Ensino de Botânica

conhecimento e encantamento na educação científica

Authors

  • Suzana Ursi Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências
  • Percia Paiva Barbosa Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências
  • Paulo Takeo Sano Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências
  • Flávio Augusto de Souza Berchez Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002

Keywords:

Botany teaching, Contextualization, Teacher education, Biodiversity education, Trail of global climate changes

Abstract

The teaching of Botany is inserted in the broader context of Biological Education. However, it presents some peculiarities that justify a careful and specific analysis of its issues. We reflect on the objectives, challenges and possibilities of focusing on this central theme in Basic Education. We discuss the importance of contextualization to promote quality teaching in Botany, especially when allied with the use of a variety of dynamic didactic strategies conducive to student interest and proaction. Finally, we emphasize the relevance of bringing together University and School, reporting some experiences related to this perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Suzana Ursi, Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

    é docente do Departamento de Botânica do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo. Coordena o BotEd – Grupo de Pesquisa Botânica na Educação.

  • Percia Paiva Barbosa, Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

    a é doutoranda do Departamento de Botânica do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo. Participa do BotEd – Grupo de Pesquisa Botânica na Educação.

  • Paulo Takeo Sano, Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

    é docente do Departamento de Botânica do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo. Coordena o grupo de Ensino em Biodiversidade (Laboratório de Taxonomia Vegetal).

  • Flávio Augusto de Souza Berchez, Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

    é docente do Departamento de Botânica do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo. Coordena o Projeto Ecossistemas Costeiros (Laboratório de Algas Marinhas).

Published

2018-12-12

Issue

Section

Ensino de ciências

How to Cite

Ursi, S., Barbosa, P. P., Sano, P. T., & Berchez, F. A. de S. (2018). Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados, 32(94), 7-24. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002