Infants in Early Childhood Education: different trajectories in space

Authors

  • Virgínia Souza Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Rafaela Ferreira Marques Marques Universidade Federal de São Carlos
  • Vanessa Ferraz Almeida Neves Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349255022por

Keywords:

Babies, Early childhood education, Space, Cultural-historical psychology, Ethnography in education

Abstract

This paper analyzes how two babies, ages ten to twelve months, explored the space in an infants’ classroom during their entry process in an Early Childhood Education Center in Belo Horizonte, Brazil. While in the field, during the 2017 school year, the following research instruments were used: participant observation, video recordings and fieldnotes. Ethnography in education, in dialogue with cultural-historical psychology and Henri Lefebvre’s production of space theory, enabled us to perceive the baby in a space that is both product and production of such a person. The babies experienced and explored the classroom space during their entry process in the daycare center in different ways: (i) by watching, (ii) walking, (iii) crawling, (iv) touching, (v) fighting for toys, (vi) crying, (vii) learning how to care, (viii) sleeping, (ix) interacting with their peers and other people around them. The babies’ exploration trajectories in this classroom were constituted by the dialectic unity [perception/action], as babies [perceive/act] on the space, the objects, and the people seeking to familiarize themselves with this new space. There was, then, an active search, by the babies, for a recognition of the space and people, so that, perhaps, they could feel belonging to this social environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Glória da Anunciação. A produção do espaço a partir da tríade lefebvriana concebido/percebido/ vivido. Geousp – Espaço e Tempo, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 551-563, dez. 2019.

ALVES, Iury Lara. Bebês, por entre vivências, afordâncias e territorialidades infantis: de como o berçário se transforma em lugar. 2013. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2013.

AMORIM, Marcelo Otávio. As unidades municipais de educação infantil de Belo Horizonte: investigações sobre um padrão arquitetônico. 2010. 161 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

ARAUJO, Djanira Alves Biserra. Os espaços lúdicos como elementos formadores em uma creche do município de Santo André. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2016.

BARBOSA, Maria Carmem. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BERGSON, Henri. Essai sur les donnés immédiates de la conscience. Paris: PUF, 2013. (Quadrige).

BRASIL. Lei 12.602/2012. Institui a Semana e o Dia Nacional da Educação Infantil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/L12602.htm Acesso em: 26 jul. 2021.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/L12602.htm

BROOKER, Liz. Making this my space: infants’ and toddlers’ use of resources to make a day care setting their own. In: HARRISON, Linda J.; SUMSION, Jennifer (ed.). Lived spaces of infant-toddler education and Care: exploring diverse perspectives on theory, research and practice. Springer New York: Springer, 2014. p. 29-42.

CASTANHEIRA, Maria Lucia et al. Interactional ethnography: An approach to studying the social construction of literate practices. Linguistics and education, Santa Barbara, v. 11, n. 4, p. 353-400, 2000.

COCITO, Renata Pavesi. Do espaço ao lugar: contribuições para a qualificação dos espaços para bebês e crianças pequenas. 2017. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2017.

CORSARO, Willian A. Friendship and peer culture in the early years. Norwood: Ablex, 1985.

CORTEZZI, Luíza de Paula. As vivências no currículo do berçário: as possibilidades de autonomia e proteção entre bolinhas e almofadas. 2020. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

GOBATTO, Carolina. “Os bebês estão por todos os espaços!”: um estudo sobre a educação de bebês nos diferentes contextos da vida coletiva da escola infantil. 2011. 222 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

GREEN, Judith; DIXON, N. Carol; ZAHARLICK, Amy. A etnografia como lógica de investigação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 42, p. 13-72, dez. 2005.

HARRISON, Linda J.; SUMSION, Jennifer. Preface. In: HARRISON, Linda J.; SUMSION, Jennifer (ed.). Lived spaces of infant-toddler education and care: exploring diverse perspectives on theory, research and practice. Springer New York: Springer, 2014. p. 5-6.

LANSKY, Samy; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de; GOMES, Ana Maria Rabelo. Cartografia das infâncias em região de fronteira em Belo Horizonte. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 128, p. 717-740, 2014.

