La flor, by Mariano Llinás: Cinema re-encounters literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2023.37107.009

Keywords:

Cinema and literature, Film interpretation, Hermeneutics, Extradiegetic narrator

Abstract

The aim of this article is to study the relationship between cinema and literature in the film La flor (2018), by Argentine filmmaker Mariano Llinás. The method used is hermeneutics, by which we sought to investigate the interpretative perspectives emerging from the film and how they relate to the literary and cinematographic resources employed by the filmmaker, mainly through the exercise of style and the use of an extradiegetic narrator, responsible for the literary inflection of the film. Our findings show that, although the relationship between cinema and literature has been present in the history of cinema since the beginning, it gains a new contour in this film.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGEL, H. Estética do cinema. São Paulo: Cultrix, 1982.

ALMEIDA, R. de. Cinema e Educação: fundamentos e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.33, 2017.

ALMEIDA, R. de. O imaginário trágico de Machado de Assis: elementos para uma pedagogia da escolha. 2.ed. São Paulo: Feusp, 2020.

AUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. Campinas: Papirus, 2003.

BADIOU, A. El cine como experimentación filosófica. In: YOEL, G. (Org.) Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires: Manantial, 2004.

BORDWELL, D. La narración en el cine de ficción. Barcelona; Buenos Aires; Cidade do México: Paidós, 1996.

CAMPBELL, J. As máscaras de Deus: mitologia primitiva. São Paulo: Palas Athena, 2010.

COSTA, F. C. O primeiro cinema - espetáculo, narração, domesticação. Rio de Janeiro: Azougue, 2005.

COUSINS, M. História do Cinema: dos clássicos mudos ao cinema moderno. Trad. Cecília Camargo Bartalotti. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3.ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

ECO, U. Pós-Escrito ao Nome da Rosa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

FAVARETTO, C. F. Arte xontemporânea e Educação. Revista Iberoamericana de Educación, n.53, p.225-35, 2010.

MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus Editora, 1997.

MERLEAU-PONTY, M. O cinema e a nova psicologia. In: XAVIER, I. (Org.) A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p.101-17.

MIGLIORIN, C. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá́. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.

MORIN, E. O cinema ou o homem imaginário: ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: É Realizações, 2014.

NIETZSCHE, F. Genealogia da moral. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.

NIETZSCHE, F. Ecce Homo. Trad. de Paulo César de Souza. São Paulo: Cia. das Letras, 2008.

RICOEUR, P. Interpretação e ideologias. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2008.

SADOUL, G. História do Cinema Mundial. Lisboa: Livros Horizonte, 1983.

XAVIER, I. O olhar e a cena. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: opacidade e transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

XAVIER, I. Um cinema que “educa” é um cinema que (nos) faz pensar. Entrevista. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v.33, n.1, p.13-20, 2008.

ZAMBRA, A. Bonsai. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

DENTRO da Casa. Direção: François Ozon. Produção: Mandarin, Mars, France 2 Cinéma. França, 2012, 105 min.

DIA no campo, Um. Direção: Jean Renoir. Produção: Panthéon. França, 1946, 40 min.

EVOLUÇÃO de uma família filipina. Direção: Lav Diaz. Produção: Sine Olivia, Paul Tañedo, Ebolusyon. Filipinas, 2004, 540 min.

FLOR, La. Direção: Mariano Llinás. Produção: El Pampero Cine. Argentina, 2018, 808 min.

GEMMA Bovery - A vida imita a arte. Direção: Anne Fontaine. Produção: Albertine Productions, Ciné@, Gaumont. França / Reino Unido, 2014, 99 min.

HOMEM que matou Dom Quixto, O. Direção: Terry Gilliam. Produção: Alacran Pictures, Tornasol Films, Entre Chien et Loup. Espanha / Bélgica / França / Reino Unido / Portugal, 2018, 132 min.

PATERSON. Direção: Jim Jarmusch. Produção: K5 International, Amazon Studios, Inkjet Productions, 2016, 118 min.

TANGO de Satã, O. Direção: Béla Tarr. Produção: Mozgókép Innovációs Társulás és Alapítvány, Von Vietinghoff Filmproduktion, Veja Film. Hungria / Alemanha / Suiça, 1994, 439 min.

VIDAS Duplas. Direção: Olivier Assayas. Produção: CG Cinéma, Vortex Sutra, Arte France Cinéma. França, 2018, 108 min.

Published

2023-12-05

How to Cite

Almeida, R. de. (2023). La flor, by Mariano Llinás: Cinema re-encounters literature. Estudos Avançados, 37(107), 143-162. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2023.37107.009