Counseling psychology: a view of the scientific production in the brazilian postgraduation

Autores

  • Fabio Scorsolini Comin University of São Paulo at Triângulo Mineiro Federal University
  • Manoel Antônio dos Santos Faculty of Philosophy, Sciences and Languages of Ribeirão Preto at University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.69510

Palavras-chave:

counseling psychology, orientation, clinical psychology

Resumo

The study aims to outline the current view of the scientific production on counseling psychology from the analysis of theses and dissertations defended in the postgraduation program within the Brazilian context. The searches were carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations at USP along with CAPES theses database. Thirteen dissertations were recovered and five theses were defended between 1989 and 2012. Master studies prevail in the existential-phenomenological approaches as well as person - centered with professional experience testimonials developed mainly in the services of higher public teaching institutions. It is recommended a greater researching variety, theoretical references also area interventions, thus strengthening the application of theoretical and technical assumptions in different contexts and populations.

Biografia do Autor

Fabio Scorsolini Comin, University of São Paulo at Triângulo Mineiro Federal University

PhD in Psychology by University of São Paulo. Adjunct Professor at the Department of Psychology of Triângulo Mineiro Federal University.

Manoel Antônio dos Santos, Faculty of Philosophy, Sciences and Languages of Ribeirão Preto at University of São Paulo

Associate Professor in the Graduate Program in Psychology at Faculty of Philosophy, Sciences and Languages of Ribeirão Preto at University of São Paulo. Fellow of Brazilian Scientific and Technological Development Council (CNPq) Research Productivity.

Referências

Morato HTP. Aconselhamento psicológico: uma passagem para a transdisciplinaridade. In: Morato HTP, org. Aconselhamento psicológico centrado na pessoa: novos desafios. São Paulo: Casa do Psicólogo; 1999. p. 61-90.

Schmidt MLS. Aconselhamento psicológico: questões introdutórias. In: Rosenberg RL, org. Aconselhamento psicológico centrado na pessoa. São Paulo: EPU; 2001. p. 14-23.

Forghieri YC. O aconselhamento terapêutico na atualidade. Rev. Abordagem Gestalt., 2007; 13(1): 125-33.

Schmidt MLS. Clínica-escola, escola da clínica? Boletim de Psicologia da Sociedade de Psicologia de São Paulo, 1992; 42 (96/97): 99-103.

Nunes AP, Morato HTP. A práxis clínica de um laboratório universitário como aconselhamento psicológico. Boletim de Psicol. 2008; 58 (128): 73-84.

Hutz-Midgett A, Hutz CS. Counseling in Brazil: past, present, and future. J Counseling & Develop. 2012; 90(2): 238-42. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1556-6676.2012. 00030.x

Sexton TL. The relevance of counseling outcome research: current trends and practical implications. J Counseling & Develop. 1996; 74(1): 590-600. doi: http://dx.doi.org/ 10.1002/j.1556-6676.1996.tb02298.x

Yehia GY. Interlocuções entre o plantão psicológico e o psicodiagnóstico colaborativo. Estudos de Psicol. 2004; 21(1): 65-72. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2004000100006

Campos APS, Cury VE. Atenção psicológica clínica: encontros terapêuticos com crianças em uma creche. Paidéia (Ribeirão Preto). 2009; 19(42): 115-21. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2009000100014

Atrash K, Carpentier R. The evolving role of public health in the delivery of health care. Rev Bras Cresc Desenvolv Hum. 2012; 22(3): 396-9.

Leite RV, Mahfoud M. Cuidar da educação, da cultura e de si: horizontes de uma experiência de resgate da cultura popular na escola. Rev Bras Cres Desenvolv Hum. 2007; 17(2): 74-86.

Urofsky RI. The council for accreditation of counseling and related educational programs: promoting quality in counselor education. J Counseling & Develop. 2013; 91(1): 6-14. doi: http://dx.doi.org/10.100/j.1556- 6676.2013.00065.x

Scorsolini-Comin F, Santos MA. Bakhtin e os processos de desenvolvimento humano: um diálogo de, no mínimo, duas vozes. Rev Bras Cresc Desenvol Hum. 2010; 20(3): 805-17.

Paranhos VD, Pina JC, Mello DF. Integrated management of childhood illness with the focus on caregivers: an integrative literature review. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2011; 19(1): 203-11. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692011000100027

Nunes AP, Morato HTP. Entre aprendizagem significativa e metodologia interventiva: práxis clínica de um laboratório universitário como Aconselhamento Psicológico. In: Morato HTP, Barreto CABT, Nunes AP, orgs. Aconselhamento psicológico numa perspectiva fenomenológica existencial. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2009. p. 89-100.

Eisenlohr MGV. Formação de alunos em Psicologia: uma possibilidade para educadores [Master’s Thesis]. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; 1997. p. 56-88.

Telles SRA. Supervisão de estágio em aconselhamento psicológico: considerações sobre o relato de um processo experienciado por um grupo de estagiários [Master’s Thesis]. São Paulo: Universidade São Marcos; 2000. p. 22-45.

Nunes AP. Entre aprendizagem significativa e metodologia interventiva: a práxis clínica de um laboratório universitário como aconselhamento psicológico [Master’s Thesis]. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; 2006. p. 91-205.

Braga TBM, Mosquera SM, Morato HTP. Cartografia clínica em plantão psicológico: investigação interventiva num projeto de atenção psicológica em distrito policial. Temas em Psicol. 2012; 20(2): 555-69. doi: http://dx.doi.org/10.9788/TP2012.2-20

Almeida FM. Ser clínico como educador: uma leitura fenomenológica existencial de algumas temáticas na prática de profissionais de saúde e educação [Doctoral Dissertation]. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; 2005. p. 91-177.

Mercês GS. A confissão sacramental na Igreja Católica e o aconselhamento psicológico [Master’s Thesis]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2012. p. 30-56.

Pisaneschi V. Contribuições do aconselhamento psicológico para a prática da direção espiritual [Master’s Thesis]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2009. p.69-85.

Hannum JSS. Aconselhamento genético: análise e contribuições a partir do modelo do aconselhamento psicológico [Master’s Thesis]. Goiânia: Pontifícia Universidade Católica de Goiás; 2011. p. 52-63.

Publicado

2013-12-30

Edição

Seção

Artigos Originais