Brazilian immigration policy and mobility to Paraguay: the japanese, their associations and educational institutions

Authors

  • Markley Florentino de Carvalho Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação.
  • Arnaldo Pinto Junior Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação.

DOI:

https://doi.org/10.11606/ej.vi43.185935

Keywords:

Immigration, Spatial mobility, Japanese associations, History of Education, Educational institutions

Abstract

This article deals with the legislation related to Brazilian immigration policy in the early 1930´s, as well as its implications on the Japanese mobility towards Paraguay after this time. As we search the associations created by these people in the region of Alto Paraná, of Paraguarí and in the department of Amambay, we approached topics which include the immigrants cultural practices and their descendants, mainly as of developed experiences on the Japanese Paraguayans educational institutions. Considering the theoretical-methodological references of cultural history, this study mostly deals with the contributions of Certeau (1982; 1995; 2003), Chartier (2001; 2002) and Thompson (1981; 2001). Among the results obtained, stand out the Japaneses associations representativeness and the immigrant people political-cultural relations, present in their trajectory in Paraguayan society.

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Author Biographies

  • Markley Florentino de Carvalho, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação.

    Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brasil. Email: markleyflorenti@gmail.com

  • Arnaldo Pinto Junior, Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação.

    Professor no Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brasil. Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil. Email: apjbrasil@hotmail.com

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Published

2020-12-22

Issue

Section

Papers

How to Cite

Brazilian immigration policy and mobility to Paraguay: the japanese, their associations and educational institutions. (2020). Estudos Japoneses, 43, 13-31. https://doi.org/10.11606/ej.vi43.185935