Materiais curriculares e professores que ensinam Matemática

Authors

  • Jonei Cerqueira Barbosa Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação
  • Andréia Maria Pereira de Oliveira Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0011

Keywords:

Teachers, Materials, Curriculum, Teacher education

Abstract

This study focuses on the differences between the messages of curricular materials for teachers of Mathematics and the messages of pedagogical practices that they use. For this, we use secondary data from the observation of two pedagogical practices, in which a current teacher and a future teacher use these materials. Interview data were also brought into consideration. The analysis suggests that curricular materials for teachers that illustrate only one message of pedagogical practice don’t show the conflicts with other messages. Therefore, curricular material for teachers should communicate different messages in order to give visibility to the scope of contextual realizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jonei Cerqueira Barbosa, Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação

    é professor associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA. Líder do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA).

  • Andréia Maria Pereira de Oliveira, Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação

    é professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS e no Programa de PósGraduação em Educação da UFBA. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA).

Published

2018-12-13

Issue

Section

Ensino de ciências

How to Cite

Barbosa, J. C., & Oliveira, A. M. P. de. (2018). Materiais curriculares e professores que ensinam Matemática. Estudos Avançados, 32(94), 137-152. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0011