Mia Couto: an engaged aesthetic

Authors

  • Everton Fernando Micheletti Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p77-90

Keywords:

Mia Couto; aesthetics; ethics; Mozambican literature; engagement

Abstract

The Mozambican writer Mia Couto is recognized either for his formal and thematic creativity. On the first aspect, his work with the language stands out, with neologisms and syntactic inversions, the approximation between prose and poetry, the African oral traditions as a basis for writing. In regard to the themes, the issues that affect Mozambique are addressed, such as colonialism, the post-independence war, the drought and hunger, the oppression suffered by women and elderly people. In this set, thus, there is a literature focused on the ex-colonial nation, characterized by the project of the period of struggle for independence, in which Couto actively participated, and the reality that followed with its non-concretization. So the writer leaves the direct political activity, but deals with the power relationships in his works. Given this, the issues that emerge and are examined here focus on the Couto’s engagement, his critical position, the relation between ethics and aesthetics in his texts, in order to demonstrate, going against the absolute divisions between these two aspects, that it is possible to consider his aesthetics as engaged.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Everton Fernando Micheletti, Universidade de São Paulo (USP)

    Doutor em Letras pelo Programa de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa do Departamente de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP.

References

BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. São Paulo: Martins Fontes, 1990a.

BLOCH, Ernst. O Princípio Esperança. Vol. I. Rio de Janeiro: Ed. UERJ/Contraponto, 2005.

BOSI, Alfredo. Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. In: Remate de Males. Campinas: UNICAMP, 1999, p. 81-90.

CAVACAS, Fernanda. Mia Couto: Brincriação Vocabular. Lisboa: Mar Além, 1999.

CHIZIANE, Paulina. Eu, Mulher: por uma nova visão do mundo. Belo Horizonte: Nandyala, 2013.

COUTO, Mia. Vagas e lumes. 2.ed. Lisboa: Caminho, 2015a.

__________. Mulheres de cinzas. As areias do imperador: uma trilogia moçambicana, livro 1. São Paulo: Companhia das Letras, 2015b.

__________. Raiz de orvalho e outros poemas. 5.ed. Lisboa: Caminho, 2014.

__________. Vozes anoitecidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2013a.

__________. Cada homem é uma raça. São Paulo: Companhia das Letras, 2013b.

__________. Estórias abensonhadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2012a.

__________. A confissão da leoa. São Paulo: Companhia das Letras, 2012b.

__________. Tradutor de chuvas. Lisboa: Caminho, 2011a.

__________. E se Obama fosse africano? e outras interinvenções. Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2011b.

__________. Antes de nascer o mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

__________. A varanda do frangipani. São Paulo: Companhia das Letras, 2008a.

__________. Cronicando. 2.ed. Maputo: Ndjira, 2008b.

__________. Terra sonâmbula. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

__________. O outro pé da sereia. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

ELIADE, Mircea. Tratado de História das Religiões. 4.ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Velho e Velhice nas Literaturas Africanas de Língua Portuguesa Contemporâneas. In: BARBOSA, Maria José Somerlate (org.). Passo e compasso: nos ritmos do envelhecer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003, p. 63-82.

FRYE, Northrop. Anatomia da Crítica. São Paulo: É Realizações, 2014.

GARUBA, Harry. Explorações no realismo animista: notas sobre a leitura e a escrita da literatura, cultura e sociedade africana. Nonada Letras em Revista. A.15. N.19. Porto Alegre, 2012, p. 235-256.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 4.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

JAUSS, Hans R. O Prazer Estético e as Experiências Fundamentais da Poiesis, Aisthesis e Katharsis. In: LIMA, Luiz C. (org.). A Literatura e o Leitor: Textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, p. 63-82.

KABWASA, Nsang O'Khan. El eterno retorno. In: Correo de la UNESCO, ano XXXV, out./1982, p. 14-15.

LEITE, Ana Mafalda. Oralidades & escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2012.

LOTMAN, Iuri. A Estrutura do Texto Artístico. Lisboa: Estampa, 1978.

RICOEUR, Paul. A metáfora viva. 2.ed. São Paulo: Loyola, 2005.

SARTRE, Jean P. Que é a literatura? 3.ed. São Paulo: Ática, 2004.

Published

2018-11-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Micheletti, E. F. (2018). Mia Couto: an engaged aesthetic. Revista Criação & Crítica, 21, 77-90. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p77-90