INTENTION OF ADOPTION OF MOBILE PAYMENT: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE UNIfiED THEORY OF ACCEPTANCE AND USE OF TECHNOLOGY (UTAUT)

Autores

  • Ricardo de Sena Abrahão IFTM - Instituto Federal do Triângulo Mineiro
  • Stella Naomi Moriguchi Universidade Federal de Uberlândia UFU/FAGEN
  • Darly Fernando Andrade Universidade Federal de Uberlândia UFU/FAGEN

Palavras-chave:

Mobile payment, Innovation, Adoption intention, Acceptance and use of technology.

Resumo

The technological improvement coupled with the growing use of smartphones has, among other functions, facilitated purchase and payment transactions through the mobile phone. This phenomenon occurs worldwide and provides individuals more flexibility and convenience in carrying out their daily activities. This article aims to evaluate the intention of adopting a future mobile payment service from the perspective of current Brazilian consumers of mobile phones, based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). The survey was carried out with mobile customers of a telecommunications company that operates in southeastern Brazil, with a valid sample of 605 respondents. Using structural equation modeling, 76% of behavioral intention was explained through performance expectation, effort expectation, social influence and perceived risk. Perceived cost was found not statistically significant at the level of 5%. This result serves as a guide to participants in the payments market to develop a service for mobile payments of good performance, easy to use, secure and promotes the action of the social circle of the individual at a fair price, in other words, that meets needs and expectations of today’s mobile phone users. As well as serves as a stimulus to the development of communication and marketing strategies that highlight these positive attributes and awaken the intention of adoption of the service by the wider range of people as possible.

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Biografia do Autor

  • Ricardo de Sena Abrahão, IFTM - Instituto Federal do Triângulo Mineiro

    Mestre em Administração pela UFU (2015), Pós-graduado em Gestão Financeira pela UFU (2003) e em Gestão de Negócios pela FGV (2001) e Graduado em Engenharia Mecânica pela UFU (1995). Como Professor do ensino básico, técnico e tecnológico no Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM) ministra, desde novembro/2014, disciplinas de Gestão e Logística. Estudos sobre o Comportamento do Consumidor, Administração da Produção, Logística e Educação estão entre os seus interesses de pesquisa.

     
  • Stella Naomi Moriguchi, Universidade Federal de Uberlândia UFU/FAGEN
    Doutora em Administração pela FEA/USP (2000), Mestre em Administração de Empresas pela EAESP/FGV (1993), Bacharel em Administração pela EAESP/FGV (1990), Licenciada em Educação Artística e Bacharel em Música pela ECA/USP (1985). Como Professora Associada da Universidade Federal de Uberlândia - UFU atua em cursos de Graduação e Pós-Graduação ministrando disciplinas de Marketing e Técnicas de Pesquisa. Estudos sobre o Comportamento do Consumidor e Ensino em Administração estão entre seus interesses de pesquisa.
  • Darly Fernando Andrade, Universidade Federal de Uberlândia UFU/FAGEN
    Bacharel em Estatística (1997) com Mestrado em Administração Estratégica - Ênfase em Marketing pela UFMG (2002) e Doutor em Administração pela Universidade FUMEC (2014). Trabalho ativamente com pesquisas de mercado quantitativas e qualitativas através do Instituto de Pesquisas Gauss Estatística e Mercado, além de consultorias em aplicações de estatística no comércio, serviços e indústria. Atuo como consultor de gestão do grupo formado pelas Lojas Americanas e B2W Digital (Submarino, Americanas.com e Shoptime) pela empresa Atual Empresarial.

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Publicado

2016-09-19

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

INTENTION OF ADOPTION OF MOBILE PAYMENT: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE UNIfiED THEORY OF ACCEPTANCE AND USE OF TECHNOLOGY (UTAUT). (2016). INMR - Innovation & Management Review, 13(3), 221-230. https://www.revistas.usp.br/rai/article/view/102516