposta, al fine di riaffermare il progetto della semiotica come disciplina sui generis che cerca di articolare la filosofia e la scienza da una specifica angolatura, quella per cui una critica semiotica del pensiero dovrebbe articolarsi con un pensiero critico delle mediazioni.</p> Pierluigi Basso Fossali Copyright (c) 2023 Pierluigi Basso Fossali https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/214894 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 Oggetto e meta-oggetto in semiotica: un rapporto unico https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212633 <p>In semiotica e in linguistica la necessità di un oggetto epistemologicamente definito e specifico rispetto al vasto campo dei vari fenomeni comunicativi, e di uno specifico meta-oggetto o metalinguaggio, si rafforza con l’approccio strutturale che porta con sé anche un mutamento dell’idea di scienza del linguaggio, porta a una scienza duale: “uno formato da due”. Si tratta di una scienza che non considera le sue categorie come autonome, ma le considera “per altro”, in relazione con altre categorie. Nella dualità la storicità si prospetta come compartecipazione di strati di tempi asimmetrici, come attualizzazione di potenzialità semantiche: l’oggetto teorico si palesa come un “cronotopo” per cui lo spazio della teoria s’intreccia col movimento del tempo. La lingua utilizza sempre la stessa materia antica per le sue innovazioni, è capace di parlare di se stessa, di essere oggetto e condizione del suo meta-oggetto; parla di se stessa producendo un metalinguaggio aperto, risultante da un processo di traduzione o di autotraduzione, di metariflessione. Il rapporto fra oggetto e meta oggetto è ambivalente ed è costitutivo della scienza del linguaggio: l’oggetto (il linguaggio) contiene la sua teoria, ragion per cui il loro è un “rapporto unico”.</p> Cosimo Caputo Copyright (c) 2023 Cosimo Caputo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212633 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 Greimas et son autre. Enquête aux origines des courants «post-greimassiens» https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212794 <p>Notre article propose de discuter l’évolution de la pensée de Greimas en évaluant notamment quelques principes qui ont permis l’émergence de mouvements épistémologiquement différents, à partir de son héritage. A partir du réexamen d’ouvrages « critiques » des années 80-90 : le Tome 2 du Dictionnaire (Greimas ; Courtés, 1986), De l’imperfection (Greimas, 1987) et Sémiotique des passions (Greimas ; Fontanille, 1991), nous mettront en évidence les concepts portant en germe les tournants « post-greimassien ». Plus particulièrement, nous montrerons que les développements des modalités (Greimas, 1983) ont orienté la sémiotique vers le sujet et la subjectivité, l’énonciation et, finalement, une approche existentielle préfigurant la sémiotique du discours. Notre proposition critique cherchera à questionner la cohérence du modèle théorique greimassien comme cadre unique, stable et partagé de la communauté sémiotique.</p> Angelo Di Caterino, Ludovic Chatenet Copyright (c) 2023 Angelo Di Caterino, Ludovic Chatenet https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212794 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 On the institutional (dis)organisation of semiotics as a discipline https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212622 <p>Semiotics, as the field dealing with the production of meaning-making mechanisms, was supposed to be a holistic project. Semioticians in the 20th century were concerned about providing semiotics an epistemological identity. For instance, semiotics was aimed at following a meta-role (Greimas, 1976) as ‘a metadiscipline of all academic disciplines’ (Posner, 2003, p. 2366). In fact, Sebeok (1976) deemed semiotics as a ‘doctrine of signs’, refusing to call it a science or a theory. Despite this sophisticated terminology, semiotics remained poorly organised in the national academic systems. This lack of organisation in the academic institutions did not allow semiotics to show this allegedly federative role of general knowledge. Instead, semiotics ended up receiving different designations such as ‘esoteric knowledge’, ‘cabalistic language’, ‘formalistic paranoia’, and so forth. This paper delves into the institutional disorganisation of semiotics by addressing two main aspects. Firstly, the lack of interest by early semioticians to accurately organise their field in the institutions, and secondly, how this treatment, as a meta-field, thwarted its aspirations to be considered as a fully-fledged discipline. Thirdly, I engage in a current discussion (Parra, 2020) in semiotics that questions how semiotics has favoured applied approaches to the production of meaning.