Pronatec and the labor market: an analysis for the courses offered at IFRS campus Rio Grande

Authors

  • José Felipe Duarte da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
  • Gibran da Silva Teixeira Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Vinícius Halmenschlager Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Rafael Mesquita Pereira Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Régis Augusto Ely Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

DOI:

https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea149391

Keywords:

public policies, professional qualification, Pronatec, DID

Abstract

This article aims to evaluate the effectiveness of Pronatec on the reintegration salary, time of employment and employability of workers who participated in the program courses at IFRS, campus Rio Grande, in 2013 and 2014. For that, the method of differences in differences was applied with the data identified from the Relação Anual de Informações Sociais – RAIS for the period from 2011 to 2018. The results indicate that the Pronatec courses offered by IFRS - campus Rio Grande, in the mentioned period, did not generate effects on the dimensions evaluated, thus indicating the lack of effectiveness of the program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, K. & Farber, H. (1987). Job duration, seniority, and earnings. The American Economic Review, Nashville, v. 77, p. 278.

Angrist, J. D. & Pischke, J. (2008). Mostly Harmless Econometrics: an Empiricist’s Companion. Princeton: Princeton University Press.

Ashenfelter, O. & Card, D. (1985). Using the longitudinal structure of earnings to estimate the effect of training programs. Review of Economics and Statistics, Cambridge, v.67 , p. 648-660.

Barbosa Filho, F. H., Porto, R. & Liberato, D. (2016). Pronatec Bolsa-Formação: Uma Avaliação Inicial sobre Reinserção no Mercado de Trabalho Formal. In: XLIII Encontro Nacional de Economia da ANPEC. Florianópolis: ANPEC.

Barros, R. P., Cossio, M. B. & Teles, J. L. (2001). A eficácia das políticas de trabalho e renda no combate à pobreza. In: Velloso, J. P. R. (org.) Soluções para a Questão do Emprego - Fórum Nacional. São Paulo: José Olympio.

Betcherman, G., Olivas, K. & Dar, A. (2004). Impacts of Active Labor Market Programs: New Evidence from Evaluations with Particular Attention to Developing and Transition Countries. Washington, DC: World Bank. (Social Protection Discussion Paper Series n. 0402).

Brasil (2011). Lei n. 12.513, de 26 de outubro de 2011. Institui o Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego (Pronatec); e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-

/2011/lei/l12513.htm. Acesso em 24 abr. 2017.

Brown, C., Hamilton, J. T. & Medoff, J. (1990). Employers Large and Small. Cambridge: Harvard University Press.

Camargo, J. M. (2004). Política Social No Brasil: prioridades erradas, incentivos perversos. São Paulo em Perspectiva, São Paulo , v. 18, p. 68-77.

Cassiolato, M. M. & Garcia, R. C. (2014). Pronatec: múltiplos arranjos e ações para ampliar o acesso à educação profissional. Brasília: IPEA. (Texto de Discussão do IPEA n. 1919).

Casson, R. J. (2015). Análise Custo/Benefício do Programa Pronatec do Governo Federal. 2015. Dissertação (Mestrado em Economia) – Insper, São Paulo.

Cerulli, G. (2015). Econometrics evaluation of socio-economics programs. In: Baltagi, B. H.; Hong, Y.; Koop, G.; Krämer,W.; Mátyás L. (orgs.) Advanced Studies in Theorical and Applied Econometrics. Berlin: Springer. v. 49.

Corseuil, C. H., Foguel, M. & Tomelin, L. F. (2018). Uma avaliação de impacto de um programa de qualificação profissional na empresa sobre a inserção dos jovens no mercado de trabalho formal. Brasília: IPEA. (Texto de Discussão do IPEA n. 2347).

Cunha, R. & Rückert, A. (2017). Polo Naval Offshore de Rio Grande: estratégias políticas e a formação de um complexo da produção naval. Geosul, Florianópolis, v. 10, p. 239-260.

Domingues, M., Carvalho, D. & Menezes, G. (2008). Polo Naval do Rio Grande: Primeiros insights sobre a formação de um cluster portuário marítimo. In: IV Seminário Internacional sobre Desenvolvimento Regional. Rio de Janeiro: UNISC.

Fernandes, R., Menezes-Filho, N. A. & Zylberstajn, H. (2000). Avaliando o PLANFOR: O programa do Sindicato dos Metalúrgicos de São Paulo. São Paulo: IPE/USP. (Texto para Discussão IPE/USP).

