Museu Paulista is closed for works: critical and collaborative reviews of the painting Independência ou Morte, by Pedro Américo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672023v31e9

Keywords:

Independência ou Morte, Pedro Américo, Paulista Museum, Collaborative work, Critical reviews

Abstract

This article discusses the set of collaborative experiences carried out since 2014 with painters from Praça da República and Parque Trianon-Masp as a reaction to the temporary closure of the Museu Paulista and the unavailability of the materiality of the painting Independência ou Morte, by Pedro Américo, during the renovation of that institution. From concepts related to the field of historical painting in the 19th century, to the processes of building memories via official State symbols, to the practice of artistic appropriation and including considerations by the participating painters themselves, this study shows how contemporary art can be combined with other subareas of fine arts to produce critical reviews of historical art works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Bruno Moreschi, Universidade de São Paulo

    Pesquisador e artista multidisciplinar. Pós-doutorando do Collegium Helveticum - Institute for Advanced Studies of ETH, UZH, and ZHdK, Zurique, Suíça. Realizou também pós-doutorado na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP) e é doutor em artes pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), com bolsa da Capes, e passagem na University of Arts of Helsinki (Kuva Art Academy), Finlândia, via CIMO Fellowship. É pesquisador sênior do Center for Arts, Design, and Social Research (CAD+SR) e integrante do projeto Decay without mourning: future thinking heritage practices. Site: https://brunomoreschi.com/. E-mail: brunomoreschi@gmail.com

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

ADORNO, Theodor W. Museu Valéry Proust. In: Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 1998. p. 173-185.

ARANTES, Otília Beatriz Fiori. Os novos museus. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 31, p. 161-169, 1991.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

AZOULAY, Ariella. The Civil Contract of Photography. New York: Zone, 2012.

BECKER, Howard S. Art Worlds. California: University of California Press, 2008.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras escolhidas, v. 1).

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 91-107. (Obras escolhidas, v. 1).

BIESENBACH, Klaus; STRAKE, Cara (comp.). Francis Alÿs: A to Z. In: GODFREY, Mark;

BIESENBACH, Klaus; GREENBERG, Kerryn (ed.). Francis Alÿs: A Story of Deception. New York: The Museum of Modern Art, 2010. p. 35-43.

CANCLINI, Nestor. Culturas híbridas: estrategias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2013.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CHESNEAUX, Jean. Le mouvement ouvrier chinois de 1919 à 1927. Paris: Mouton, 1962.

DEBORD, Guy. A Sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

GASPARI, Elio. [Sem título]. Veja, São Paulo, 15 nov. 1982.

JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e sociedade do consumo. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, nº 12, p. 16-26, 1985.

LIMA Jr., Carlos; SCHWARCZ, Lilia Moritz; STUMPF, Lúcia Klück. O sequestro da independência: uma história da construção do mito do Sete de Setembro. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoon: An Essay on the Limits of Painting and Poetry. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1984.

MCSHINE, Kynaston. The Museum as Muse: Artists Reflect. New York: The Museum of Modern Art, 2002.

OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles; MATTOS, Claudia Valladão de (org.). O Brado do Ipiranga. São Paulo: Edusp, 1999.

OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles. Indepêndencia e práticas liberais: questões para debate. São Paulo: IEAUSP, 1997.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

STEYERL, Hito. In Defense of the Poor Image. E-flux Journal, New York, n. 10, p. 1-9, 2009.

SVEVO, Ítalo. Consciência de Zeno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

TROUILLOT, Michel-Rolph. Silencing the Past: Power and the Production of History. Boston: Beacon, 2015.

VALÉRY, Paul. O problema dos museus. ARS, São Paulo, v. 6, n. 12, p. 31-33, 2008. DOI: 10.1590/S1678-53202008000200003.

Published

2023-06-05

Issue

Section

Museums

How to Cite

MORESCHI, Bruno. Museu Paulista is closed for works: critical and collaborative reviews of the painting Independência ou Morte, by Pedro Américo. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 31, p. 1–40, 2023. DOI: 10.1590/1982-02672023v31e9. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/199212.. Acesso em: 20 may. 2024.