ANALISYS OF DESIGN EVALUATION METHODS

Authors

  • Doris Catharine Cornelie Knatz Kowaltowski Universidade Estadual de Campinas [UNICAMP]
  • Paula Roberta Pizarro Pereira Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.4237/gtp.v1i1.221

Keywords:

School Building Design, Design Process, Design Evaluation

Abstract

Proposal: Studies on the State Foundation for the Development of Education (Fundação para o Desenvolvimento da Educação – FDE) design process show that professionals working for this foundation need support during the design process, especially to verify designs under development. This paper analyses design evaluation methods to verify the applicability for the construction of a specific method to evaluate school building designs in the State of São Paulo. Methods: A survey was held and three methods were selected for analysis: DQI for Schools (Design Quality Indicator), (DQI, 2010), the method called “Evaluation method for school building design with optimization of aspects of environmental comfort” (GRAÇA & KOWALTOWSKI, 2004) and Comparative floorplan analysis (VOORDT, VRIELINK & WEGEN, 1997). The sample is composed of school building designs documented by FDE (2006). Results: The results of the analysis of the three methods highlight the necessities for a school building design evaluation method that includes specific instruments to analyse both objective and subjective data within its structure. Design evaluation requires objectivity both in the application of the method and in result visualization, alongside a quick return of information to support the architectural design process. Essential also is the inclusion of specific design requirements for local conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Doris Catharine Cornelie Knatz Kowaltowski, Universidade Estadual de Campinas [UNICAMP]
    Doris Catharine Cornelie Knatz Kowaltowski é Professora Titular (2009) pela Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP; obteve o Doutorado (PhD) em Arquitetura pela Universidade da Califórnia em Berkeley (EUA) em 1980 e é Mestre em Arquitetura pela Universidade da Califórnia em Berkeley, 1970. Em 1969 formou-se em Arquiteta (com honours) pela Universidade de Melbourne (Austrália) com o diploma revalidado no Brasil em 1985. Atua atualmente como docente do Departamento de Arquitetura e Construção da Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo (FEC) da UNICAMP. Foi Coordenadora do Curso de Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FEC da UNICAMP entre 1997 e 2002 e em 2006. Foi Diretora Associada da FEC/UNICAMP entre 2003 e 2006. Coordenou e coordena vários projetos de pesquisa, com apoio da FAPESP, FINEP e FAEP/UNICAMP. É membro da Coordenação da Área de Arquitetura e Urbanismo da FAPESP. Atua em dois cursos de graduação da UNICAMP: Engenharia Civil e Arquitetura e Urbanismo. O ensino é centrado em projeto arquitetônico. Na pesquisa, os interesses incluem projetos específicos de habitação social e edificação escolar. Desenvolve pesquisas nas áreas de: metodologia de projeto e as ferramentas de apoio do processo de projeto (Avaliação Pós-ocupação - APO, Computer Aided Design - CAD e Programa de Necessidades); humanização da arquitetura e arquitetura bioclimático. Na pós-graduação atua no programa de mestrado e doutorado da FEC/UNICAMP. Concluiu a orientação de 5 teses de doutorado e 8 dissertações de mestrado. As orientações em andamento são: 1 mestrado e 4 doutorados. Atualmente é líder de grupo de pesquisa (Metodologia de Projeto em Arquitetura) do CNPq e do grupo de trabalho da ANTAC de Avaliação Pós-Ocupação APO. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1D CV LATTES
  • Paula Roberta Pizarro Pereira, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
    Aluna de doutorado no programa de pós-graduação em Arquitetura, Tecnologia e Cidade da Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo da UNICAMP

Published

2012-06-14

Issue

Section

Papers

How to Cite

KOWALTOWSKI, Doris Catharine Cornelie Knatz; PEREIRA, Paula Roberta Pizarro. ANALISYS OF DESIGN EVALUATION METHODS. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 7, n. 1, p. 3–19, 2012. DOI: 10.4237/gtp.v1i1.221. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/51017.. Acesso em: 20 may. 2024.