EVALUATION OF THE FACTOR ANALYSIS TECHNIQUE IN THESES AND DISSERTATIONS IN SOME HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

  • Leandro Campi Prearo Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.
  • Maria Aparecida Gouvêa Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo
  • Carolina Monari Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo
  • Maria do Carmo Romeiro Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.5700/rege441

Keywords:

Multivariate Analysis, Factor Analysis, Consumer Behavior.

Abstract

This paper is part of a large study to assess the adequacy of using multivariate statistical techniques in theses and dissertations at some higher education institutions in the marketing area of consumer behavior between 1997 and 2006. This paper focuses on factor analysis, a technique with great potential for use in marketing studies. The objective of this paper was  to analyze the adequacy of this technique for the requirements of research problems presented in these theses and dissertations as well as to measure the success level in terms of the assumptions. Overall, results suggest the need for more involvement by the researchers to verify all the theoretical precepts for the application of the factor analysis technique.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leandro Campi Prearo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.

    Mestre em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.

    Doutorando em Administração na FEA/USP. Docente e Pesquisador da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

    Coordenador do Instituto de Pesquisas da Universidade Municipal de São Caetano do Sul – São Caetano do Sul-SP, Brasil

  • Maria Aparecida Gouvêa, Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo

    Bacharel em Estatística pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo.

    Mestre em Estatística pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo.

    Doutora em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.

    Professora Livre-Docente em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo – São Paulo-SP, Brasil

  • Carolina Monari, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo
    Bacharel em Administração pela  Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo – São Paulo-SP, Brasil
  • Maria do Carmo Romeiro, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.

    Mestre e Doutora em Administração (Área de Marketing) pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.

    Docente e Pesquisadora dos cursos de graduação e pós-graduação stricto sensuem Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

    Diretora de Pesquisas da Universidade Municipal de São Caetano do Sul – São Caetano do Sul-SP, Brasil

Issue

Section

Métodos Quantitativos e Informática

How to Cite

EVALUATION OF THE FACTOR ANALYSIS TECHNIQUE IN THESES AND DISSERTATIONS IN SOME HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. (2013). REGE Revista De Gestão, 18(4), 621-638. https://doi.org/10.5700/rege441