THE RELATIONSHIP BETWEEN PERCEIVED VALUE AND RETENTION: A COMPARARATIVE ANALYSIS BETWEEN PRIVATE COLLEGES AND UNIVERSITIES

Authors

  • Fernando de Oliveira Santini UNISINOS
  • Wagner Junior Ladeira Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Clecio Falcão Araújo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Elivelto Nagel da Rosa Finkler

Keywords:

Value perception, Retention, Higher Education Institutions, Moderation and Second-order Factor Models.

Abstract

The relationship between perceived value and retention of students has been widely studied in national and international literature. One of the ways to analyze student’s relationship with their institutions is through understanding their perception of value of the institution. Based on this analysis, this paper proposes an alternative study of this relationship by comparing samples collected at private colleges and universities through the second-order factor models. The purpose of this study was to evaluate the influence of perceived value in retention of students in Higher Education Institutions (HEI). Furthermore, we intended to examine the possible moderating influence of HEI’s scope (either college or university) in the relationship between perceived value and retention. To this purpose, we applied five hundred and sixteen questionnaires to undergraduate students of four HEI (two colleges and two universities) located in the state of Rio Grande do Sul. Findings led to propose the second-order factor models as an alternative paradigm to traditional models of SEM, generating more robust and reliable functional relationships. In addition, we accepted the hypothesis of moderation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernando de Oliveira Santini, UNISINOS

    Coordenador de Pós Graduação, Pesquisa e Extensão da Faculdaade Senac
    Porto Alegre ̶Porto Alegre-RS, Brasil
    Docente da Universidade do Vale do Rio dos Sinos
    (UNISINOS) e da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM
    Doutor em Administração pela Pontifica Universidade Católica do Rio Grande do Sul
    Mestre em Administração e Negócios pela Pontifícia Universidade Católica do Rio
    Grande do Sul. Graduado em Comunicação Social pela Universidade Luterana
    do Brasil

  • Wagner Junior Ladeira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos
    Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Escola de Negócios da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - São LeopoldoRS, Brasil Graduado em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Viçosa . Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutor na área de Gestão de Tecnologia e Inovação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Clecio Falcão Araújo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
    Doutorando e Mestre em Administração e Negócio no Programa de Pós-graduação em Administração da Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - Porto Alegre-RS, Brasil
  • Elivelto Nagel da Rosa Finkler
    Presidente do Conselho Superior e Diretor Geral da Faculdade Senac Porto Alegre ̶Porto Alegre-RS, Brasil Mestre em Desenvolvimento com foco em gestão e desenvolvimento de organizações

Published

2016-02-26

Issue

Section

Marketing

How to Cite

THE RELATIONSHIP BETWEEN PERCEIVED VALUE AND RETENTION: A COMPARARATIVE ANALYSIS BETWEEN PRIVATE COLLEGES AND UNIVERSITIES. (2016). REGE Revista De Gestão, 22(3), 417-433. https://www.revistas.usp.br/rege/article/view/111479