Analyzers of support practices in humanization and permanent health education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-4327e3208

Keywords:

Institutional analysis, Continuing education, Single health system, Action research

Abstract

The National Policies of Humanization and Permanent Health Education (PHE) have shown advances and setbacks in their historical process. Some concepts from the theoretical framework of institutional analysis can contribute in these themes, such as the concept of analyzer. This article discusses the analyzers identified in an intervention research with professionals who work as supporters of humanization and/or articulators of PHE in municipalities of the state of São Paulo. The theoretical-methodological framework is the institutional analysis, socio-clinical line, focusing on the work of the analyzers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cinira Magali Fortuna, Universidade de São Paulo

    Professor of the Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto-SP, Brazil.

  • Adriana Barbieri Feliciano, Universidade Federal de São Carlos

    Professor of the Universidade Federal de São Carlos, São Carlos-SP. Brazil.

  • Monica Vilchez Silva, Departamento Regional de Saúde de Araraquara

    Director of the Centro de Desenvolvimento e Qualificação para o SUS-CDQ-SUS of Departamento Regional de Saúde de Araraquara, Araraquara-SP, Brazil.

  • Maristel Kasper, Universidade de São Paulo

    PhD Student in co-tutorship between of the Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto-SP, Brazil and the CY Cergy Paris Université, Paris, France.

  • Angelina Lettiere-Viana, Universidade de São Paulo

    Professor of the Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto-SP, Brazil.

  • Karen da Silva Santos, Universidade de São Paulo

    PhD Student in co-tutorship between of the Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto-SP, Brazil and the Université de Limoges, Limoges, France.

References

Abreu, W. J. C. P. (2021). COVID-19 pandemic: From respect for science to investments in National Health Services. Revista Rene, 22, e61290. doi:10.15253/2175-6783.20212261290

Araújo, J. L., Oliveira, K. K. D., & Freitas, R. J. M. (2020). In defense of the Unified Health System in the context of SARS-CoV-2 pandemic. Revista Brasileira de Enfermagem, 73(Suppl. 2), e20200247. doi:10.1590/0034-7167-2020-0247

Camargo Júnior, K. R., & Coeli, C. M. (2020). A difícil tarefa de informar em meio a uma pandemia [The difficult task of informing in the midst of a pandemic]. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 30(2), e300203. doi:10.1590/S0103-73312020300203

Cucinotta, D., & Vanelli, M. (2020). WHO declares COVID-19 a pandemic. Acta Biomedica, 91(1), 157-160. doi:10.23750/abm.v91i1.9397

Decreto Legislativo No. 6, de março de 2020. (2020, 20 de março). Reconhece, para os fins do art. 65 da Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000, a ocorrência do estado de calamidade pública, nos termos da solicitação do Presidente da República encaminhada por meio da Mensagem nº 93, de 18 de março de 2020 [Recognizes, for the purposes of art. 65 of Complementary Law No. 101, of May 4, 2000, the occurrence of a state of public calamity, pursuant to the request of the President of the Republic sent through Message No. 93, of March 18, 2020]. Diário Oficial da União, seção 1.

Kasper, M., Fortuna, C. M., Braghetto, G. T., Marcussi, T. C., Feliciano, A. B., & L’Abbate, S. (2019). Institutional analysis in scientific health production: An integrative literature review. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 54, e03587. doi:10.1590/S1980-220X2018046203587

Lourau, R. (1978). L’état-inconscient [The unconscious state]. Paris, France: Les Éditions de Minuit.

Lourau, R. (2004). O estado na Análise Institucional [The state in institutional analysis]. In S. Altoé, René Lourau: Analista institucional em tempo integral [René Lourau: Full-time institutional analyst] (pp. 140-153). São Paulo, SP: Hucitec.

Lourau, R. (2014). A análise institucional [The institutional analysis] (3rd ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Martins, J. (1998). Não somos cronos, somos kairós [We are not chronos, we are kairos]. Revista Kairós Gerontologia, 1(1), 11-24.

