Architectural collections as historical spaces of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672021v29e53

Keywords:

Architectural History, Historiography, Collections, Teaching, Research

Abstract

In recent years, historiographical works on architectural and planning sources or archives, as well as institutional or private initiatives aimed at preservation issues, have helped to consolidate a collective agenda around the historical value of these collections in Brazil. Debates revolve around their role within cultural, academic, and professional institutions, and their relevance to education, memory, and practice in architecture and urbanism. This article aims to speculate about the roles, agencies, powers, and limits of architectural collections in contemporary teaching and research practices. To this end, it first presents an outlook of
architectural collections in Brazil and their relations with different academic institutions. Then, the text will comment on recent pedagogical uses of architectural and planning collections,
highlighting some teaching experiences in both the national and international context. Finally, it discusses the importance of specialized collections to research in the field of architecture and urban planning, as well as their contemporary meanings, possibilities, and dilemmas. This study is expected to contribute to the definition of strategies on the constitution, preservation, and use of architectural and planning collections within academic institutions in Brazil.

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Author Biographies

  • José Lira, Universidade de São Paulo

    Professor titular da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU-USP), doutor e livre-docente pela mesma instituição, com estágios de pós-doutorado na Universidade Columbia (com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes) e na Escola Nacional Superior de Arquitetura de Paris-Malaquais (com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo – Fapesp). Ex-diretor do Centro de Preservação Cultural/ Casa de Dona Yayá, da USP. E-mail: <joselira@usp.br>.

  • Jonas Delecave, Universidade Federal de Ouro Preto

    Professor substituto do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Ouro Preto (Dearq-UFOP), doutor em História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo pela FAU-USP, com período de estágio de pesquisa na Universidade Columbia (com apoio da Fapesp). E-mail: <jonasdelecave@gmail.com>.

  • Victor Próspero, Universidade de São Paulo

    Arquiteto e Urbanista pela FAU-USP, doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da mesma instituição (com apoio da Fapesp). Bolsista Fulbright para doutorado sanduíche na Universidade Harvard (Departamento de História da Arte e da Arquitetura). E-mail: <victor.prospero@usp.br>.

  • João Fiammenghi, Universidade de São Paulo

    Arquiteto e Urbanista pela FAU-USP, mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da mesma instituição e bolsista de treinamento técnico (TT) no projeto Translating Ferro/Transforming Knowledges (cooperação Fapesp e Arts and Humanities Research Council – AHRC). E-mail: <joao.fiammenghi@usp.br>.

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Published

2021-11-03

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LIRA, José; DELECAVE, Jonas; PRÓSPERO, Victor; FIAMMENGHI, João. Architectural collections as historical spaces of education. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 29, p. 1–31, 2021. DOI: 10.1590/1982-02672021v29e53. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/181058.. Acesso em: 29 may. 2024.