Voice and black female existence in the “Aramides Florença” and “Mirtes Aparecida da Luz”, by Conceição Evaristo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p181-197

Keywords:

Black-female literature, Conceição Evaristo, Resistance, Protagonists

Abstract

This article aims to analyze the construction of black female characters in the short stories “Aramides Florença” and “Mirtes Aparecida da Luz”, emphasizing the resistance and representativeness of black motherhood, in “Insubmissas tears of women” (2011), by Conceição Evaristo. Such women are protagonists of stories of struggle for the realization of dignified conditions of life and freedom, highlighted in tales from different perspectives. It is latent, in the texts, the echo of voices / lives / writings used as mechanisms to combat racism and sexism in force in Brazilian literature. In this sense, Evaristo’s literature is opposed to literature coined in the Eurocentric and slave-traditions by electing discursive lines different from the hegemonic, with a view to highlighting the cultural diversities and experiences of black promotion and empowerment, in addition to recreating different contexts of enunciation, to the insistent black silencing, especially of black women. The theoretical contribution used was the place of speech, voice and lyrics of women in peripheral marginal literature, in the conception of Dalcastagnè (2012) and Ribeiro (2017), the character, in the study of Brait (2017), among others. In the texts by Conceição Evaristo, black lives are important and are constructed in a humanized way.

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Author Biographies

  • Deivanira Vasconcelos Soares, Universidade Estadual do Maranhão

    Mestra em Letras (área de concentração: Teoria literária) pela Universidade Estadual do Maranhão-UEMA
    (2019), Campus São Luís; Pesquisadora no grupo de pesquisa GELITI (Grupo de Estudos Literários e
    Imagéticos). Professora da Educação Básica.

  • Eronilde dos Santos Cunha, Universidade Estadual do Maranhão

    Mestra pelo Curso de Mestrado em Letras (Área de Concentração: Teoria Literária) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Departamento de Letras, na Universidade Estadual do Maranhão. Professora da Rede Pública Estadual de Ensino, com licenciatura em Letras Português/Literatura (2000) e História (2012) pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e graduação em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão (2013). Curso de Especialização em Perspectivas Críticas da Literatura Contemporânea - "Lato Sensu" (2005 - UEMA). Pesquisadora do GELITI (Grupo de Estudos Literários e Imagéticos - CNPQ). Atualmente é professora do CE Edinan Moraes. Concursada pela Secretaria de Estado da Educação. Milita no Movimento Negro de Imperatriz (Centro de Cultura Negra Negro Cosme de Imperatriz - CCNNC) e faz parte da Coordenação de Educação da Igualdade Racial de Imperatriz (CEIRI). Experiência na área de Recreação e Narração de Histórias.

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Published

2021-05-12

How to Cite

Soares, D. V., & Cunha, E. dos S. (2021). Voice and black female existence in the “Aramides Florença” and “Mirtes Aparecida da Luz”, by Conceição Evaristo. Revista Criação & Crítica, 29, 181-197. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p181-197