Prevalence of Burnout Syndrome in Physical Education teachers

Autores

  • Bruno Macedo Souza Minas Gerais State Secretary of Education, Belo Horizonte, MG, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-2601-7391
  • Daniel Massote de Melo Leite Federal University of Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p9-15

Palavras-chave:

Doenças Não-transmissíveis, Escola, CESQT, SBI

Resumo

The objective was to verify the prevalence of Burnout Syndrome (BS) in Physical Education teachers from state schools in the metropolitan region of Belo Horizonte/MG. This is a cross-sectional study with a quantitative approach, its sample consisted of 47 teachers, being active in schools in the urban area, having at least 1 year of teaching in their current school. For data collection we used two instruments: a sociodemographic and labor questionnaire and the "Spanish Burnout Inventory", educational version (SBI-Ed). After analyzing the studies, it is clear that this was the first time that SBI was used in this professional class in Brazil. The results showed that the Physical Education teachers of the sample had Burnout, being 12.77% with the BS Profile 1 and 6.38% having the Profile 2. As initial results obtained from this sample demonstrates the need for longitudinal and epidemiological studies on this thematic, with a larger number of  participants, to understand the possible consequences of people who have BS over the years; seen as a syndrome with several stages and processes for its prevalence.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Codo W, Vasques-Menezes I. O que é Burnout? In: Codo, coordenador. Educação: carinho e trabalho. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2006. Cap. 13, p. 237-254.

Mota GS, Alencar CMS, Tapety FI. Síndrome de Burnout em profissionais de saúde: uma revisão bibliográfica da literatura. Rev Eletrônica Acervo Saúde. 2017;(5 supl):237-241.

Maslach C, Jackson SE. The measurement of experienced burnout. J Occup Behaviour. 1981;2:99-113.

Küçüksüleymanoğlu R. Burnout syndrome levels of teachers in special education schools in Turkey. Int J Special Educ. 2011;26(1):53-63.

Platsidou M. Trait Emotional intelligence of greek special education teachers in relation to Burnout and job satisfaction. School Psychol Int. 2010;31(1):60-76.

Bataineh O. Sources of social support among special education teachers in Jordan and their relationship to Burnout. Int Educ. 2009;39(1):65-78.

Guedes D, Gaspar E. “Burnout” em uma amostra de profissionais de Educação Física brasileiros. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2016;30(4):999-1010.

Reyes-Oyola FA, Palomino-Devia C, Aponte-López NW. Síndrome de quemarse por el trabajo, índice de masa corporal y otros factores asociados a la labor de los profesores de educación física colombianos. Biomédica. 2019; 39(3):1-29.

Tiera VL, Ulbricht L, Ripka WL. A prevalência da síndrome de burnout nos profissionais de Educação Física. Lecturas Educ Fís Deportes Rev Digital. 2011;16(163).

França SPS, Martino MMF, Vasconcelos EM, Silva LL. Diferentes metodologias e ferramentas de avaliação em saúde da Síndrome de Burnout. Rev Enferm UFPE On line. 2016;10(8):3069-76.

Gil-Monte PR, Carlotto MS, Câmara SG. Validação da versão brasileira do “Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo” em professores. Rev Saúde Pública. 2010;44(1):140-7.

Haase VG, Júlio-Costa A, Silva JBL. Por que o construtivismo não funciona? Evolução, processamento de informação e aprendizagem escolar. Psicol Pesquisa. 2015;9(1):62-71.

Moreno-Jimenez B, Garrosa-Hernandez E, Gálvez M, González JL, Benevides-Pereira AMT. Avaliação do burnout em professores. Comparação de instrumentos: cbp-r e mbi-ed. Psicol Estudo. 2002;7(1):11-19.

Santini J, Molina Neto V. A síndrome do esgotamento profissional em professores de educação física: um estudo na rede municipal de ensino de Porto Alegre. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2005;19(3):209-22.

Vidal ERS. Síndrome burnout em professores. Pedagogia em Ação. 2017;9(1):39-46.

Silva GMS. Síndrome de Burnout em professores de Educação Física da Rede Pública Estadual de Sergipe. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão p. 68. 2014.

Leite MP, Souza AN. Condições de trabalho e suas repercussões na saúde dos professores da educação básica no Brasil. Educ Soc. 2011;32(117):1105-1121.

Gil-Monte PR. El Síndrome de Quemarse por el Trabajo en Enfermería. Rev Eletrônica InterAção Psy. 2003;1(1):19-33.

Sinott, EC. Síndrome de Burnout: um estudo com professores de Educação Física das escolas municipais de Pelotas - RS. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, p. 134. 2013.

Freitas ALP, Rodrigues SG. A avaliação da confiabilidade de questionários: uma análise utilizando o coeficiente alfa de Cronbach. In: XII SIMPEP - Bauru, SP, Brasil, 2005. Anais... Bauru, SP, Brasil, 7 a 9 de Novembro de 2005.

Gil-Monte PR. CESQT. Cuestionario para la evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo. Manual. Madrid: TEA, 2011.

Gil-Monte PR, Carlotto MS, Câmara SG. Prevalence of burnout in a sample of Brazilian teachers. Eur J Psychiat. 2011;25(4):205-212.

Costa LST, Gil-Monte PR, Possobon RF, Ambrosano GMB. Prevalência da Síndrome de Burnout em uma amostra de professores universitários brasileiros. Psicol Reflexão Crítica. 2013;26(4):636-642.

Figueiredo-Ferraz H, Gil-Monte PR, Grau-Alberola E. Prevalencia del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (Burnout) en una muestra de maestros portugueses. Aletheia. 2009;29:6-15.

Rojas SU. Estudio de prevalencia del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (SQT) y su asociación con sobrecarga y autoeficacia en maestros de primaria de la Ciudad de México. Cienc Trabajo. 2010;12(35):257- 262.

Braun AC, Carlotto MS. Síndrome de burnout em professores de ensino especial. Barbarói. 2013;39:53-69.

Carlotto MS, Librelotto R, Pizzinato A, Barcinski M. Prevalência e factores associados à Síndrome de Burnout nos professores de ensino especial. Análise Psicol. (2012);30(3):315-327.

Braun AC, Carlotto MS. Síndrome de Burnout: estudo comparativo entre professores do Ensino Especial e do Ensino Regular. Rev Quadrimestral Assoc Bras Psicol Escolar e Educacional. 2014;18(1):125-133.

Ischiara JC, Neto ARL, Teixeira IF, Santos MC, Neto MAR. Docência e adoecimento: uma investigação para um tema (re) descoberto. Rev Expressão Católica. 2015;4(2):32-39.

Ministério da Saúde do Brasil. Organização Pan-Americana da Saúde no Brasil. Doenças relacionadas ao trabalho: manual de procedimentos para os serviços de saúde. Organizado por Elizabeth Costa Dias; colaboradores Idelberto Muniz Almeida et al. Brasília, 2001.

Ministério da Saúde. Síndrome de Burnout: o que é, quais as causas, sintomas e como tratar. [internet]. Disponível em: http://www.saude.gov.br/saude-de-a-z/saude-mental/sindrome-de-burnout. Acesso em: 14 set. 2019.

Downloads

Publicado

2021-12-20

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Souza, B. M., & Leite, D. M. de M. . (2021). Prevalence of Burnout Syndrome in Physical Education teachers . Revista Brasileira De Educação Física E Esporte, 35(3), 9-15. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p9-15