APPROPRIATION MECHANISMS OF SEARCH RESULTS: A CASE STUDY IN A PUBLIC UNIVERSITY OF MINAS GERAIS

Autores

  • André Siqueira Rennó Centro Universitário de Formiga - UNIFOR-MG
  • André Luiz Zambalde Universidade Federal de Lavras
  • Ricardo Braga Veroneze Universidade Federal de Lavras
  • Dalton de Sousa Universidade Federal de Lavras

Palavras-chave:

Appropriation mechanisms, Research results, Technology transfer, Innovation, Public University

Resumo

The objective of the research was to investigate the appropriation mechanisms of research results at a public university in the state of Minas Gerais. Therefore, we conducted a descriptive and qualitative case study, based on interviews with semi-structured screenplay, literature and documentary research. It is remarkable the importance of universities in knowledge production and dissemination of research results that can lead to innovations, so this research is relevant to the universities context. The main practices identified in these institutions were the participation in networks, the presence of incubators of technology-based companies, partnerships or public cooperation, partnership between university and business, the presence of academic spin-offs, besides legal protections, such as patent applications, trademark and software registrations, plant variety log and protection, copyright and industry secret. This university is in a stage that the appropriateness culture implementation and there is a search for innovations developed within the university. However, this institution has yet to evolve in the technology transfer from academy to society, being necessary higher motivation for this practice.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • André Siqueira Rennó, Centro Universitário de Formiga - UNIFOR-MG

    Professor do Curso de Marketing do Centro Universitário de Formiga (UNIFOR-MG)

    Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da UFLA, linha de pesquisa: Gestão Estratégica, Marketing e Inovação.

    Graduado em Administração pela UFLA.

  • André Luiz Zambalde, Universidade Federal de Lavras
    Professor da Universidade Federal de Lavras-MG (UFLA), nos Deptos de Computação e Administração. Pesquisador e Professor no ISEGI-Lisboa/PT (2010/11). É Engenheiro de Telecomunicações (INATEL-MG 1984). Pós-graduado em Administração (UFLA-MG 1986) e Marketing e Vendas (Anhanguera - 2014-15); Mestre em Eletrônica (UNIFEI-MG 1991), Doutor em Engenharia de Sistemas e Computação (COPPE/UFRJ 2000), com Pos-Doutorado em Ciência da Computação (UFMG 2005) e Sistemas e Tecnologias de Informação (ISEGI-UNINOVA - PT 2010).
  • Ricardo Braga Veroneze, Universidade Federal de Lavras
    Mestrando em Administração pelo Programa de Pós Graduação em Administração pela Universidade Federal de Lavras. É sócio Fundador da empresa Pimenta Tia Lídia e atualmente é coordenador executivo do grupo de estudos em estratégia redes e inovação (GEREI). Linha de Pesquisa - Gestão da Inovação.
  • Dalton de Sousa, Universidade Federal de Lavras
    Doutorando em Administração na Universidade Federal de Lavras (UFLA) e Professor Adjunto da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus de Paranaíba. Foi Coordenador do Curso de Administração/bacharelado do Câmpus de Paranaíba, membro do Conselho de Ensino de Graduação e do Conselho Universitário da UFMS

Downloads

Publicado

2017-06-06

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

APPROPRIATION MECHANISMS OF SEARCH RESULTS: A CASE STUDY IN A PUBLIC UNIVERSITY OF MINAS GERAIS. (2017). INMR - Innovation & Management Review, 13(4), 274-284. https://www.revistas.usp.br/rai/article/view/105390