Melos and Logos: Caetano Veloso and the criticism of the public domain in the poetry attributed to Gregório de Matos

Authors

  • Leonardo Davino de Oliveira Universidade Estadual do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p244-258

Keywords:

Gregório de Matos, Caetano Veloso, Barroque, Tropicália, Public square, Vocoperformance

Abstract

Bahians and poets, the baroque Gregório de Matos and the tropicalist Caetano Veloso are connected in the use of the same “tropical and demystifying language” (ÁVILA,
1994) of the streets, of the transit between written and sung words. However, the affects and the ethical and aesthetic effects are quite diverse. When singing “Triste Bahia”, Caetano
recovers all the technical-persuasive procedures of poetry at the time of Gregório, however, to reverse the colonial ethos, exposing his decadence and impertinence. Singing Gregório the way Caetano sings, inserting verses in the public domain, restores the discussion around the authorship of the poetry attributed to the poet of colony Brazil. To the “ostensible ornamentality of Baroque rhetoric” (OLIVEIRA, 2003), Caetano proposes a new look at the permanence of
the “old state” in Brazil in the 1970s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. A música suprema. Música e política. Tradução de Pedro Rodrigues Naccarato. Disponível em:

<https://tradutoresproletarios.wordpress.com/2020/09/14/giorgio-agamben-a-musica-suprema-musica-e-politica/>

ANDRADE, Mário de. Música de feitiçaria no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia, 2006.

ÁVILA, Affonso. O lúdico e as projeções do mundo barroco. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1994.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BRESSANE, Júlio. Sermões - a história de Antônio Vieira. (Filme). 1989.

CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 1978.

DUNN, Christopher. Brutalidade jardim: a Tropicália e o surgimento da contracultura brasileira. Tradução de Cristina Yamagami. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

HANSEN, João Adolfo. A sátira e o engenho: Gregório de Matos e a Bahia do século XVII. São Paulo: Companhia das Letras: Secretaria de Estado da Cultura, 1989.

JULIÃO, Rafael. Triste Bahia: Caetano Veloso e o caso Gregório De Matos. In. Revista Terceira Margem, v. 21, n. 36, UFRJ, 2017. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/17831/10820>

OLIVEIRA, Ana Lúcia Machado de. Breves anotações sobre a musa praguejadora da “Época Gregório de Matos”. In: ROCHA, Fátima Cristina Dias. Literatura brasileira em foco. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2003.

PESSOA, Fernando. Livro do desassossego. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

PERLOFF, 2013

ROSSET, Clément. Alegria a força maior. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

TINHORÃO, José Ramos. História social da música brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

VIEIRA, Antonio. Sermão da Sexagésima. In: Sermões I; edição crítica. Direção científica de Arnaldo do Espírito Santo. Lisboa: Centro de Estudos de Filosofia / Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2008. p. 21-62.

WISNIK, José Miguel. A gaia ciência: literatura e Música Popular no Brasil. In: Sem receita. São Paulo: Publifolha, 2004.

WISNIK, José Miguel. Poemas escolhidos de Gregório de Matos. 8. ed. São Paulo: Cultrix, 2010.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura” medieval. Tradução de Amálio Pinheiro; Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Sonia Queiroz. Cotia,SP: Ateliê Editorial, 2005.

Published

2021-12-30

How to Cite

Oliveira, L. D. de. (2021). Melos and Logos: Caetano Veloso and the criticism of the public domain in the poetry attributed to Gregório de Matos. Revista Criação & Crítica, 31(31), 244-258. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p244-258