</p> Eduardo Chávez Herrera Copyright (c) 2023 Eduardo Chávez Herrera https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212622 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 A percepção na semiótica discursiva: contribuições da semio-historiografia https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/215434 <p>Existem, na comunidade de semioticistas, questionamentos relacionados ao tipo de presença da fenomenologia de Merleau-Ponty (1999 [1945]) na semiótica discursiva (Zilberberg, 2011). Buscando contribuir para a discussão, este trabalho tem como objetivo principal retomar o conceito de percepção nas obras Sémantique Structurale (1966) e Maupassant. La sémiotique du texte: exercices pratiques (1976), ambas de Algirdas Julien Greimas, correlacionando-as com fontes anteriores (Merleau Ponty, 1999 [1945]; Allport, 1955; Quillian, 1962). Esse debate, que muito interessa à questão do sensível no projeto greimasiano, apoia-se na historiografia linguística (Altman, 2009; Koerner, 2014; Swiggers, 2009, 2013), no que tange ao princípio de influência, e na semiótica tensiva (Zilberberg, 2000; Zilberberg; Fontanille, 2001), sobre a mestiçagem, chegando a uma análise semio-historiográfica das citações tensivas (Santos, 2020; Moreira; Santos; Portela, 2021) para estabelecer em que medida a percepção faz parte do escopo teórico-metodológico da teoria, ou se pertence apenas ao âmbito da retórica nos trabalhos iniciais de Greimas.</p> Patricia Veronica Moreira Copyright (c) 2023 Patricia Veronica Moreira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/215434 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 Uma contribuição da filosofia da linguagem de Volóchinov para os estudos semióticos https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212659 <p>Este artigo tem como objetivo discutir como a filosofia da linguagem de Volóchinov (2017 [1929]) pode apresentar uma contribuição aos estudos semióticos, sobretudo em seu caráter filosoficamente sociológico. Em primeiro lugar, partimos de uma definição da perspectiva histórico-epistemológica que caracteriza a nossa reflexão, e evidenciamos um dos momentos em que a filosofia volochinoviana explicitamente esteve presente na obra de Iúri Lotman [1922-1993], um dos mais importantes semioticistas da história desse campo. Em segundo, caracterizamos o sociologismo das décadas de 1920 e 1930 da URSS em que Volóchinov atuou cientificamente, fator que muito contribuiu para que a sua filosofia da linguagem pudesse assumir uma postura epistemicamente sociológica. Por fim, passamos a discutir, após um breve debate sobre o primado filosófico da interação social que é pressuposto por tal filosofia, como o conceito de enunciado de Volóchinov (2017 [1929]) pode servir como ponto de partida para uma semiótica que se queira sociológica. Antes de mais nada, este artigo pretende-se uma contribuição à defesa da lógica interdisciplinar no campo dos estudos da linguagem, além de um trabalho que se deseja participante de um movimento de abordagem epistemológica e histórica das ideias.</p> Marco Antonio Villarta-Neder, Fábio Luiz de Castro Dias Copyright (c) 2023 Marco Antonio Villarta-Neder, Fábio Luiz de Castro Dias https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/212659 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300 What does it mean to be asemiotic? https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/210074 <p>Although some researchers consider semiotics as a universal epistemological approach (Gaines, 2015), calling something ‘asemiotic’ may be challenging. However, one can find such characteristics in semioticians' work. For example, Tartu semiotic school cofounders Juri M. Lotman and Boris A. Uspensky argue that asemiotic is a way how proper name functions within mythological consciousness (Lotman; Uspensky, 1973). Despite the fact that this characteristics may be found in other scholars‘ works, research of ‘asemiotic’ continues to be a marginal field in semiotic studies.Since the ‘semiotic’ (related to semiotics) is determined in theoretical frameworks in different ways, the ‘asemiotic’ similarly does not stick to one meaning . In other words, asemiotic postulates the absence of the semiotic in the sense in which the scholar understands the semiotics. Otherwise, incompatibility of the theoretical sequence may lead to methodological inaccuracy. This may happen when one perceives semiotics as a unified theory. Thus, while it is not an accepted term, ‘asemiotic’ may have different meanings depending on the perspective. This research will delve into, the use of ‘asemiotic’ in the works of Guattari and Deleuze (1987), Nöth (1995, 2000) and Lotman and Uspensky as well as try to identify the case when scholars resort to using ‘asemiotic’ in their works. One may find different approaches of use, from the auxiliary instrument through the method of interpretation to the core concept.</p> Daniyar Sabitov Copyright (c) 2023 Daniyar Sabitov https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/210074 Qua, 20 Dez 2023 00:00:00 -0300