Schooling and cultural resources in the composition of militant careers

Authors

  • Ernesto Seidl Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Grupo de Pesquisa em Ciências Sociais da América Latina

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1413-45192009000100009

Keywords:

Political Involvement, Militancy, Associations, Political Participation

Abstract

This work discusses political involvement and militancy in the State of Sergipe, Northeastern Brazil. It seeks to combine the apprehension of individual perspectives and perceptions on militancy with the objective grasp of different forms of militancy, considering the combination of a vast sort of social and cultural resources. Its empirical reference is composed of militant leaders and former leaders of five institutions whose areas of expertise are quite heterogeneous: religion (Catholic Church), syndicate (university teachers), environmentalism, philanthropy and human rights (sexual orientation). The results points out the weight of different school trajectories undertaken and the cultural resources raised by militants, with emphasis on higher education and specific expertise in their various spheres of action, according to the characteristics of the institutions and the generation of the individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ernesto Seidl, Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Grupo de Pesquisa em Ciências Sociais da América Latina
    Mestre e Doutor em Ciência Política pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com estágio doutoral na Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales/Paris VI. Atualmente, é professor Adjunto da Universidade Federal de Sergipe, membro do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFS e pesquisador do Grupo de Pesquisa em Ciências Sociais da América Latina da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Também é co-editor da Revista TOMO. Tem experiência e publicações na área de estudos da política, com ênfase em Participação Política, Recrutamento, Seleção e Reconversão de Grupos Dirigentes e Elites, atuando principalmente nos seguintes temas: grupos dirigentes, elites militares e eclesiásticas, reprodução social, engajamento e militância

Published

2009-06-01

Issue

Section

Dossiê Amazônia

How to Cite

Seidl, E. (2009). Schooling and cultural resources in the composition of militant careers. Cadernos CERU, 20(1), 155-169. https://doi.org/10.1590/S1413-45192009000100009