LEFEBVRE, Henri. A produção do espaço. Tradução de Doralice Barros Pereira e Sérgio Martins (do original: La production de l’espace. 4. ed. Paris: Anthropos, 2000). Disponível em: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_arq_interface/1a_aula/A_producao_do_espaco.pdf Acesso em: 26 jul. 2021.

» http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_arq_interface/1a_aula/A_producao_do_espaco.pdf

MARTINS, Rita de Cássia. A organização do espaço da educação infantil: o que contam as crianças?. 2010. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

MÁXIMO, Luciana Perpetuo. Ações dos bebês em diferentes formas de organização do espaço e dos materiais em um ambiente de creche. 2018. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2018.

NEVES, Vanessa F. A. MÜLLER, Fernanda. Ética no encontro com bebês e seus/suas cuidadores/as. In: ANPEd. Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Eeducação. Ética e pesquisa em educação: subsídios. v. 2. Rio de Janeiro: ANPEd: Comissão de Ética em Pesquisa da ANPEd, 2021. p. 94-101.

NEVES, Vanessa F. A. et al. Dancing with the pacifiers: infant’s perizhivanyain a Brazilian early childhood education centre. Early Child Development and Care, London, jun. 2018. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1482891

» https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1482891

OLIVEIRA, Yoko Tachikawa de. Trajetórias e caminhos: uma cartografia dos bebês. 2016. 151 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.

RUTANEN, Niina. Lived spaces in a toddler group: application of lefebvre’s spatial triad. In: HARRISON, Linda J.; SUMSION, Jennifer (ed.). Lived spaces of infant-toddler education and care: exploring diverse perspectives on theory, research and Practice. New York: Springer, 2014. p. 17-28.

ROCHA, Eloisa Acires C. “Diretrizes educacionais pedagógicas”. In: FLORIANÓPOLIS. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria Municipal de Educação. Diretrizes educacionais pedagógicas para a educação infantil. v. 1. Florianópolis: Prelo, 2010. p. 11-20.

SCHMID, Christian. Henri Lefebvre’s theory of the production of space: towards a three-dimensional dialectic. In: GOONEWARDENA, Kanishka et al. Space, difference, everyday life: reading Henri Lefebvre. New York: Routledge, 2008. p. 27-45.

SILVA, Maurício Roberto da. Exercícios de ser criança: o corpo em movimento na educação infantil. In: ARROYO, Miguel; SILVA, Maurício Roberto da (org.). Corpo-infância: exercícios de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 215-239.

SILVA, Viviane dos Reis. O que pensam as educadoras e o que nos revelam os bebês sobre a organização dos espaços na educação infantil. 2018. 272 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Sergipe, São Cristóvão, 2018.

SUMSION, Jennifer; HARRISON, Linda J. Introduction: exploring lived spaces of infant-toddler education and care. In: HARRISON, Linda J; SUMSION, Jennifer (ed.). Lived spaces of infant-toddler education and care: exploring diverse perspectives on theory, research and practice. New York: Springer, 2014. p. 1-17.

SUMSION, Jennifer; HARRISON, Linda J. Harrison; STAPLETON, Matthew. Spatial perspectives on babies’ ways of belonging in infant early childhood education and care. Jornal of Pedagogy (Sciendo), Trnava, v. 1, p. 109-131, 2018. https://doi.org/10.2478/jped-2018-0006

» https://doi.org/10.2478/jped-2018-0006

TEBET, Gabriela de Campos; ABRAMOWICZ, Anete. Estudos de bebês: linhas e perspectivas de um campo em construção. Educação e Temática Digital, Campinas, v. 20, n. 4, p. 924-946, out./dez. 2018.

VERSOV, Nikolai; FLEER, Marilyn. Perezhivanie as a theoretical concept for researching young children’s development. Mind, Culture, and Activity, Philadelphia, v. 23, n. 4, p. 325-335, 2016. https://doi.org/10.1080/10749039.2016.1186198

» https://doi.org/10.1080/10749039.2016.1186198

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas, IV. Madrid: Visor, [1932] 1996.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, [1933] 2010.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas, II. Madrid: Visor, [1934] 1993.

WALLON, Henri. Psicologia e educação da infância. Lisboa: Estampa, [1954] 1975.

Published

2023-12-22

How to Cite

Infants in Early Childhood Education: different trajectories in space. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e255022. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349255022por