THE INFLUENCE OF BABY WALKER USAGE IN THE SENSORY MOTOR MOTOR DEVELOPMENT OF CHILDREN AT SCHOOLS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Autores

  • Pâmela Pissolato Schopf Fisioterapeuta, Mestranda em Gerontologia Biomédica - Instituto de Geriatria e Gerontologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Christian Caldeira Santos Professor Assistente na Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, especialista em fisioterapia neurológica, Uruguaiana/RS

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.102998

Palavras-chave:

infants, infant development, baby walker.

Resumo

Introduction: infant’s healthy development acquisition is related to sensorial and motor experiences acquired in their first living year. As a walking stimulating aid, parents believethat baby walker may anticipate walking. Objective: check the frequency of the use of child walker for infants and the influence of this procedure on the sensory motor development, and correlate the daily time spent with the acquisition of independent walking at 13 months. Methods: Initially, parents answered a questionnaire regarding the use or no use of the baby walker. Infants who used it developed walking skills earlier than those who did not use it (p = 0.044). Results: Daily time of use influenced in the walk acquisition time (p = 0.005); and there was no association between the groups who used or did not use the baby walker compared to their current motor development assessed by Alberta Infant Motor Scale (p = 0.566). Conclusion: We concluded that the vesting period of the march is on the daily use of the walker, which is an important factor for this acquisition.

Referências

Saccani R, Valentine N. Análise do desenvolvimento motor de crianças de zero a 18 meses de idade: representatividade dos ítens da Alberta Infant Motor Scale por faixa etária e postura. Journal of Human Growth and

Development. 2010; 20(3): 711-722.

Campos D. Desenvolvimento motor axial de lactentes. Saúde Rev. 2004; 6(14): 77-78.

Lima CB, Secco CR, Gobbi LTB, Miyasike VS. Equilíbrio dinâmico: influência das restrições ambientais. Rev Bras Cineantropometr Desempenho Hum. 2001; 3(1): 83-94.

Chagas PSC. Efeitos do uso do andador infantil na aquisição da marcha independente em lactentes com desenvolvimento normal. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais. Minas Gerais: 2010; p.113-132.

Clark JE, Phillips SJ. A longitudinal study of intralimb coordination in the first year of independent walking: a dynamical systems analysis. Child Dev. 1993; 64(4):1143-57. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1131331

Sociedade de Pediatria de São Paulo. O mito dos andadores. [cited 2015 Jun 17] Available from: http://www.spsp.org.br/site/ASP/materias.aspid_pagina=18&Sub_Secao=121.

Rehmani R. Baby walkers-friend or foe. J Pak Med Assoc. 2010; 60(11): 891-892.

Vieira M, Ribeiro F, Formiga C. Principais instrumentos de avaliação do desenvolvimento da criança de zero a dois anos de idade. Rev Movimenta. 2009; 2(1): 23-31.

Herrero D, Gonçalves H, Siqueira AAF, Abreu LC. Escalas de desenvolvimento motor em lactentes: Test of Infant Motor Performance e a Alberta Infant Motor Scale. Rev Bras Crescimento Desenvolvimento Hum. 2011; 21(1):

-132.

Aburdene RA, Kukoc MC. Relaciones con el inicio de la marcha, gateo, uso de andadores y accidentes. Rev Soc Bol Ped. 2005;44(1): 11-14. 2005.

Sociedade Brasileira de Pediatria. Andador: perigoso e desnecessário. [cited 2015 Jun 17] Available from: www.sbp.com.br/show_item2.cfmid_categoria=21&id_detalhe=2908&tipo_detalhe=s

Toledo AM, Hernandes TS, Rocha NACF, Tudella E. Evidência da transição de fases no desenvolvimento do controle cervical na postura prona. Temas Desenv. 2005; 13(78): 19-21.

Darrah J, Hodge M, Magill-Evans J, Kembhavi G. Stability of serial assessments of motor and communication abilities in typically developing infants-implications for screening. Early Hum Dev. 2003; 72(2): 97-110. DOI:

http://dx.doi.org/10.1016/S0378-3782(03)00027-6

Liao PJ, Campbell SK. Examination of the item structure of the Alberta infant motor scale. Pediatr Phys Ther. 2004;16(1):31-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1097/01.PEP.0000114843.92102.98

Rabinovich EP, Carvalho AMA. Modo de vida e relação mãe criança: um estudo do andar. Rev Bras Crescimento Des Hum. 2001; 11(1): 11-23.

Mascarelo LO, Silva J, Silveira TM. Análise da fase de apoio da marcha em crianças que utilizaram andador. [cited 2012 Jan 15] Available from: http://www2.rc.unesp.br/eventos/educacao_fisica/biomecanica2007/upload/

Schobert L. O desenvolvimento motor de bebês em creches: um olhar sobre diferentes contextos. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: 2008; p. 22.

Angulo-Barroso RM, Wu J, Ulrich DA. Long-term effect of different treadmill interventions on gait development in new walkers with Down syndrome. Gait Posture. 2008;27(2): 231-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.gaitpost. 2007.03.014

Garrett M, McElroy AM, Staines A. Locomotor milestones and babywalkers: cross sectional study. BMJ. 2002; 22(324): 1494

Publicado

2015-10-20

Edição

Seção

Pesquisa Original