Between critic and literature as a poetic and philosophical experience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i36p274-298Keywords:
critic, philosophy, Intersections, Critic literary experience, poetryAbstract
Esse singelo texto traz em seu intento a ousadia de ensaiar entre a crítica e a literatura enquanto experiência poética filosófica. Consiste em enfatizar a relação entre a condição da Poesia diante da Filosofia, seus potenciais intersecções, bem como salienta o lugar donde se constrói a vivência da escrita tal qual resistência inventiva, no sentido de encontrar um lampejo de criatividade .Aliás , considerar referências filosóficas na dimensão poética abre espaço para elaboração de um estilo constituído a partir das vivências de ambas leituras, tanto poética , tanto filosófica, em busca de um caminho possível de alargar a compreensão dos limites e intersecções da experiência poético filosófica.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Amar, Verbo Intransitivo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013.
ARANHA, Graça. Canaã (introdução de Alphonsus de Guimarães Filho). 1ª edição. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1982.
ARISTÓTELES. A poética clássica/ Aristóteles, Horácio, Longino; introdução 7. Ed. por Roberto de Oliveira Brandão; tradução direta do grego e do latim por Jaime Bruna. - 12, Ed. :São Paulo: Cultrix: 2005.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1979.
BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa. Org. Ivo Barroso. Volume único. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.
CANDIDO, A. Literatura de dois gumes, in: A educação pela noite & outros ensaios. 2. ed. São Paulo: Ática, 1989. p. 163 – 180.
DUARTE, Rodrigo (Org.). O belo autônomo: textos clássicos de estética. 1ª. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
HEGEL, G. W. F. Estética o belo artístico ou ideal. Trad. Orlando Vitorino. São Paulo: Editora Nova Cultural, 2005.
HEIDEGGER, Martin. “... poeticamente o homem habita...". In: Ensaios e conferências. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
HEIDEGGER, Martin. A linguagem, in: A caminho da linguagem. Trad. Márcia Sá Cavalcante Shuback. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2003.
HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte, in: Caminhos de Floresta. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014a.
LOBATO. J.B.M. Urupês. São Paulo: Brasiliense, 1976. ed. 13. Ideias de Jeca Tatu. São Paulo: Brasiliense, 1978. ed. 13.
LORENZ, A.B. Autonomia de Kant e autenticidade em Heidegger: das possibilidades da linguagem. Kínesis, Vol. V, n° 10, Dezembro 2013, p. 101-119.
KANT, I. Textos Seletos. Trad. Raimundo Vier. Petrópolis: Vozes, 1974
KANT, Immanuel. Observações sobre o Sentimento do Belo e do Sublime; Ensaio sobre as Doenças Mentais. Campinas, SP: Papirus, 1993, p. 19.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Signos, São Paulo: Martins Fontes, 1991.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
NUNES, Benedito. A visão romântica. In: GUINSBURG, j.(org.) O Romantismo. São Paulo.Perspectiva,1993.
PLATÃO. O banquete. In: LICHTENSTEIN, J. (Org.). A pintura: o belo. São Paulo: 34, 2004. v. 4, p.19-22.
PLATÃO. A República (trad. J. Guinsburg) Difusão Européia do Livro, São Paulo, 1965.
SANTORO, F. “Sobre a estética de Aristóteles”. In: Viso: Cadernos de estética aplicada, v. I, n. 2 (mai-ago/ 2007), pp. 1-13.
SCHOPENHAUER, Arthur. Metafísica do belo. São Paulo: Unesp, 2003.
SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e como representação (W I). Trad. Jair Barboza. São Paulo: Editora da Unesp, 2005.
SETENTA, Jussara Sobreira. Estéticas e poéticas da arte e da dança. Salvador: UFBA, Escola de Dança; Superintendência de Educação a Distância, 2018.
SILVA, Franklin. Bergson, Proust: tensões do tempo. In: Novaes, Adauto (Org.) Tempo e História. São Paulo: Cia das Letras,1992.
SILVA, Franklin Leopoldo e. Benedito Nunes: a arte de pensar. Rapsódia - Almanaque de Filosofia e Arte, São Paulo, n. 6, p. 5-12, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).