Black dramaturgies from the south: cultural and political settlement of the Amefrican scene in the Pampa

Authors

  • Acevesmoreno Flores Piegaz Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i1p57-84

Keywords:

Black dramaturgy, Amefrican Pampa, Afrocentricity, Decoloniality, Reterritorialization

Abstract

This study reflects on Black dramaturgies produced in the South American Pampas in the second decade of the 21st century, based on the works Cavalo de Santo (Brazil), La Diosa y la noche: el musical de Rosa Luna (Uruguay), and No es país para negras II (Argentina), from Afrocentric perspectives. The approach considers the existence of an Amefrican Pampa (according to the perspective of anthropologist Lélia Gonzalez) and seeks to analyze the dramaturgy that underpins the theatrical scene via the categories of ancestry, re-existence, agency, and anti-racist struggle to understand the characteristics, approaches, and contributions to the process of re-territorialization of Blackness in the South.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Acevesmoreno Flores Piegaz, Universidade Federal de Ouro Preto

    Ator e professor do Departamento de Artes Cênicas (DEART) do Instituto de Filosofia, Artes e Cultura (IFAC) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Doutor em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na linha Pós-colonialismo e Identidades.

References

ANDREWS, G. R. Los afroargentinos de Buenos Aires: 1800-1900. Buenos Aires: Ediciones de la flor, 1989.

ANDREWS, G. R. Negros en la nación blanca: história de los afro-uruguayos, 1830-2010. Tradução de Betina González Azcárate. Montevidéo: Librería Linardi y Risso, 2010.

ASANTE, M. K. Postura epistemológica e fundamentos teóricos. In: NASCIMENTO, E. L. (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 93-109.

BENTO, C. O pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CARDOSO, E.; ARIAS, J. El desalojo en la calle de los negros. Afro-Hispanic Review, New York, v. 15, n. 2, p. 37-54, 1996.

CARDOSO, L. O branco ante a rebeldia do desejo: um estudo sobre a branquitude no Brasil. 2014. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2014.

CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 9-23.

CÉSAIRE, A. Discurso sobre a negritude. Belo Horizonte: Nandyala, 2010.

CHAGAS, J. La Diosa y la noche: el musical de Rosa Luna. Montevidéo. Não publicado, 2016.

CORDONES-COOK, J. ¿Teatro negro uruguayo? Texto y contexto del teatro afrouruguayo de Andrés Castillos. Montevideo: Editorial Graffiti, 1996.

DRAVET, F. M. Corpo, Linguagem e Real: o sopro de exu bará e seu lugar na comunicação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 68, n. 3, p. 15-25, 2015.

DUBATTI, J. Teatro y territorialidad: perspectivas de Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Barcelona: Gedisa, 2020.

DUNCAN, Q. Afrorrealismo: uma nova dimensão da literatura latino-americana. In: CAPAVERDE, T.; SILVA, L. (Org.). Deslocamentos culturais e suas formas de representação. Tradução de Liliam Ramos da Silva. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019. p. 241-259.

FREIXA, O. La presencia afrodescendiente en Argentina. El reto de la invisibilidad. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 18, n. 207, p. 50-62, 2018.

GELER, L. Categorías raciales en Buenos Aires. Negritud, blanquitud, afrodescendencia y mestizaje en la blanca ciudad capital. Revista Runa, archivo para las ciencias del hombre, Buenos Aires, v. 37, n. 1, p. 71-87, 2016.

GOLDMAN, G. Lucamba: Herencia africana en el tango. 1870-1890. Montevideo: Perro Andaluz Ediciones, 2008.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

GONZÁLEZ, U. C. O gaúcho: história e estética de un mito. Papéis, Campo Grande, v. 18, n. 36, p. 26-36, 2014.

COLOMBO, S. Fernández diz que brasileiros vieram da selva e argentinos chegaram de barco da Europa. Folha de S.Paulo, 9 jun. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2021/06/fernandez-diz-que-brasileiros-vieram-da-selva-e-argentinos-chegaram-de-barcos-da-europa.shtml. Acesso em: 27 jun. 2023.

LEAL, O. F. Os Gaúchos: cultura e identidade masculinas no Pampa. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2021.

LIMA, E.; LUDEMIR, J. Dramaturgia negra. Rio de Janeiro: Funarte, 2018.

LOPES, E. A. O percurso da diáspora negra na poesia de Oliveira Silveira. Jangada, n. 2, p. 3-14, 2013. Disponível em: https://www.revistajangada.ufv.br/Jangada/article/view/18/18. Acesso em: 6 mar. 2023.

MAESTRI, M. Em terra de branco, não tem lugar pra negro. In: FISCHER, L. A.; GONZAGA, S. (Coords.). Nós, os gaúchos. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1992. p. 145-147.

MIGNOLO, W. La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa, 2007.

MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.

NASCIMENTO, A. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. São Paulo: Perspectiva, 2011.

NASCIMENTO, A. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectiva, 2016.

NUNES, M. V. de S. Ritualidades do Mistério Pessoal: o segredo de orixá no Batuque afro-sul. Revista Calundu, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 1-14, 2020.