Firpo, S., Fogel, M. & Jales, H. (2014). Evaluating the impact of stratified randomized experiments with an application to a Brazilian public training program. In: World Congress of the Econometric Society. Montreal: Econometric Society.

Fogel, M. (2012). Avaliação econômica de projetos sociais. São Paulo: Fundação Itaú Social.

Friedlander, D., Greenberg, D. H. & Robins, P. (1997). Evaluating government training programs for the economically disadvantaged. Journal of Economic Literature, Nashville, v. 35, p. 1809-1855.

Greenberg, D. H. (2003). A meta-analysis of government-sponsored training programs. Industrial and Labor Relations Review, Ithaca, v. 57, p. 31-53.

Heckman, J., Lalonde, R. & Smith, J. (1999). The economics and econometrics of active labor market programs. Handbook of Labor Economics, Amsterdam, v. 3, p. 1865-2097.

Ibarrarán, P. & Shady, D. R. (2009). Evaluating the impact of job training programmes in Latin America: evidence from IDB funded operations. Journal of Development Effectiveness, Delhi, v. 1, p. 195-216.

Kluve, J. (2006). The Effectiveness of European Active Labour Market Policy. Bonn: IZA. (Discussion Paper Series n. 2018).

Lechner, M. & Melly, B. (2007). Earnings Effects of Training Programs. Bonn: IZA. (Discussion Paper n. 2926).

Lima, A. F. R., Ribeiro, F. G. & Teixeira, G. S. (2020). Job qualification programs for young apprentices: an analysis in the Brazilian Midwest. Education + Training, Bingley, v. 62, p. 677-692.

Lima, S. B., Teixeira, G. S., Abdallah, P. R. & Halmenschlager, V. (2018). Efeito da política de mobilização do setor naval no Rio Grande do Sul: uma análise sobre a arrecadação municipal. RACE, New York, v. 17, p. 449-474.

Lopo, R.M. (2015). Do macro-discurso de pujança ao choque cultura: alguns dos impactos do Polo Naval na cidade de Rio Grande. In: Machado, C. R. S.; Santos, C. F. ; Mascarello, M. A. (orgs.) Conflitos Ambientais e Urbanos: casos do extremo sul do Brasil. Porto Alegre: Evangraf.

Martin, J. & Grubb, D. (2001). What works and for whom: a review of OECD countries’ experiences with active labour market policies. Swedish Economic Policy Review, Lund, v. 8, p. 9-56.

Ministério da Educação - MEC (2020). Governo Federal. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br.

Oliveira, G. R., Oliveira, F. R., Terra, R. & Zoghbi, A. C. (2019). Efeitos do programa de qualificação profissional Bolsa Futuro na empregabilidade e salário dos trabalhadores. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 49, p. 69-98.

Silva, D. M. (2015). Desvelando o Pronatec: Uma Avaliação Política do Programa. 2015. Dissertação (Mestrado emEducação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

Silva, P. V. (2016). O PRONATEC-FIC no Rio Grande do Sul: quem é o seu participante? 2016. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Teixeira, G. & Balbinotto Neto, G. (2016). Seguro-desemprego brasileiro e salário de reinserção: análise empírica comregressão com descontinuidade e propensity score matching. Nova Economia, Belo Horizonte, v. 26, p. 943-980.

Teixeira, G. S., Balbinotto Neto, G. & Leivas, P. H. S. (2020). Evidence on rule manipulation and moral hazard in the Brazilian unemployment insurance program. International Journal of Social Science Studies, Beaverton, v. 8, p. 67-78.

Teixeira, G. S., Ribeiro, F. G., Abdallah, P. R. & Gonçalves, R. R. (2016). Indústria da construção naval e economia regional: uma análise via diferenças em diferenças para os municípios inseridos no Corede Sul. Ensaios FEE, Porto Alegre, v. 37, p. 459-488.

Wambugu, A. (2003). Essays on Earnings and Human Capital in Kenya. 2003. Thesis (Doctoral Degree in Economics) - School of Business, Economics and Law, Göteborg University, Sweden.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Papers

How to Cite

Pronatec and the labor market: an analysis for the courses offered at IFRS campus Rio Grande. (2021). Economia Aplicada, 25(2), 191-216. https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea149391