The process of the player-modifier enjoyment in the audiovisual design m
a case study
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.144390Keywords:
Audiovisual Design, Reception, AudienceAbstract
This article analyzes the transformation of the audiovisual content enjoyment, which affects the production and modifies the reception of content. The propagation of audiovisual content has increased lately due to the dissemination of production, modification, and distribution software, with simple and efficient interfaces. Based on databases provided by the areas of Human Computer Interaction and Audience Studies, this article uses the Audiovisual Design model as a methodological proposal to understand audience enjoyment, new software-mediated relations and, finally, to define the role of the Player-Modifier in this model. Results indicate the development of individual skills and abilities are relevant factors for the enjoyment of audiovisual contents.
Downloads
References
A VIAJANTE com agorafobia. Google, Mountain View, 6 out. 2017. Disponível em: <http://bit.ly/2D415mF>. Acesso em: 12 jan. 2018.
BARBOSA, S. D. J. SILVA, B. S. Interação humano-computador. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
BECKER, V. A evolução da interatividade na televisão: da TV analógica à era dos aplicativos. Lumina, Juiz de Fora, v. 7, n. 2, p. 1-30, 2013.
BECKER, V.; GAMBARO, D.; RAMOS, T. S. Audiovisual design and the convergence between HCI and audience studies. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMAN-COMPUTER INTERACTION, 19., 2017, Vancouver. Proceedings… New York: Springer, 2017. p. 3-22.
BECKER, V. et al. CONFERÊNCIA IBEROAMERICANA DE APLICAÇÕES E USABILIDADE PARA TV INTERATIVA, 6., 2017. Aveiro. Anais… Aveiro: Universidade de Aveiro, 2017.
BRONSZTEIN, K. P., CIRINO, N. A metamorfose do virtual: conceito e experiências de fruição. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 148-160, 2015.
GOOGLE Street View scene – small boy, big tree in Senegal, Western Africa. @streetview.portraits, [S.l.], 20 mar. 2017a. Instagram. Disponível em: <http://bit.ly/2DmNUdA>. Acesso em: 12 jan. 2018.
GOOGLE Street View scene – Sharjah, United Arab Emirates. @streetview.portraits, [S.l.], 6 jun. 2017b. Instagram. Disponível em: <http://bit.ly/2DnkjAI>. Acesso em: 12 jan. 2018.
JENKINS, H.; FORD, S.; GREEN, J. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
KAPTELININ, V. Affordances and design. Aarhus N: Interaction Design Foundation, 2014.
MANOVICH, L. Software takes command: extending the language of new media. New York: Bloomsbury Academic, 2013.
MEIXNER, B. Hypervideos and interactive multimedia presentations. ACM Computing Surveys, New York, v. 50, n. 1, Apr. 2017.
MURRAY, J. H. Inventing the medium: principles of interaction design as a cultural practice. Boston: The MIT Press, 2011.
NINO, M.; EVANS, M; A. Promovendo habilidades do século 21 em aulas de engenharia construtivista com aprendizagem baseada em jogos digitais. Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, Vigo, v. 10, n. 3, p. 143-149, ago. 2015.
PAUL, C. (Ed). New media in the white cube and beyond: curatorial models for digital art. Berkeley: University of California Press, 2008.
PREECE, J. ROGERS, T. SHARP, H. Design de interação: além da interação homem-computador. Porto Alegre: Bookman, 2013.
SHIRKY, C. Here comes everybody: the power of organization without organizations. London: Penguin, 2008.
______. A cultura da participação e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SOUSA, J. P. Elementos de teoria e pesquisa da comunicação e dos media. 2. ed. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa, 2006.
STRAZZA, P. Conheça a artista que está usando Google Street View para fotografar o mundo. B9, São Paulo, 26 jul. 2017. Disponível em: <http://bit.ly/2vIDT68>. Acesso em: 6 nov. 2017.
TOSCANO, R. et al. Arquitetura de design colaborativo para imersão temporal e espacial em vídeos de altíssimas resoluções e HFR. In: CIUFFO, L.; ROESLE, V. (Orgs.). O futuro da videocolaboração: perspectivas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. p. 13-53.
VORDERER, P.; KOHRING, M. Permanently online: a challenge for media and communication research. International Journal of Communication, Los Angeles, v. 7, n. 1, p. 188-196, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.