OLIVEIRA, J. Jessé Oliveira faz um balanço da presença de autores negros no teatro gaúcho. Gaúcha ZH, 24 jun. 2019. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/espetaculos/noticia/2019/06/jesse-oliveira-faz-um-balanco-da-presenca-de-autores-negros-no-teatro-gaucho-cjx9flgu701zp01o9rybzde99.html. Acesso em: 07 mar. 2023.

ORO, A. P. O atual campo religioso afro-religioso gaúcho. Civitas, Porto Alegre, v. 12, n. 3, p. 556-565, 2012.

PARIZI, V. O livro dos Orixás: África e Brasil. Porto Alegre: Fi, 2020.

PIZARRO, A. El sur y los trópicos: ensayos de cultura latinoamericana. Alicante: Universidad de Alicante, 2004.

QUEIROZ, V. Na rua, no meio do redemoinho: das mediações de Exu no espaço público à ação político-ritual em dois contextos afro-religiosos. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, p. 127-151, 2022.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

RUFINO, L. Exu e a pedagogia das encruzilhadas. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2017.

SANTOS, I. S. dos. Arthur Rocha: Um Intelectual Negro no “Mundo dos Brancos”. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA, 10., 2010, Santa Maria. Anais […]. Santa Maria: UFSM; UNIFRA, 2010.

SANTOS, M. dos; SILVA, A. F. da. Iyás e Abebés: existências, resistências e lutas matriarcais afrodiaspóricas. Revista Calundu, Brasília, DF, v. 4, n. 2, p. 1-18, 2020.

SANTOS, G.; SANTOS, D. S. Epistemologias de reexistência: um diálogo teórico-metodológico entre interseccionalidade e aquilombagem crítica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, p. 1-15, 2022.

SCHWEIZER, M. No es país para negras II. Afrofeminas, 29 de agosto de 2019. Disponível em: https://afrofeminas.com/2019/05/27/no-es-pais-para-negras-ii/ Acesso em: 20 mar. 2023.

SILVA, L. R. da. Decolonizando saberes: conceitos de literatura afrodescendente aplicados à literatura latino-americana de autoria negra. In: TETTAMANZY, A. L. L.; SANTOS, C M. dos (Orgs.). Lugares de fala, lugares de escuta nas literaturas africanas, ameríndias e brasileira. Porto Alegre: Zouk, 2018. p. 115-136.

SILVA, L. R. da. Literaturas da Améfrica Ladina: um percurso pelas literaturas de autoria negra latino-americana. Herança, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 119-140, 2022.

SILVEIRA, O. Roteiro dos Tantãs. Porto Alegre: Edição do autor, 1981.

SILVEIRA, O. Poemas. In: FISCHER, L. A.; MAESTRI, M. (Coord.). Nós, os afro-gaúchos. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1996. p. 38-48.

SILVEIRA, O. Vinte de Novembro: história e conteúdo. In: GONÇALVES E SILVA, P. B.; SILVÉRIO, V. R. (Org.). Educação e ações afirmativas: entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília, DF: MEC, 2003.

SILVEIRA, H. A. A.. Não somos filhos sem pais: história e teologia do batuque do Rio Grande do Sul. 2014. Dissertação (Mestrado em Teologia) – Faculdades EST, São Leopoldo, 2014.

SIMAS, L. A. Pedrinhas miudinhas: ensaios sobre ruas, aldeias e terreiros. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2013.

SIMÕES, I.; ABREU, I.; FERREIRA, C. A exposição “Presença Negra no Margs” - Texto Curatorial. Porto Alegre: MARGS, 2022. Disponível em: https://www.margs.rs.gov.br/midia/presenca-negra-no-margs/. Acesso em: 24 ago. 2022.

SOARES, M. P. Traços peculiares do Rio Grande. In: FISCHER, L. A.; GONZAGA, S. (Coord.). Nós, os gaúchos. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1992. p. 162-169.

SOARES, S. J. P. As poéticas da negritude e as encruzilhadas identitárias: uma abordagem a partir da noção de corpo-testemunha. Rascunhos, Uberlândia, v. 7, n. 1, p. 10-29, 2020.

VERÍSSIMO, É. Um romancista apresenta sua terra, no livro Rio Grande do Sul: terra e povo. In: GONZAGA, S.; FISCHER, L. A.; BISSÓ, C. A. (Coords.). Nós, os gaúchos 2. Porto Alegre: Editora UFRGS, 1998. p. 242-251.

VIVEIROS, F. A verdadeira cor do tango. Cultura do resto do mundo, 18 nov. 2020. Disponível em: https://www.culturadorestodomundo.com/post/a-verdadeira-cor-do-tango. Acesso em: 5 mar. 2023.

Published

2024-04-30

Issue

Section

DOSSIÊ TEORIAS DA CENA EM PERSPECTIVAS DO SUL

How to Cite

Piegaz, A. F. (2024). Black dramaturgies from the south: cultural and political settlement of the Amefrican scene in the Pampa. Sala Preta, 23(1), 57-84. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i1p57-84