CHANGE AND INNOVATION: AN OBSERVABLE RELATIONSHIP IN SERVICES?

Autores

  • Marina Figueiredo Moreira Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UnB - Universidade de Brasilia - UnB
  • Tomas de Aquino Guimarães Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UnB - Universidade de Brasilia - UnB
  • Jean Philippe Faculté d'Economie et de Gestion - Aix Marseille Université CERGAM (EA-899), Aix Marseille Université - France

Palavras-chave:

Change, Innovation, Services, Software.

Resumo

The connection between change and innovation is not always linear and there are not many studies on the subject in the area of services. This study aims to explain the link between willingness to change and innovation in services. The constructs Willingness to Change in Services (WiCS) and Innovation in Services (IS) have been analyzed. Two scales were applied in order to measure these constructs in a sample of 351 companies developing software services in Brazil. Two indices were generated: the Willingness to Change Coefficient – derived from the perception of technical staff and managers in relation to the variables of each factor on the WiCS scale – and the Innovation in Services Coefficient – derived from measures concerning the introduction of new or substantially improved software by companies and their impact. Linear regression analysis showed no significant correlation between WiCS and IS. These findings can be explained by factors such as the dissonance between the constitutive logic of the WiCS and IS scales, since the former has applies fully to the analysis of services while the latter derives from industrial indicators; the omission of phenomena that may act as mediators in the relationship; the nature of Change in Services, which could be related to other processes than those directly related to customer and provider, so that the agents of change are not considered in innovation measures and, therefore, not measurable on the IS scale.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Marina Figueiredo Moreira, Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UnB - Universidade de Brasilia - UnB
    Pós-doutorado em Business por Nottingham University (UK). PHD em Sciences de Gestion pela Université Aix-Marseille (França). Doutora em Administração pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade de Brasília - UnB. Professora do Mestrado Profissional em Administração - MPA/UnB. Professora Adjunta do Departamento de Administração da UnB. Membro da RESER - European Association for Research on Services. Líder do LinSe - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inovação e Serviços na Universidade de Brasília. Tem pesquisas relacionadas a Inovação, Inovação em Serviços, Inovação em Software, Políticas Públicas para Inovação, Compras Governamentais para a Inovação e Mudança e Inovação em Serviços.
  • Tomas de Aquino Guimarães, Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UnB - Universidade de Brasilia - UnB
    Tomas de Aquino Guimaraes é bacharel em Administração pelo Centro de Ensino Unificado do Distrito Federal (1974), mestre em Administração pela Escola de Administração de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (1982) e doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (1994). Foi study fellow no Science and Technology Policy Research (SPRU), UK, entre 09/1991 e 03/1993. Realizou estágios pós-doutorais em Administração na École Des Hautes Études Commerciales (HEC), Montreal, Canada (2008) e em Administração Pública no Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (ISCSP) da Universidade de Lisboa, Portugal (08-2013 a 07-2014). É professor titular da Universidade de Brasília (UnB), onde leciona nos cursos de graduação e de pós-graduação em Administração, professor visitante do Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE), 2015, pesquisador, nível 1A, do CNPq, líder do Grupo de Pesquisa Gestão e Inovação em Organizações da Justiça e presidente da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD), para o triênio 2015-2017. Interesses de pesquisa: gestão e inovação no Judiciário, inovação organizacional, competências e capacidades em organizações. Funções relevantes anteriores: editor-chefe da Revista de Administração Contemporânea (09/2002 a 12/2005); coordenador da área de Administração, Ciências Contábeis e Turismo da CAPES (2005 a 2007); diretor de Comunicação e Publicações da Anpad (2009 a 2012); membro do Comitê Assessor da área de Administração, Contabilidade e Economia do CNPq (10/2009 a 09/2012), diretor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da UnB (06/2009 a 05/2013), coordenador do Programa de Pós-Graduação em Administração da UnB (07/2000 a 07/2002 e 08/2005 a 09/2007), técnico e pesquisador da Embrapa (04/1977 a 06/2000).
  • Jean Philippe, Faculté d'Economie et de Gestion - Aix Marseille Université CERGAM (EA-899), Aix Marseille Université - France
    Doutor em Administração pela Université Paul Cezanne. Professor emérito de Ciências de Gestão da Faculdade de Economia e de Gestão da Université d'Aix-Marseille - França.

Downloads

Publicado

2016-06-23

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

CHANGE AND INNOVATION: AN OBSERVABLE RELATIONSHIP IN SERVICES?. (2016). INMR - Innovation & Management Review, 13(2), 129-149. https://www.revistas.usp.br/rai/article/view/100353