Administrative Reforms in Brazil: A Theoretical and Critical Approach

Authors

  • Ronan Pereira Capobiango
  • Aparecida de Lourdes do Nascimento
  • Edson Arlindo Silva
  • Walmer Faroni

DOI:

https://doi.org/10.5700/issn.2177-8736.rege.2013.62000

Keywords:

Culture, Administrative Reforms, New Public Management, New Public Service

Abstract

This theoretical essay seeks to contextualize the scenario of Administrative reforms, raising questions and reflecting on the topic, without pretending to exhaust its specifics and trends. As such, bibliographical survey was made on the basis of Brazilian cultural action system, its subsystems, outstanding features and the way they appear and influence the day-by-day. It is considered that the reform models must recognize the reality of the country where they will be adopted, evaluating its cultural elements and thus recognizing possible limitations of the model. When these limitations are recognized, new proposals are presented as alternatives capable of improving the functioning of the State. Considering the global and national historical context, this article aims also to present the current models and trends, in particular the currents of New Public Management on the one hand and, on the other hand, the New Public Service, which is based on citizen participation as a co-manager. It is therefore important to think about the contributions of each reform movement and also the philosophy of the New Public Service, according to which civil society is an agent in the process of co-management of the public service, understanding that, in this way, it is possible that the government can be exercised in a really democratic way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ronan Pereira Capobiango
    Professor do Departamento de Ciências Contábeis e Jurídicas da Universidade dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri –Teófilo Otoni-MG, Brasil. Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Viçosa. Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Viçosa.
  • Aparecida de Lourdes do Nascimento
    Professora da Faculdade Cenecista de Vila Velha – Vila Velha-ES, Brasil. Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Viçosa. Especialista em Qualidade e Produtividade pela Universidade Federal do Espírito Santo. Graduada em Ciências Contábeis pela Faculdade de Ciências Contábeis e Administrativa de Cachoeiro de Itapemirim.
  • Edson Arlindo Silva
    Professor do Departamento de Administração e Contabilidade, vinculado ao Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes da Universidade Federal de Viçosa – Viçosa-MG, Brasil. Doutor em Administração. Atua como professor-pesquisador e orientador junto ao Programa de Pós-Graduação em Administração.
  • Walmer Faroni
    Professor do Departamento de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal de Viçosa – Viçosa-MG, Brasil. Doutor em Administração pela Universidade de Valencia-Espanha. Graduado em Administração pela Universidade Federal de Viçosa.

Issue

Section

Administração Pública

How to Cite

Administrative Reforms in Brazil: A Theoretical and Critical Approach. (2013). REGE Revista De Gestão, 20(1), 61-78. https://doi.org/10.5700/issn.2177-8736.rege.2013.62000