Martins, J. C. O., Aquino, C. A. B., Sabóia, I. B., & Pinheiro, A. A. G. (2012). From Kairós to Kronos: Metamorphosis of work in history. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 15(2), 219-228. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpst/v15n2/v15n2a05.pdf

Merhy, E. E. (2004). O ato de cuidar: A alma dos serviços de saúde [The act of caring: The soul of health services]. In Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde, VER - SUS Brasil: Caderno de textos [SUS Brazil: Textbook] (pp. 108-137). Brasília, DF: Author.

Merhy, E. E., Feuerwerker, L. C. M., Santos, M. L. M., Bertussi, D. C., & Baduy, R. S. (2019). Rede básica, campo de forças e micropolítica: Implicações para a gestão e cuidado em saúde [Basic network, field of forces and micropolitics: Implications for health management and care]. Saúde Debate, 43(Spe 6), 70-83. doi:10.1590/0103-11042019S606

Monceau, G. (2013). A socioclínica institucional para pesquisas em educação e em saúde [The institutional socioclinic for research in education and health.]. In S. L’Abbate, L. Mourão, & L. M. Pezzato (Orgs.), Análise institucional e saúde coletiva no Brasil [Institutional analysis and public health in Brazil] (pp. 91-103). São Paulo, SP: Hucitec.

Nunes, F. C., Caixeta, C. C., Pinho, E. S., Souza, A. C. S., & Barbosa, M. A. (2019). Group technology in psychosocial care: A dialogue between action-research and permanent health education. Texto Contexto - Enfermagem, 28, e20180161. doi:10.1590/1980-265X-TCE-2018-0161

Orlandi, E. P. (2007). As formas do silêncio: No movimento dos sentidos [The forms of silence: In the movement of the senses] (6th ed.). Campinas, SP: Editora da Unicamp.

Rodrigues, H. B. C. (2013). Quatro platôs à guisa de prefácio [Four plateaus as a preface]. In S. L’Abbate, L. Mourão, & L. M. Pezzato (Orgs.), Análise institucional e saúde coletiva no Brasil [Institutional analysis and public health in Brazil] (pp. 17-29). São Paulo, SP: Hucitec.

Sarti, T. D., Lazarini, W. S., Fontenelle, L. F., & Almeida, A. P. S. C. (2020). What is the role of Primary Health Care in COVID-19 pandemic? Epidemiologia e Serviços de Saúde, 29(2), e2020166. doi:10.5123/S1679-49742020000200024

Santos, L. M., & Ceccim, R. B (2019). Educação do/no trabalho no caso da saúde: Micropolítica e o componente imaterial da “educo(trans)formação” [Education of/at work in the case of health: Micropolitics and the immaterial component of “education(trans)formation”]. In R. M. C. Fernandes (Org.), Educação no/do trabalho no âmbito das políticas sociais [Education in/of work in the context of social policies] (pp. 119-136). Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS/CEGOV.

Silva, G., & Guanaes-Lorenzi, C. (2021). Registros Reflexivos na facilitação de processos de educação permanente em saúde [Reflective records in facilitating permanent education in health processes]. Revista da SPAGESP, 22(1), 6-21. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702021000100002&lng=pt&tlng=pt

Thievenaz, J., & Piot, T. (2017). L’étonnement: Un vecteur didactique en formation professionnelle [Astonishment: A didactic vector in professional qualification]. Recherche en Éducation, 28, 29-40. doi:10.4000/ree.6010

World Health Organization. (2020). Novel Coronavirus (2019-nCoV): Strategic preparedness and response plan. Geneva, Switzerland: Author. Retrieved from https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/srp-04022020.pdf

Downloads

Published

2022-06-01

Issue

Section

Social Psychology

How to Cite

Analyzers of support practices in humanization and permanent health education. (2022). Paidéia (Ribeirão Preto), 32, e3208. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3208