Countless rhythms: encounters between Henri Meschonnic and Samuel Beckett

Authors

  • André Goldfeder Sem Registro de Afiliação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i37p68-94

Keywords:

Henri Meschonnic, Samuel Beckett, Rhythm

Abstract

The article discusses affinities and oblique relationships between Henri Meschonnic and Samuel Beckett, based on an analytical journey through texts from the collection Têtes-mortes (1972), representative of late Beckettian fiction. To do so, it mobilizes Meschonnic's discussions around the issues of rhythm, significance, the subject and the “modernity of modernity” and points out dialogues and contrasts between readings of Beckett's works by Meschonnic, Wolfgang Iser and Theodor Adorno.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • André Goldfeder, Sem Registro de Afiliação

    Doutor em Teoria Literária e Literatura Comparada pela USP, realizou pós-doutorado em Teoria Literária junto ao IEL/UNICAMP.

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer. O poder soberano e a vida nua – I. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

AGAMBEN, Giorgio. “O Fim do Poema”. Cacto n.1 (2002): 142-148.

ADORNO, ADORNO, Theodor. “Trying to understand endgame”. New German Critique, n. 26, p. 119-150, primavera-outono, 1982.

ADORNO, ADORNO, Theodor. Aesthetic theory. Londres/ Nova York: Continuum, 1997.

ANDRADE, Fábio de Souza. “Prefácio”. In: BECKETT, Samuel. O despovoador; Mal visto mal dito. Trad. Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BECKETT, Samuel. Têtes-mortes. Paris: Les Éditions de Minuit,1972.

BECKETT, Samuel. Molloy. 2a ed. Paris: Les Éditions de Minuit, 1982.

BECKETT, Samuel. Samuel Beckett: the complete short prose – 1929–1989. Nova York: Grove Press, 1995.

BECKETT, Samuel. Nowhow on. Nova York: Grove Press, 1996.

BECKETT, Samuel. Companhia e outros textos. Trad. Ana Helena Souza. São Paulo: Editora Globo, 2012.

BECKETT, Samuel. Pour en finir encore et autres foirades. Paris: Les Éditions de Minuit, 2013.

BECKETT, Samuel. Comment c’est. Paris: Les Éditions de Minuit, 2015.

BECKETT, Samuel. L’image, Paris: Les Éditions de Minuit, 2018.

BENVENISTE, Émile. “A noção de ‘ritmo’ em sua expressão linguística”. Problemas de linguística geral I. Pontes Editores: São Paulo, 2005.

BOURASSA, Lucie. Henri Meschonnic. Pour une poétique du rythme. Paris: Bertrand-Lacoste, 1997.

BRATER, Enoch. The Drama in the Text: Beckett's Late Fiction. Oxford: Oxford University Press, 1994.

BRUYN, Ben de. Wolfgang Iser. A companion. Berlim: De Grutyer, 2012.

CASELLI, Claudia. Beckett’s Dantes. Intertextuality in the fiction and criticism. Manchester: Palgrave, 2005. Michigan: University of Michigan Press, 2013.

COHN, Ruby. Back to Beckett. Princeton: Princeton University Press, 1973.

COHN, Ruby. A Beckett canon. Michigan: University of Michigan Press, 2010.

CONNOR, Steven. Beckett, Modernism and the Material Imagination. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

CUNNINGHAM, David. “Asceticism against colour, or modernism, abstraction and the lateness of Beckett”. New Formations n. 55, pp. 104-119, 2005.

DEGUY, Michel. “JE – TU – IL”. RABATÉ, D.; DE SERMET, J.; VADÉ, Y. (orgs.). Le Sujet lyrique en question. Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux, 1996. GATTI, Luciano. “Adorno e Beckett: aporias da autonomia do drama”. Kriterion, nº 130, p. 577-596, 2014.

GOLDFEDER, André. “El cubo y el azul. Ecos y huecos de poesía en Sans/Lessness”. Beckettiana n. 20, Buenos Aires. 2024 (no prelo).

GOLDFEDER, André. “Dois não cubos. Aproximações a Sans a partir de Le cube et le visage”. Literatura e sociedade (número por definir), São Paulo, 2024a (no prelo).

ISER, Wolfgang. The implied reader. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1975.

ISER, Wolfgang. “Os atos de fingir ou o que é fictício no ficcional”. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da literatura em suas fontes: vol. II. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1983.

ISER, Wolfgang. O fictício e o imaginário. Rio de Janeiro: Eduerj, 2013.

LARRUE, Jean-Marc. “Théatre et intermedialité: une rencontre tardive”. Intermedialités, Montreal, n. 12, p. 13-29, 2009.

KNOLWSON, James. Damned to fame: the life of Samuel Beckett. Londres: Bloomsbury, 1997.

MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária: enunciação, escritor, sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

MANIGLIER, Patrice. “Surdétermination et duplicité des signes: de Saussure à Freud”. Savoirs et Clinique. Paris, n. 6, p. 149-160, 2005.

MESCHONNIC, Henri. Critique du rythme. Anthropologie historique du langage. Paris: Verdier, 1982.

MESCHONNIC, Henri. Les états de la poétique. Paris: PUF, 1985.

MESCHONNIC, Henri.(1985a), “Mallarmé au-delà du silence”. in MALLARMÉ, S. Écrits sur le livre. Paris, Éditions de l’Éclat, 1985a.

MESCHONNIC, Henri.Poética do traduzir. São Paulo: Perspectiva, 2010.

MESCHONNIC, Henri.Linguagem, ritmo e vida. Tradução de Cristiano Florentino. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006.

MESCHONNIC, Henri. Modernidade, modernidade. São Paulo: Edusp, 2017.

MESCHONNIC, Henri. “Para sair do pós-moderno”. In: MARTINS, M. S. (org.) Henri Meschonnic: Ritmo, Historicidade e a Proposta de uma Teoria Crítica da Linguagem. Campinas: Mercado de Letras, 2022.

MESCHONNIC, Henri. Linguagem, história uma mesma teoria (excertos). In: MARTINS, M. S. (org.) Henri Meschonnic: Ritmo, Historicidade e a Proposta de uma Teoria Crítica da Linguagem. Campinas: Mercado de Letras, 2022a.

PERLOFF, Marjorie. “‘The space of a door. Beckett and the poetry of absence”. In: The Poetics of Indeterminacy. Rimbaud to Cage. Evanston: Northwestern University Press, 1999.

RABINOVITZ, Rubin. “‘Molloy' and the archetypal traveller”. Journal of Beckett Studies. Endimburgo, n. 5. pp. 25-44, 1979.

SHAKESPEARE, William. Rei Lear. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

Published

2023-01-15

Funding data

How to Cite

Goldfeder, A. (2023). Countless rhythms: encounters between Henri Meschonnic and Samuel Beckett. Revista Criação & Crítica, 37, 68-94. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i37p68-94