Dançaterapia no autismo: um estudo de caso

Autores

  • Lavinia Teixeira-Machado Universidade Federal de Sergipe; Departamento de Educação em Saúde

DOI:

https://doi.org/10.590/1809-2950/11137322022015

Resumo

O autismo é uma das desordens neurológicas mais comuns que afetam o desenvolvimento neuropsicomotor de crianças. Intervenções terapêuticas podem intervir nos transtornos de comunicação e nos comportamentos estereotipados, desse modo a dança, como terapia, pode ativar vias sensoriais que viabilizam o aprimoramento do gesto. Este estudo visou observar os efeitos da dançaterapia no desempenho motor e gestual, no equilíbrio corporal e na marcha, bem como na qualidade de vida de um adolescente com autismo. Trata-se de um estudo de caso de um jovem com 15 anos de idade, que participou de 120 sessões de dançaterapia, com duração de 30 minutos, duas vezes por semana em dias alternados, durante um ano. Os instrumentos de avaliação utilizados foram a Medida da Função Motora (MFM), Teste de Tinetti e Escala de Avaliação do Autismo Infantil (Childhood Autism Rating Scale - CARS). Segundo a MFM, o escore total aumentou 27,08%; o Teste de Tinetti referente ao equilíbrio aumentou de 68 para 75% e a marcha de 16% para 66%; o CARS foi alterado de 41,5 para 34 pontos, transferindo o transtorno de grave para moderado dentro dos parâmetros propostos. A dançaterapia pode otimizar o comportamento neuropsicomotor de jovens com transtornos autistas.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Assumpção Jr FB, Pimentel ACM. Autismo infantil. Rev Bras

Psiquiatr. 2000;22(S2):37-39.

Pectrus C, Adamson SR, Block L, Einarson SJ, Sharifnejad

M, Harris SR. Effects of exercise interventions on stereotypic

behaviors in children with autism spectrum disorder.

Physiotherapy. Canada. 2008;60(2):134-45.

Ingersoll B, Schreibman L. Teaching reciprocal imitation skills

to young children with autism using a naturalistic behavioral

approach: effects on language pretend play, and joint

attention. J Autism Dev Disorder. 2006;36(4):487-505.

Ingersoll B, Lewis E, Kroman E. Teaching the imitation and

spontaneous use of descriptive gestures in young children

with autism using a naturalistic behavioral intervention. J

Autism Dev Disord. 2007;37(8):1446-56.

Bolivar VJ, Walters SR, Phoenix JL. Assessing autism-like

behavior in mice: variations in social interactions among

inbred strains. Behav Brain Res. 2007;176:21-6.

Whalen C, Schreibman L, Ingersoll B. The collateral effects of

joint attention training on social imitations, positive affect,

imitation, and spontaneous speech for young children with

autism. J Autism Dev Disord. 2006;36(5):55-64.

Silva LM, Cignolini A, Warren R, Budden S, Skowron-Gooch,

A. Improvement in sensory impairment and social interaction

in young children with autism following treatment with an

original qigong massage methodology. Am J Chin Med.

;35(3):393-406.

Ramachandran VS, Seckel EL. Synchronized dance therapy

to stimulate mirror neurons in autism. Med Hypotheses.

;76(1):150-1.

Dinstein I, Thomas C, Behrmann M, Heeger DJ. A mirror up to

nature. Curr Biol. 2008;18(1):13-8.

Iwabe C, Miranda-Pfeilsticker BH, Nucci A. Medida da função

motora: versão da escala para o português e estudo de

confiabilidade. Rev Bras Fisioter. 2008;12(5):417-24.

Kern L, Koegel RL, Dunlap G. The influence of vigorous versus

mild exercise on autistic stereotyped behaviors. J Autism

Dev Disord. 1984;14(1):57-67.

Boso M, Politi P, Barale F, Enzo E. Neurophysiology and

neurobiology of the musical experience. Funct Neurol.

;21(4):187-91.

Gunning S.V, Holmes T.H. Dance therapy with psychotic

children. Definition and quantitative evaluation. Arch Gen

Psychiatry. 1973;28(5):707-13.

Siegel EV. Movement therapy with autistic children.

Psychoanal Rev. 1973;60(1):141-9.

Miller LT, Polatajko HJ, Missiuna C, Mandich AD, Macnab JJ. A

pilot trial of cognitive treatment for children with development

coordination disorder. Hum Mov Sci. 2001;20(1-2):183-210.

Geretsegger M, Holck U, Gold C. Randomised controlled trial

of improvisational music therapy’s effectiveness for children

with autism spectrum disorders (TIME-A): study protocolo.

BMC Pediatric, 2012;12:2.

Srinivasan SM, Bhat AN. A review of “music and movement”

therapies for children with autismo: embodied interventions

for multisystem development. Front Integr Neurosci.

;7:22.

Hardy M, LaGasse AB. Rhythm, movement, and autism: using

rhythmic rehabilitation research as a model for autism. Front

Integr Neurosci. 2013;7:19.

Rosenblatt LE, et al. Relaxation response-based yoga

improves functioning in young children with autism: a

pilot study. J Altern Complem Med. 2011;17(11):1029-35. doi:

1089/acm.2010.0834.

Charman T, Howlin, P, Berry B, Prince E. Measuring

developmental progress of children with autism spectrum

disorder on school entry using parent report. Autism.

;8(1):89-100.

Van Waelvelde H, Oostra A, Dewitte G, Van Den Broeck C,

Jongmans MJ. Stability of motor problems in young children

with or at risk of autism spectrum disorders, ADHD, and or

developmental coordination disorder. Dev Med Child Neurol.

;52(8):174-8.

Vuillerot C, et al. Monitoring changes and predicting loss of

ambulation in Duchenne muscular dystrophy with motor

function measure. Dev Med Child Neurol. 2010;52(1):60-5.

Dewey D, Cantell M, Crawford SG. Motor and gestural

performance in children with autism spectrum disorders,

developmental coordination disorder, and/or attention

deficit hyperactivity disorder. J Int Neuropsychol Soc.

;13(2):246-56.

Russell D, Rosenbaum P, Cadman D, Gowland C, Hardy S.;

Jarvis S. The gross motor function measure: a means to

evaluate the effects of physical therapy. Develop Med Child

Neurol. 1989;31:341-52.

Useros-Olmo AI, Collado-Vasquez S. Effects of a hydrotherapy

program in the treatment of cervical dystonia: a pilot study.

Rev Neurol. 2010;51(11):669-76.

Pereira AM. Autismo Infantil: Tradução e validação da

CARS (Childhood Autism Rating Scale) para uso no

Brasil [dissertação]. Porto Alegre: Universidade Federal

do Rio Grande do Sul, Curso de Pediatria, Programa de

Pós-Graduação em Ciências Médicas; 2007.

Speigel, A. The dictionary of disorder: how one man

revolutionized psychiatry. The New Yorker. Ann Med.

;23(1):1-11.

Weber W, Newmak S. Complementary and alternative

medical therapies for attention-deficit/hyperactivity disorder

and autism. Pediatr Clin North Am. 2007;54(6):983-1006.

Dawson G, Watling R. Interventions to facilitate auditory,

visual, and motor integration in autism: a review of the

evidence. J Autism Dev Disord. 2000;30(5):415-21.

Publicado

2015-06-06

Edição

Seção

Estudo de Caso

Como Citar

Dançaterapia no autismo: um estudo de caso. (2015). Fisioterapia E Pesquisa, 22(2), 205-211. https://doi.org/10.590/1809-2950/11137322022015