The imaginary childhood: for a philosophical-anthropology of the child

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i85p122-134

Keywords:

Child, philosophical-anthropology, modern pedagogy

Abstract

This article analyzes childhood by the philosophical-anthropology perspective. Different ideologies connect children and their infancies to models or patterns that, in truth, are particular formulations and represent interests of groups, in special of those that exert some form of power to impose to society a crystallized conception of childhood. The singularity of child’s caricature drawn by “philosophies” displays refractory perceptions of infancy; from them certain concepts had been demarcated, profitably reproduced and very little questioned by occidental pedagogy following developments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Magali Reis, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Magali Reis é professora adjunta do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas).

References

ALBERTI, Leon Battista. Sobre a família. São Paulo: Edusp, 1970.

BECCHI, Egle. Retórica de infância. Perspectiva, n. 22, ano 12, 1994, p. 63-95.

BOTO, Carlota. O Emílio como categoria operatória do pensamento rousseauniano. Trabalho apresentado na 26ª Reunião Anual da Anped. GT 17 – Filosofia de Educação, 2003.

DESCARTES, René. Meditações. In: DESCARTES, René. Obras escolhidas. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1973.

DESCARTES, René. Discurso sobre o método. São Paulo: Humus, 1995.

FERNANDES, Heloísa R. Infância e modernidade: doença do olhar. In: GHIRALDELLI JR., Paulo (Org.). Infância, escola e modernidade, 1997, p. 61-82.

FROEBEL, Friedrich A. A educação do homem. São Paulo: UPF, 2001.

GOLDEN, Mark. Children and childhood in classical Athens. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1990.

HANSEN, João Adolfo. Educando príncipes através dos espelhos. In: FREITAS, Marcos Cezar de; KUHLMANN JR., Moysés (Org.) Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez Editora, 2002, p. 61-98.

ISIDORO DE SEVILHA, Santo. Etimologias. V. I e II. Madrid: BAC, 1982.

ITURRA, Raúl. Epistemologia da infância. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, v. 17, 2002, p. 135-153.

KATZ, Chaim S. Crianceria: o que é a criança. Cadernos de Subjetividade: Gilles Deleuze. São Paulo: Núcleo de Pesquisa da Subjetividade, PUC-SP, 1996, p. 90-96.

KOCH, Dorvalino. Desafios da educação infantil. São Paulo: Edições Loyola, 1985.

KOHAN, Walter O. Infância e educação em Platão. Educação e Pesquisa, v. 29, n.1, jan.-jun. 2003, p. 11-26.

LOCKE, John. Pensamientos sobre la educación. Madrid: Akal, 1986.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Merleau-Ponty na Sorbonne: resumo de cursos: filosofia e linguagem. Trad. Constança M. César. Campinas, SP: Papirus, 1990.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MONTAIGNE, Michel E. de. Três ensaios: Do Professorado – Da Educação da s Crianças – Da arte de Discutir. Coimbra: Imprensa da Universidade, 1993.

MONTAIGNE, Michel E. de. Ensaios. V. II. Brasília: Editora da Universidade de Brasília; Hucitec, 1987.

PANCERA, Carlo. Semânticas de infância. Perspectiva. Florianópolis, ano 12, n. 22, ago.-dez. 1994, p. 97-104.

PLATÃO. A república. Lisboa: Fundação Gulbekian,1993.

PLATÃO. As leis. Bauru: Edipro, 1999.

PLATÃO. Diálogos. São Paulo: Cultrix, 2002.

RICHTER, Jean Paul. Levana o Teoria de la educacion. Madrid: Ediciones de la Lectura, 19--.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da educação. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

SANDIN, Bengt. Imagens em conflito: infâncias em mudança e o estado de bem-estar social na Suécia. Reflexões sobre o século da criança. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 37, 1999, p. 16-34.

SANTO AGOSTINHO. A Cidade de Deus. V.2. São Paulo: Calouste Gulbenkian, 1991.

SANTO AGOSTINHO. Confissões. São Paulo: Paulus, 1997.

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Reis, M. (2023). The imaginary childhood: for a philosophical-anthropology of the child. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(85), 122-134. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i85p122-134