A Study on the Use of Andragogy in Post-Graduation Education in Administration

Authors

  • Ana Carolina Messias Shinoda MBA Internacional da FIA
  • Cleonir Tumelero Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.
  • Martín Hernani Merino Universidad del Pacífico (Lima-Peru)
  • Angelo Monteiro Danese
  • Adriano Augusto Costa Carnaúba
  • Bernadete de Lourdes Marinho

Keywords:

andragogy, adult education, post-graduation in administration

Abstract

Andragogy, a teaching approach focused on adult audience, has gained significant importance in the last 40 years, due to the growing number of adults who are returning the classroom. The need for such teach ing approach comes from the premise that adults learn in different ways. The present study lies in the field of education in Administration and has the andragogy theoretical line as a way of teaching. The main purpose is to identify the perception of students of stricto sensu post-graduation Administration schools best evaluated in the state of São Paulo concerning the use of andragogy. The study has a quantitative focus and is exploratory. Data analysis was performed using descriptive statistics and through multivariate Factor Analysis technique, based on 139 valid responses. The survey was carried out in the stricto sensu post - graduation courses in Administration of the School of Economics Administration and Accounting of the University of São Paulo (FEA-USP) and the School of Business Administration of Fundação Getúlio Vargas (EAESP-FGV). Among the main results, it was possible to identify four of the six elements of the andragogy process proposed in literature. The students realize that there is the emergence of a preparation process, the establishment of a collaborative climate, the establishment of goals and continuous assessment of learning. On the other hand, they do not perceive the use of experiential learning techniques in the schools. The study also shows, in the perception of the use of andragogy, the influence of academic level; however, age and previous experience as a teacher did not result in significant differences in this perception.

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Author Biographies

Ana Carolina Messias Shinoda, MBA Internacional da FIA

Mestre em Administração pela FEA-USP graduada em Administração de Empresas pela EAESP-FGV. É certificada PMP - Project Management Professional, pelo PMI (Project Management Institute). Possui formação em coaching pelo Instituto EcoSocial. Consultora do grupo DMRH/Cia de Talentos na área de Desenvolvimento e Carr eira. Professora do MBA Internacional da FIA na disciplina Brazilian Market and Culture, professora convidada na graduação da FEA-USP na disciplina de Gestão de Projetos e na pós-graduação da POLI-USP e da FIA no curso de Gerenciamento de Projetos.

Cleonir Tumelero, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo.

Doutorando em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP). Mestre em Administração pela FEA-USP, em 2012. Especialista em Gestão Empresarial pela Es cola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE-FGV), em 2007. Graduação em Administração com habilitação em Comércio Exterior pela Universidade de Cuiabá (UNIC), em 2005.

Martín Hernani Merino, Universidad del Pacífico (Lima-Peru)

Doutor em Administração na Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (FEA-USP), mestre em Administração na Escola de Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (EA-UFRGS). Graduação em Administração pela Universidad de Piura (Peru). Atualmente, atua como professor-pesquisador do Departamento Académico de Administração na Universidad del Pacífico (Lima-Peru) e como integrante do Conselho Diretivo do Instituto Peruano de Competitividad (INSPERCOM)

Angelo Monteiro Danese

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2009). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em em operações e inovação

Adriano Augusto Costa Carnaúba

Mestre em Administração pela FEA-USP com dissertação defendida na área de Administração. É graduado em Administração de Empresas pela FEA-USP. Atualmente é administrador no BNDES. Tem por temas de pesquisa governança e gestão em redes

Bernadete de Lourdes Marinho

Possui graduação em Administração pela Universidade de São Paulo (1977) , especialização em Estágio Para Estudos Científicos pela Conservatoire National des Arts et Metiers (1984) , mestrado em Administração pela Universidade de São Paulo (1985) , doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1994) , ensino - fundamental-primeiro-grau pelo Grupo Escolar Maurício Murgel (1966) , ensino- mediosegundo- grau pelo Colégio Estadual Gonçalves Dias (1973) e ensino -medio- segundo-grau pelo Colégio Nossa Senhora Monte Calvário (1970) . Atualmente é Professora Doutora da Universidade de São Paulo, Professora Titular do Centro Universitário FIEO e Coordenadora de Projetos do Fundação Instituto de Administração. Tem experiência na área de Administração

Published

2014-12-03

How to Cite

Shinoda, A. C. M., Tumelero, C., Merino, M. H., Danese, A. M., Carnaúba, A. A. C., & Marinho, B. de L. (2014). A Study on the Use of Andragogy in Post-Graduation Education in Administration. REGE Revista De Gestão, 21(4), 507-523. Retrieved from https://www.revistas.usp.br/rege/article/view/99953

Issue

Section

Ensino em Administração