A youth deprived of school: mourning and dreams in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i2p162-174

Keywords:

adolescents, crises, school, mourning, future

Abstract

In the Brazilian context of school closures due to the Covid-19 pandemic, in the face of multiple forms of social crisis and a project of destruction of the country led by the political authorities, this contribution bears witness to how the young people we met at the moment of transition between high school and university within the framework of a research project experienced this period. The interviews conducted brought to light the important issue of their relationship with school, as an institution, at this existential moment of projection. The research highlights the fact that these young people were able to cross these crises by relying on an internalized form of school, an identificatory trait that made possible the psychic work of mourning, allowing them not to fall into a melancholic state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcella Siniscalchi, Université Paris 8 Vincennes Saint - Denis

    Psicóloga clínica. Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil), Mestranda em Ciências da Educação, Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis, Saint-Denis, França.

  • Ilaria Pirone, Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis

    Psicanalista. Docente de Ciências da Educação, Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis, Saint-Denis, França.

References

Coutinho, L. G., & Pisetta, M. A. A. de M. (2021). Os jovens e seus impasses no laço com a universidade: intervenção clinicopolítica em tempos de pandemia. Estilos Da Clinica, 26(2), 219-232. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i2p219-232.

Douville, O. (2000). Fragments, constructions et destins contemporains... Dans J-J Rassial (dir.), Sortir : l’opération adolescente. Toulouse: Éditions Érès, 2000.

Douville, O. (2016). De l’adolescence errante : variations sur les non-lieux de nos modernités. Paris : Éditions des alentours.

Freud, S. (1969). Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar. In Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, vol. XIII. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1914).

Freud, S. (2006). Luto e melancolia. In Edição Standard das Obras Completas de Sigmund Freud, vol.14. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 20131917[1915]).

Freud, S. (2016) Três ensaios sobre a teoria a sexualidade. In Obras Completas de Sigmund Freud, vol. 6. São Paulo: Companhia da Letras. (Trabalho original publicado em 1905).

Lacadée. P. (2011). O despertar e o exílio: ensinamentos psicanalíticos da mais delicada das transições, a adolescência. Contra Capa Livraria, Rio de Janeiro. (Trabalho original publicado em 2006).

Lesourd, S. (2021). La constrution adolescente. Toulouse : Éditions érès. (Trabalho original publicado em 2005).

Manonni, M. (1996). Apresentação do texto de Octave Mannoni. In A. I., Corrêa (Org.), Mais tarde...é agora! Ensaios sobre a adolescência. Salvador: Álgama-Psicanálise.

Michelat, G. (1975). Sur l’utilisation de l’entretien non directif en sociologie. Revue française de sociologie, 16-2, 229-247; doi : 10.2307/3321036. Recuperdado de : https://www.persee.fr/doc/rfsoc_00352969_1975_num_16_2_6864

Pirone, I. (2010). Adolescents en panne d’histoire(s). Le Télémaque, 2010/2 (n° 38), 71-86.

Pirone, I. (2015/4). Adolescents videns. Si l’image ne se raconte pas, comment la lire ? Adolescence, 33(4), 901-910.

Pirone, I. (2017). Fragilisation de la fonction narrative et impasses du sujet. Le Télémaque, 51, 37-46.

Pirone, I. (2018). Sur le chemin de la maison à l’école. Le « décrochage scolaire », une mise à l’épreuve de la clinique du transfert en éducation. Cliopsy, 19, 9-23.

Pirone, I. (2020). L’accompagnement en éducation : une nouvelle façon d’esquiver la rencontre avec l’adolescent ? Carrefours de l’éducation, nº50, 21-36.

Pirone, I. (2021). Le travail d’inclusion en UPE2A : l’exil dans la langue, un point d’appui pour la rencontre avec l’autre. La nouvelle revue - Éducation et société inclusives, n° 91, 65-79.

Pirone, I. (2022a). “Somos la generación de la vagancia”: nuevos desafíos de transmisión en la universidad. INFEIES – RM, 11 (11). Presentación/Comunicaciones - Mayo 2022. Recuperado de : http://www.infeies.com.ar

Pirone, I. (2022b). A função narrativa: uma intuição de Ricoeur que permenace atual. Apresentação no Colóquio Paul Ricoeur e educação: memória, identidade e narração. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=hd0MmQUK0i0

Pirone, I., & Le Clère, F. (2014). La relation éducative affectée : éclairages cliniques et philosophiques sur les pannes de la relation éducative entre adultes et adolescents. Educatio [En ligne], 1-9. Recuperdado de: http://revue-educatio.eu/wp/2014/07/14/la-relation-educative-affectee/

Rassial, J.-J. (1996). Le passage adolescent. Ramonville Saint-Agne : Éditions Erès..

Rassial, J.-J. (2000). L’espace adolescent : du monde clos à l’univers infini. Dans J-J Rassial (dir.), Sortir : l’opération adolescente. Éditions Érès.

Recalcati, M. (2015). Le complexe de Télémaque : reconstruire la fonction du père. Paris : Odile Jacob. (Trabalho original publicado em 2013).

Rosa, M. D., & Carmo-Huerta, V. (2020). O que resta da adolescência: despertar nas fronteiras e nos fronts. Estilos Da Clinica, 25(1), 5-20. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i1p5-20

Rosa, M. D., & Domingues, E. (2010). O método na pesquisa psicanalítica de fenômenos sociais e políticos: a utilização da entrevista e da observação. Psicologia & Sociedade, 22 (1), 180-188. doi : https://doi.org/10.1590/S0102-71822010000100021

Siniscalchi, M. (2019). Adolescência e Luto: a escrita de Fanfictions na contemporaneidade. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Tissot, P. (2020a). Itinérances adolescentes à l’école : à la recherche d’un lieu « autre ». Cliopsy, 23, 43-59.

Tissot, P. (2020b). Le corps de l’adolescent à l’épreuve du scolaire : une clinique du passage. (Thèse de doctorat non publiée). Université Paris 8, Paris.

Weber, J-M., & Voynova, R. (2021). Le décrochage scolaire : un processus de constructions et de déconstructions. Boiter n’est pas un péché. Nîmes : Champ social éditions.

Winnicott, D. (1989). L’adolescence. Dans De la pédiatrie à la psychanalyse. Paris : Éditions Payot. (Original de 1962).

Winnicott, D. (1975). Conceitos contemporâneos de desenvolvimento adolescente e suas implicações para a educação superior. In O Brincar & a Realidade. Rio de Janeiro: Imago Editora.

Published

2023-08-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Siniscalchi, M., & Pirone, I. (2023). A youth deprived of school: mourning and dreams in times of pandemic. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 28(2), 162-174. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i2p162-174