Flawed Lundu: Luiz Gama’s poem-chanson Uma Orquestra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p228-243

Keywords:

Luiz Gama, Brazilian poetry, Lundu, Poem-chanson, Literary engagement

Abstract

Established upon the life and works of the lawyer, journalist and poet Luiz Gama (1830-1882), a black man, enslaved in its youth, who became familiar with the institutional spaces of the Brazilian Empire, and the origins of lundu as an assorted genre of European and Afro-Brazilian aesthetic conceptions, our research explores the thematic, formal and ideological configuration of “Uma orquestra”, poem-chanson included in Primeiras trovas burlescas de Getulino (1859). The poem, which reconciles the dual entrelugar (SANTIAGO, 2000) inhabited by its poet and literary genre, also express their commitment in historically permanent clashes, contradictions, resistances and assimilations that define Brazilian art and society. Assisted by José Ramos Tinhorão’s (2013) and Edilson Vicente de Lima’s (2010) historical researches on the creative arrangements and performances of lundu, and Dominique Combe’s (2010) broad concept of the “lyrical subject”, which exceeds the literary text, our analysis perceives “Uma orquestra” as a manifestation of lundu’s scope and value – regarding its repudiated and marginalized XIXth Century embodiment –, which Luiz Gama not only registered literarily, but deemed it relevant and beautiful in its alleged imperfections, and affirmed its validity as an idealized element of romantic engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Arthur Katrein Mora, Universidade Federal do Rio Grande

    Arthur Katrein Mora é mestre em História da Literatura no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande (PPGL/FURG).

References

ALI, Manoel Said. Versificação portuguesa. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

AZEVEDO, Elciene. Orfeu de carapinha: a trajetória de Luiz Gama na imperial cidade de São Paulo. Campinas: Unicamp, 1999.

BANDEIRA, Manuel. Apresentação da poesia brasileira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

BARBOSA, Domingos Caldas. Poesia. 1 ed. Rio de Janeiro: Agir, 1972.

BERND, Zilá. Negritude e literatura na América Latina. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 1978.

BRECHT, Bertold. “Against Georg Lukács”. In: BLOCH, Ernst et al. Aesthetics and politics. London: Verso Books, 1980.

COMBE, Dominique. “A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia”. Revista USP. São Paulo, n. 84, p. 113-128, 2010.

COSTIGAN, Lúcia Helena; MORATO, Fernando. “A Doença, de Domingos Caldas Barbosa”. In: BARBOSA, Domingos Caldas. A doença. 1 ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

FERREIRA, Lígia F. “Introdução”. In: GAMA, Luiz. Primeiras trovas burlescas & outros poemas. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. XIII-LXXIII.

FRANCHETTI, Paulo. “O riso romântico: notas sobre o cômico nas poesias de Bernardo Guimarães e seus contemporâneos”. Remate de males. Campinas, IEL/UNICAMP, n. 7, p. 7-17, 1987.

LIMA, Edilson Vicente de. A modinha e o lundu: dois clássicos nos trópicos. 248f. Tese (Doutorado em Música e Musicologia) – ECA/USP, São Paulo, 2010.

GAMA, Luiz. Primeiras trovas burlescas & outros poemas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

GAMA, Luiz. “Carta a Lúcio de Mendonça”. In: FERREIRA, Ligia F. (Org.). Com a palavra Luiz Gama: poemas, artigos, cartas, máximas. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2011. p. 199-203.

MATTOSO, Kátia M. de Q. Ser escravo no Brasil: séculos XVI-XIX. Petrópolis/RJ: Vozes, 2016.

RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. Do barroco ao modernismo: estudos de poesia brasileira. 2 ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1979.

ROMERO, Sílvio. História da literatura brasileira. vol. IV. 3 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1943.

SANTIAGO, Silviano. “O entrelugar do discurso latino-americano”. In: Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 2000, pp. 9-26.

SARTRE, Jean-Paul. Que é a literatura? Petrópolis: Vozes, 2015.

SCHWARZ, Roberto. “Autobiografia de Luiz Gama”. Novos estudos. São Paulo: CEBRAP, n. 25, p. 136-41, 1989.

SILVA, J. Romão da. Luis Gama e suas poesias satíricas. 2. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: Cátedra; Brasília: INL, 1981.

SOUZA, Roberto Acízelo de. Introdução à historiografia literária brasileira. Rio de Janeiro: Eduerj, 2007.

TINHORÃO, José Ramos. Pequena história da música popular: segundo seus gêneros. 7 ed. São Paulo: Editora 34, 2013.

WARMINGTON, B.H. “O período cartaginês”. In: MOKHTAR, Gamal (Org.). História geral da África, vol. II. 2 ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010, p. 473-501.

Published

2021-12-30

How to Cite

Mora, A. K. (2021). Flawed Lundu: Luiz Gama’s poem-chanson Uma Orquestra. Revista Criação & Crítica, 31(31), 228-243. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p228-243