Museu Paulista is closed for works: critical and collaborative reviews of the painting Independência ou Morte, by Pedro Américo
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672023v31e9Keywords:
Independência ou Morte, Pedro Américo, Paulista Museum, Collaborative work, Critical reviewsAbstract
This article discusses the set of collaborative experiences carried out since 2014 with painters from Praça da República and Parque Trianon-Masp as a reaction to the temporary closure of the Museu Paulista and the unavailability of the materiality of the painting Independência ou Morte, by Pedro Américo, during the renovation of that institution. From concepts related to the field of historical painting in the 19th century, to the processes of building memories via official State symbols, to the practice of artistic appropriation and including considerations by the participating painters themselves, this study shows how contemporary art can be combined with other subareas of fine arts to produce critical reviews of historical art works.
Downloads
References
LIVROS, ARTIGOS E TESES
ADORNO, Theodor W. Museu Valéry Proust. In: Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 1998. p. 173-185.
ARANTES, Otília Beatriz Fiori. Os novos museus. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 31, p. 161-169, 1991.
ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.
AZOULAY, Ariella. The Civil Contract of Photography. New York: Zone, 2012.
BECKER, Howard S. Art Worlds. California: University of California Press, 2008.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras escolhidas, v. 1).
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 91-107. (Obras escolhidas, v. 1).
BIESENBACH, Klaus; STRAKE, Cara (comp.). Francis Alÿs: A to Z. In: GODFREY, Mark;
BIESENBACH, Klaus; GREENBERG, Kerryn (ed.). Francis Alÿs: A Story of Deception. New York: The Museum of Modern Art, 2010. p. 35-43.
CANCLINI, Nestor. Culturas híbridas: estrategias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2013.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
CHESNEAUX, Jean. Le mouvement ouvrier chinois de 1919 à 1927. Paris: Mouton, 1962.
DEBORD, Guy. A Sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
GASPARI, Elio. [Sem título]. Veja, São Paulo, 15 nov. 1982.
JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e sociedade do consumo. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, nº 12, p. 16-26, 1985.
LIMA Jr., Carlos; SCHWARCZ, Lilia Moritz; STUMPF, Lúcia Klück. O sequestro da independência: uma história da construção do mito do Sete de Setembro. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoon: An Essay on the Limits of Painting and Poetry. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1984.
MCSHINE, Kynaston. The Museum as Muse: Artists Reflect. New York: The Museum of Modern Art, 2002.
OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles; MATTOS, Claudia Valladão de (org.). O Brado do Ipiranga. São Paulo: Edusp, 1999.
OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles. Indepêndencia e práticas liberais: questões para debate. São Paulo: IEAUSP, 1997.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
STEYERL, Hito. In Defense of the Poor Image. E-flux Journal, New York, n. 10, p. 1-9, 2009.
SVEVO, Ítalo. Consciência de Zeno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
TROUILLOT, Michel-Rolph. Silencing the Past: Power and the Production of History. Boston: Beacon, 2015.
VALÉRY, Paul. O problema dos museus. ARS, São Paulo, v. 6, n. 12, p. 31-33, 2008. DOI: 10.1590/S1678-53202008000200003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bruno Moreschi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).