From the ancient tradition to the contemporaneity: meanings of the niponic tea ceremony in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/ej.vi43.186115Keywords:
Consumption Rituals, Tea Ceremony, Transcultural Consumption, Meanings of Consumption, Japanese cultureAbstract
Understanding the meanings of the Japanese Tea Ceremony in the 21st Century is important for consumer studies. By identifying meanings of this ritual since ancient tradition, it is possible to understand how cultural and consumption influences of Japanese ethnic groups that immigrated to Brazil. Qualitative research was carried out with interviews and participant observation in Tea Ceremonies. The results pointed out that the Tea Ceremony is a ritual of exchange and that its meanings remain faithful to the Japanese tradition, tied to harmony, respect, purity and tranquility; awakening even the interest of Japanese citizens who reside in Japan, seeking in Brazil a way to revive the practices of Japanese traditions in the millennial period.
Downloads
References
A FESTA. História da Oktoberfest. Oktoberfest Blumenau. Disponível em: https://oktoberfestblumenau.com.br/a-festa/. Acesso em: 13 nov. 2019.
ANDERSON, J. L. Japanese tea ritual: Religion in practice. Man, 1987. p. 475-498.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: edições, v. 70, p. 225, 1977.
BLEILER, E. F. Introdução. In OKAKURA, O. (Eds.), O livro do chá. São Paulo: Pensamento, 1963, p. 9-26.
BOIKO, L. Breve história do chá no Japão. Disponível em: https://namakajiri.net/letras/2011/historia_cha_japao.pdf. Acesso em: 10 nov. 2019.
CASOTTI, L. M.; SUAREZ, M. C. Dez anos de Consumer Culture Theory: delimitações e aberturas. Revista de Administração de Empresas, v. 56, n. 3, p. 353-359, 2016.
CUPOLILLO, M. B. N.; CASOTTI, L. M.; CAMPOS, R. D. Estudos de consumo: um convite para a riqueza e para a simplicidade da pesquisa de rituais brasileiros. Revista ADM. MADE, v. 17, n. 3, p. 27-46, 2014.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. In: O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2006.
DENZIN, N. K. The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Routledge, 2017.
DOUGLAS, M.; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.
FREIRE, A. B. A arte japonesa e a Ikebana na produção de Toshiro Kawase. 2014. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
GOLDSTEIN-GIDONI, Ofra. The production and consumption of ‘Japanese culture’ in the global cultural market. Journal of consumer culture, v. 5, n. 2, p. 155-179, 2005.
GREINER, C. Leituras do Corpo no Japão e suas diásporas cognitivas. 2015. Tese de Doutorado. São Paulo: PUC.
HIROSE, C. A experiência do corpo na cerimônia do chá-subsídios para pensar a educação. 2010. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
HOFSTEDE, G. Cultures and Organizations: Software of the Mind. McGraw-Hill, New York, NY, 1997.
IKARI, L. T. Lazer do imigrante japonês no Brasil. Estudos japoneses, n. 25, p. 71-80, 2005.
JHUN, S. S. Y. A Cerimônia do Chá como elemento de convivialidade na população nipo-brasileira. 2012.Dissertação de Mestrado. Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.
LEVY, S. J. Symbols for sale. Harvard Business Review, p. 203-212, 1959.
LIMA, G. Início da Oktoberfest tem aumento de público de 74% neste ano. NSC Total Capa Caderno Entretenimento, 2019. Disponível em: https://www.nsctotal.com.br/noticias/inicio-da-oktoberfest-tem-aumento-de-publico-de-47-neste-ano. Acesso em: 13 nov. 2019.
LUNA, D.; GUPTA, S. An integrative framework for cross-cultural consumer behavior. International marketing review, v. 18, n. 1, p. 45-69, 2001.
MCCRACKEN, G. Culture and consumption: A theoretical account of the structure and movement of the cultural meaning of consumer goods. Journal of consumer research, v. 13, n. 1, p. 71-84, 1986.
MCCRACKEN, G. Cultura & consumo. Mauad Editora Ltda, 2003.
MCCRACKEN, G. Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural dos bens de consumo. Revista de Administração de Empresas, v. 47, n. 1, p. 99-115, 2007.
NIQUE, W.; LADEIRA, W. Pesquisa de marketing: uma orientação para o mercado brasileiro. São Paulo: Atlas, 2014.
OLIVEIRA, N. O Japão dentro do Brasil. Disponível em: http://www.turismo.gov.br/%-C3%BAltimas-not%C3%ADcias/7896-o-jap%C3%A3o-dentro-do-brasil.html. Acesso em: 26 nov. 2019.
PATTON, M. Q. Enhancing the quality and credibility of qualitative analysis. Health services research, v. 34, n. 5 Pt 2, p. 1189, 1999.
PORTAL BEM PARANÁ. Paraná se prepara para os 110 anos da imigração japonesa. Disponível em: https://www.bemparana.com.br/noticia/parana-se-prepara-para-os-110-anos-da-imigracao-japonesa#.Xd0srVdKjIV. Acesso em: 26 nov. 2019.
RAFACHO, A. M. O jardim do chá um caminho para a iluminação. Estudos Japoneses, v. 27, p. 51-60, 2007.
ROCHA, C. M. A Cerimônia do Chá no Japão e sua reapropiação no Brasil: uma metáfora da identidade cultural do japonês. 1996. Dissertação de Mestrado. São Paulo: USP.
ROCHA, C. M. A Cerimônia do Chá como fator de identidade cultural para imigrantes japoneses e seus descendentes no Brasil. Estudos Japoneses, n. 18, p. 39-48, 1998.
ROCHA, C. M. Identity and tea ceremony in Brazil. Japanese Studies, v. 19, n. 3, p. 287-295, 1999.
ROOK, D. W.; LEVY, S. J. Psychosocial themes in consumer grooming rituals. Brands, Consumers, Symbols and Research: Sidney J Levy on Marketing, v. 375, p. 21-43, 1983.
ROOK, D. W. The ritual dimension of consumer behavior. Journal of consumer research, v. 12, n. 3, p. 251-264, 1985.
ROOK, D. W. Dimensão ritual do comportamento de consumo. Revista de Administração de Empresas, v. 47, n. 1, p. 81-98, 2007.
SCHWARTZ, S. H.; SAGIE, G. Value consensus and importance: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, v. 31, n. 4, p. 465-497, 2000.
SOLOMON, M. R. O Comportamento do consumidor - comprando, possuindo e sendo. Bookman Editora, 2011.
TURNER, V. W. (1974). O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Vozes.
VAN GENNEP, A. Os ritos de passagem. Petrópolis: Vozes, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.